Wat is er nieuw

Een zuurstofpomp in je bak, wat is het nut ?

Herbstnebel

Well-known member
Lid geworden
26 januari 2015
Om te beginnen, met een zuurstofpomp bedoelt men toch zo een luchtbellenblazertje (bruissteen ?) dat ergens achter onderaan in je tank ligt en luchtbelletjes door het water jaagt of vergis ik me ?

Als ik het juist heb dan heb ik daar al pro's en contra's over gelezen. Men beweert dat het geen extra zuurstof in je water brengt maar dat het gewoon mooi oogt en je wateroppervlak in beweging brengt waardoor de co� makkelijker kan ontsnappen en een eventuele kaamlaag zich moeilijk kan vormen.

Aquariumbewoners zouden er geen fluit aan hebben.

Klopt dit ?

Mag je zelf uit maken.

Als jij er al zoveel over gelezen hebt, heb je toch zelf wel een oordeel.?

Mijn oordeel is daarom nog niet het juiste en die kans zit er dik in omdat ik er nog geen ervaring mee heb.

Wat vind jij Bertus, heeft het een toegevoegde waarde of is het slechts kitsch ? 🙂

Voor mij heeft het wel waarde.
Als ik ze allemaal uitzet, krijg ik en hoop dooie vis.

Het water laten kabbelen heeft geen nut.
alle bakken liggen vo kroos en limnobium.

Dus dat kabbelt niet.

als je een teveel aan co� hebt heeft kabbelen wel een nut op korte termijn althans.

Dus als ik het goed begrijp brengt zo een bellenblazer wel degelijk zuurstof in je water. Normaal gezien zou je denken dat wanneer je een flinke bos zuurstofplanten in je bak zet je dat eigenlijk niet nodig zou hebben of vergis ik me ?

Die bellenblazer voegt zuurstof toe aan je water, maar 99% daarvan verdwijnt toch weer boven het wateroppervlak ?

Heeft het invloed op je Ph of andere waterwaarden ?

In feite breng je lucht on eat 21% zuurstof bevat en van die zuurstof wordt maar een deel opgenomen door het water.
Je krijgt dus wel beweging aan het oppervlak en dus gasuitwissling.

Niet zonder die belletjes, die drijven de kroos uit elkaar, dan heb je een open ruimte.

Zonder, groeit het helemaal dicht.
Zoals hier buiten in het water, Potjedicht.

De contacttijd van de luchtbel en het water is veel te kort om zuurstof uit te wisselen (niet absoluut)
het gaat wel de oppervlakte in beweging brengen waardoor zuurstof gemakkelijker kan opgenomen worden.
Maar door een pomp met spraybar te gebruiken of de uitlaat in de buurt van de oppervlakte te zetten krijg je het zelfde effect, maar zonder het geluid, een extra (lucht)pomp, en er zitten niet zo van die lelijke bellen in je water.
Voeg je CO2 toe is het helemaal af te raden.

Jb

Voor plantloze bakken die ook vol vis zitten (bijvoorbeeld sommige cichlidenbakken) is een luchtpomp aan te raden.Zeker wanneer de temperaturen oplopen in de zomer.

Jb Malawi zei:
De contacttijd van de luchtbel en het water is veel te kort om zuurstof uit te wisselen (niet absoluut)
het gaat wel de oppervlakte in beweging brengen waardoor zuurstof gemakkelijker kan opgenomen worden.
Maar door een pomp met spraybar te gebruiken of de uitlaat in de buurt van de oppervlakte te zetten krijg je het zelfde effect, maar zonder het geluid, een extra (lucht)pomp, en er zitten niet zo van die lelijke bellen in je water.
Voeg je CO2 toe is het helemaal af te raden.

Jb
Nou ik heb uit uitstroom ook naar het opp staan maar mijn vissen doen het beter met een luchtpomp in de bak dan zonder. En lelijke bellen is een mening. En niet relevant aan nut

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan