Wat is er nieuw

Eendenkroos.....

• Onderwerp starter Onderwerp starter Niekserr
  • Startdatum Startdatum
N

Niekserr

Guest
Ik heb nu al een poos eendenkroos in mijn aquarium (de lido), het spul is een tijd terug blijkbaar meegekomen toen ik de garnalen kocht.

Alleen nu overwoekert het alles. Hiervoor had ik volgens mij silvina natans als drijver, maar die is dus doodgegaan door de eendenkroos. En daar blijft het niet bij, al mijn andere planten zijn bezig dood te gaan, behalve de traag groeiende anubiassen en de echinodorus tenellus als ik het goed heb. Maar die groeit ook amper. Denk dat dit alles te wijten is aan een voedingstekort. Heb dosis profito al iets opgevoerd naar anderhalve aanbevolen dosering, maar veel hoger wil ik daarmee ook niet gaan.

Ik ben nu dus opzoek naar een andere drijver, dan ga ik proberen alle eendenkroos eruit te halen (een hele klus!) en er iets anders in te doen. Liefst iets met grote wortels. Dat kunnen mijn visjes nu wel waarderen gezien alle planten bijna volledig weg zijn door voedingstekort.

Iemand suggesties??

Dat probleem heb ik inderdaad ook gehad. In eerste instantie met Salvinia natans en daar kreeg ik ook nog eens eendenrkoos bij.
Ik had zelfs geen nitraat meer in mijn bak (althans, niet meetbaar).
Nu drijft er Limnobium laevigatum in en dat gaat super!
Mooie lange wortelen en vermeerderd ook wel snel.

Ik vind zelf de wortels van Pistia ook erg mooi. Vooral omdat er ruimte is voor wortels zeg je.
Veel succes met het eendenkroos weghalen, rotspul.

Het is vervelend,maar waar de kroos in de bakken ligt,geen alg in de bak.
Schep het eruit,en doe het in een glazen bak.
Of er geen vissen of garnalen mee komen.

Bedankt voor de tip, bij mij is het zo erg dat ik het elke week moet uitdunnen, anders heb je 3 lagen eendenkroos. Niet fijn als je even met je handen in de bak moet.

Vind de Pistia erg mooi net als de limnobium laevigatum... Ben alleen bang dat die ietwat hoog wordt waardoor die verbrand. Dus waarschijnlijk gaat het de limnobium laevigatum worden!

Tip: van zodra je eendenkroos begint te scheppen, schakel dan de verlichting uit, anders blijft het zich vermeerderen. Pas als je enkele dagen geen eendenkroos meer hebt gezien kan je de verlichting weer aanzetten. Anders is het dweilen met de kraan open.

Groot gelijk.
Ik ben ook haast om de 2-3 dagen bezig.
Doordat het licht dempt,krijg je die lichtgroene kleur in de bak.
Dus alg krijgt haast geen kans.

Ik ga er eens naar kijken... Eerst maar is zien dat ik elk inie minie stukje eruit vis.

In ieder geval bedankt voor de tips allemaal!

WEns je veel succes.
Maar gewoon beginnen.

Ik dacht een keer dat ik alles eruit had, bleek er een stukje in het hoornblad te blijven zitten en weer omhoog te komen. Niet gezien 😛. een paar weken later weer de hele bak vol eendenkroos :S

Daarom is het beter om er een paar dagen voor uit te trekken. De eerste dag schep je alle zichtbare kroos weg. De dagen erna ieder blaadje dat je ziet. Na een week ben je er wel vanaf. Als je zoveel mogelijk wegschept en er een week niet naar omkijkt schiet het niet op.

Klopt helemaal,je moet wel consequent zijn met deze operatie anders werkt het idd niet.

Seabait zei:
Klopt helemaal,je moet wel consequent zijn met deze operatie anders werkt het idd niet.

En ik ken mezelf, dat consequent zijn is soms wel een klein probleempje hier 😛

hahahaha ik ken dat wel 😛

Trouwens nog een tip over hoe er uit te vissen. Pak een petfles en laat die het oppervlaktewater opslurpen 🙂

En ik ken mezelf, dat consequent zijn is soms wel een klein probleempje hier tongue

Vandaar de verlichting uit, dat geeft je een voorsprong.

Of congozalmen inzetten, wees maar zeker dat het dan snel gedaan is met dat eendenkroos.

Die petfles is ook een goede tip, anders heb je wel eens wat vissen mee :S

Hier ook daarom begin ik er niet aan 😉 haal af en toe een hele massa weg met een theezeefje en kijk dan goed of er geen garnalen tussen zitten want die hangen graag aan de worteltjes.

Ik schep het er met een schepnetje uit, kijk of er geen jonge sturi of garnaal inzit,en gooi de kroos door een netje,wat op de lichtkap ligt.
dan pas weg.

Niekserr zei:
Seabait zei:

En ik ken mezelf, dat consequent zijn is soms wel een klein probleempje hier 😛
Tsja, je wil er vanaf of niet 😉

Ik ben nu ook al een paar dagen bezig..
Ik heb net onder het wateroppervlak een uitloper van een stuk hout met een flinke pluk mos, dat eendenkroos heeft zich helemaal in het mos genesteld.
Nu heb ik maar een stuk van dat mos eraf geplukt, want alle eendenkroosjes eruit pulken was onbegonnen werk.
Taai spul.. die eendenkroos. 😉

kellemes zei:
Taai spul.. die eendenkroos. 😉

Gewoon weten hoe je het moet aanpakken en dan is het weg voor je het weet 😉

ik heb het ook heel erg gehad in allebei me bakken, maar na een tijdje was het opeens helemaal weg. weet niet of het te maken heeft met die hele grote hoeveelheid hoornblad die ik in me bakken heb gedaan.

Hmm kan ook hoornblad in me bakkies doen. Heb zat in mn vijver.

Heb je het nu nog niet weggehaald? 😉

Inuz zei:
Heb je het nu nog niet weggehaald? 😉

Heb het nu verschrikkelijk druk met school. Lekker elke dag toetsjes.
Dus heb er even geen tijd voor 😛.

Op de planning staat woensdag haha.

Heb hier ook in vrijwel alle bakken eendenkroos en limnobium laevigatum. De limnobium laevigatum krijgen lange wortels, vind het zelf heel mooi. Ik moet de limnobium laevigatum regelmatig uitdunnen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan