Wat is er nieuw

eenzaam schaakbord cyclide mannetje

• Onderwerp starter Onderwerp starter LEF
  • Startdatum Startdatum
L

LEF

Guest
Hoi Allemaal,
Ik heb een schaakbord cyclide mannetje die er niet zo goed uitziet.
Hij eet wel, maar ik denk dat hij eenzaam is. Nu heeft hij het eerste vrouwtje net zolang gepest tot ze dood ging en toen ik nieuw vrouwtje erbij gedaan had herhaalde dat zich nadat hij eerst wel een opleving had en ze een tijdje gebaltst hadden (dus ik dacht al dat ik de oplossing had). Maar een vrouwtje erbij doen is dus niet de oplossing. Kan iemand mij vertellen wat ik het best kan doen met deze vis? hij kwijnt nu wel een beetje weg en wordt mager, hoewel als het op eten aankomt hij toch nog weer even koning van de bak is. Lastig is ook dat hij helemaal volwassen is en ik dus geen jonge dieren er bij durf te doen.

Bedankt voor het advies.

Tja lastig zoiets hoor. Als hij geen vrouw accepteert dan is dat moeilijk.
Ik heb een keer een "alleenstaande"Caca gehad en die maar op den duur naar de winkel gebracht.
Ik neem aan dat de omstandigheden en waarden verder in orde zijn.
Pest hij de hele tijd de vrouw of op bepaalde momenten??
Misschien dat meer schuilplekken helpt??

Hoi Jon,
Het tweede vrouwtje heeft het dus ook niet gered. Het rare is dat in de eerste instantie het vrouwtje het mannetje plaagde, dus ze leken wel aan elkaar gewaagd. Zij was de baas als haar vinnetje rood werd en hij op andere momenten. Toen ging het vrouwtje zich steeds meer verstoppen en als ze dan kwam eten werd hij aggressief. Ik heb wel veel planten in de bak. een echt hollands aquarium en ook hier een daar een holletje (kokosnootje en kleinest). Het water is volgens mij verder goed. mijn honing gouramisch bouwen zelfs af en toe een schuimnest en dat zijn toch gevoelige vissen voor vuil water. temp is 25-26 graden en ik ververs regelmatig en nooit te veel ineens (had gelezen dat ze vooral niet goed tegen sterke schommelingen kunnen). Misschien moet ik inderdaad vragen of de winkel hem terug wil, maar ja dat vind ik ook moeilijk omdat hij er niet op zijn mooist uitziet.

groetjes,
Linda

@linda,

Misschien een te kleine bak?. Of te weinig Zicht brekers?.

misschien toch overwegen hem te verkopen(gratis) of terug geven aan een winkel ondanks zijn looks

Gaat het hier over Dicrossus filamentosus? Dat is een soort die je ook beter niet in man+vrouw samenstelling houdt, maar met ten minste twee vrouwen per man, is onze ervaring. Het 'klikt' bij veel soorten dwergcichliden ook niet per s� als je er zomaar een paar bij elkaar zet. Zou ook zomaar nog kunnen dat je vrouwen geen vrouwen waren, maar onderdanige / nog-niet ontwikkelde mannen.

Wat betreft het schuimnest bouwen van gourami's. Dat is zeer zeker niet per definitie een teken van goed water. Eerder van paringsdrang en in jouw geval gestimuleerd door de temperatuur. Deze soort kun je beter onverwarmd houden, zodat ze ook hun rustperiodes hebben.

Wat voor formaat aquarium gaat het eigenlijk om?

~ Ivo

Het is een bak van 80x30x30 met lekker veel schuilplekjes en rustige hoekjes. Als ik het goed begrijp kan ik dus eigenlijk beter geen schaakbord cyclides en honinggouramisch samen houden vanwege hun verschillende temperatuur wens.

Het vrouwtje was wel echt een vrouwtje (ze was al wat groter dan wat je meestal koopt), maar het was er inderdaad maar een. Denkt u dat het een goed idee zou zijn er twee vrouwtjes bij te doen? Ik ga in ieder geval eens kijken of ik iemand kan vinden die hem een tweede kans geeft dat zou dan toch het beste zijn.

Excuseer als het wat drammerig overkomt, maar toch even voor de zekerheid: je hebt het over Dicrossus filamentosus toch?

Groepje juvenielen daarvan:

DSC06774.jpg

Deze zitten er inderdaad graag warmpjes bij en wel zo warmpjes dat het jaarrond wat te veel van het goede is voor de honinggoerami's eigenlijk.

Heb je toevallig een foto van je bak en het vrouwtje?

Ik wil je oordeel over het zijn van vrouw zeker niet in twijfel trekken, maar wist je dat dit een soortje is die wat hermafrodiete trekjes vertoont (met andere woorden: een vrouwtje zou zomaar eens mannetje kunnen 'worden'; heel kort door de bocht uitgedrukt zo, maar het is een ingewikkeld verhaal) ? Wij hadden in ons groepje ook een 'vrouw' waarop de dominante man anders reageerde dan op de andere vrouwen. En 'ineens' was deze 'vrouw' geen vrouw meer, maar een man.

Waar woon je, wie weet is er een forumlid in de buurt waar je man een goed tehuisje kan vinden.

~ Ivo

Hoi Ivo,
Bedankt voor je reactie het waren idd die op de foto. Helaas is het mannetje dit weekend overleden. Ik was jammer genoeg dus toch te laat met het zoeken van een oplossing. Nu ben ik de temperatuur van de bak aan het terugschroeven zodat de honing gouramisch even kunnen bij komen. De schaakbordjes waren de enige die een wat hogere temperatuur behoefte hadden. Voorlopig geen nieuwe meer voor mij.

groetjes linda

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan