Wat is er nieuw

eenzame appelslak blijft eitjes leggen

ieche

Well-known member
Lid geworden
5 januari 2015
Leeftijd
45
Hallo!

Ik heb een half jaar geleden een grote appelslak (10cm) gekregen van iemand waar ik visjes ben gaan halen.

Nu blijft deze slak maar eitjes leggen. uit deze eitjes is niks gekomen, dit lijkt me ook raar want de slak zit zonder andere appelslakken.

iemand een idee hoe dat komt?

Heb ooit nog gehoord ergens of gelezen dat ze "sporadisch" zonder reden eitjes leggen als hun leven bijna voorbij is.

Dat zou kunnen Ypoc!

Maar deze doet het al een dik half jaar.
Ik blijf het vreemd vinden

Lijkt me dan gewoon normaal, maar appelslakken waren volgens mij eenslachtig.

ieche zei:
Dat zou kunnen Ypoc!

Maar deze doet het al een dik half jaar.
Ik blijf het vreemd vinden

Misschien is het een sombere slak die denkt dat haar leven voorbij is 😉.

De sperma kan maandenlang bijgehouden worden, dus misschien is dit nog een mogelijkheid?

Dat wist ik niet eens Cedric.

jessicapilon zei:
http://applesnail.net/content/multi_languages/dutch.htm

Ik moet zeggen dat ik er hier niks over kan vinden, behalve dan dat er een man bij nodig is 😉.
Slakken zijn toch man en vrouw?

Nee dat is niet bij alle slakken zo. Lees het artikel maar eens goed 😉

Dit staat bij het kopje voortplanting:

Om te beginnen moet men zowel een mannetje als een vrouwtje bij elkaar zetten en daarmee komt het eerste probleem naar voren: hoe kan men het geslacht van de slak bepalen?

Google is ur best friend

Dus je hebt zowel mannen als vrouwen 😉

Thanks voor het meedenken allemaal! Ja Cedric, dat was me bekend.. al is 6 maanden echt te lang lijkt me zo! En echt waar.. het is er maar 1 in mijn bak.. een tweede zo een kloon moeten zijn..en dan nog.. van deze afmeting had ik m wel gevonden 🙂 ik blijf het vreemd vinden! Steeds lege trosjes eitjes..

Je hebt zowel mannen als vrouwen inderdaad en om het geslacht te bepalen moet je best een geoefend oog hebben. En de slak moet het liefst een stukje uit zijn schelp hangen. Maar 6 maanden lijkt me inderdaad erg lang dus denk ook niet dat de eitjes bevrucht zijn. Maar waarom ze dan blijft leggen, geen idee.

ieche zei:
Thanks voor het meedenken allemaal! Ja Cedric, dat was me bekend.. al is 6 maanden echt te lang lijkt me zo! En echt waar.. het is er maar 1 in mijn bak.. een tweede zo een kloon moeten zijn..en dan nog.. van deze afmeting had ik m wel gevonden 🙂 ik blijf het vreemd vinden! Steeds lege trosjes eitjes..

Ja, ik vindt het ook best raar..

ik moet zeggen dat 10 cm wel erg groot is voor een appelslak

Ik hoop dan toch dat het is gemeten als de slak uit haar huisje was.

(ik denk ook zo dat het zo is, maar je weet toch maar nooit :d )

Ben eigenlijk wel benieuwd naar een foto van je reuze appelslak...

Over de eitjes vond ik dit op het garnalen en kreeften forum..

....Verder zijn appels �f vrouw �f man. Voor eieren moet je dus minstens 1 vrouwtje hebben. Voor bevruchte eieren minstens ook nog een 1 mannetje.....

Dat verklaart waarom ze wel eitjes legt, maar dat de eitjes nooit bevrucht zijn.

Weet uiteraard niet of dit waar is he.

711771ieche_0_82_20160203_185928.jpg

369178ieche_0_82_20160205_102001.jpg

837235ieche_0_82_20160205_151957.jpg

Ok ok ..10 cm was misschien wat overdreven, maar 7 cm zeker

Hij is zeker groot van formaat hoor.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan