Wat is er nieuw

Eenzame maanvis na het overlijden van zijn twee maatjes door schimmel.

• Onderwerp starter Onderwerp starter Etienne98
  • Startdatum Startdatum
E

Etienne98

Guest
Hallo iedereen,

Ik had drie maanvissen. Deze had ik nog niet zo heel lang, ongeveer een maand. Helaas zijn er paar weken geleden twee maanvissen overleden i.v.m. schimmel. De bak heb ik behandeld met JBL fungol plus 250. De maanvis is nu erg eenzaam...

De maanvis is nog best klein. Ik wil nog een tijdje wachten met nieuwe vissen, zodat ik zeker weet dat mijn bak weer in orde is. Nu vraag ik me af of ik nieuwe maanvissen bij de eenzame maanvis kan zetten?

Ik heb een bak van 240 L. Hoeveel maanvissen kunnen hierin? Heb voor de rest alleen kleine vissen en 2 goudgourami's.

Groetjes.

Ik ben niet echt een kenner van maanvissen, maar weet wel dat de afmetingen belangrijk zijn ivm de hoogte van maanvissen. Mss is het voor andere leden makkelijk om te weten en kun je deze vast plaatsen

Ik zou er persoonlijk geen maanvissen weer bij zetten maar die ene weg doen. Ga uit van ca. 50 liter per maanvis. Houd ook wat liters over voor de overige vissen. Hoe hoog is je bak? De minimum maat zou 50 cm water moeten zijn (dus vanaf de bovenzijde (grind/zand) bodem tot wateroppervlak).

Bij een bak van 240 liter zou je dus zo'n 4 maanvissen kunnen houden met voldoende hoogte. Persoonlijk vindt ik dat te weinig. 5 tot 6 is denk ik het minimum. Dan zou je bak echter te klein zijn.

Ik wil mijn maanvis niet weg doen, want dan blijft hij/zij eenzaam...

Ook als je hem bij anderen zet? In en grotere bak met meer maanvissen?

Zap zei:
Ook als je hem bij anderen zet? In en grotere bak met meer maanvissen?

Kan ik dan niet paar maanvissen bij mij erin zetten?

Nee. Er wordt altijd gezegd dat in 1.20m (ik ga er van uit dat je een 1.20m bak hebt en geen meter bak.) maximaal 1 (bewezen) koppel kan worden gehouden.

Je kan in een 240 liter een aantal jonge maanvissen samen laten opgroeien. Als ze dan volwassen zijn ga je selecteren.
In jouw aquarium zitten twee goudgoerami's en een maanvis. Maanvissen en goudgoerami's zijn geen goede combinatie in een aquarium van 240 liter. Ook de goudgoerami's hebben namelijk flink wat ruimte nodig.

Je zal moeten kiezen,
Of de goudgoerami's houden met andere vissen erbij,
of een groepje jonge maanvissen opkweken en voor de Goudgoerami's een andere plek zoeken.

Kies je voor maanvissen, zorg er dan voor dat je goede kwaliteit krijgt, dat wordt nu regelmatig aangeboden in aquariumspeciaalzaken. Geen Maanvismix in ieder geval.

Hobbygroet,
Jos Hut

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan