Wat is er nieuw

Eerst aquarium

Verhoeven

New member
Lid geworden
1 december 2021
Berichten
4
Leeftijd
26
Hallo allemaal

Ik heb begin november mijn eerst aquarium gekocht!
En ik ben nu aan het kijken voor wat bewoners voor in mijn aquarium. Maar ik weet niet zeker wat goed bijeen past & dat het gaat in mijn aquarium.

Mijn aquarium is:
48 x 28 x 37 (50L)
262361046_642533780078276_8971303464751682981_n.jpg


Visbestand:
Sinds gisteren heb ik (3) Corydoras panda en (3) Otocinclus gekocht als mijn eerst bewoners! (cleanup crew is dit zeker?)
En nu ben ik opzoek naar nog een paar vissen die er bij passen. Ik had een paar dingen opgezocht maar weet niet zeker of deze vissen wel gaan of niet.
- Tetras ( heb geen idee welke soort want er zijn zo veel...)
- Goerami
- Apistogramma
- Garnalen?

Ander suggesties zijn altijd welkom!
 
In een 50 liter bak zou ik niet teveel dieren houden.
Corydoras houden wel van wat zwemruimte, en moeten ook eigenlijk in wat grotere groepen gehouden worden. Of 6 panda's slim is met een dergelijk bodemoppervlak is vraag ik mij af.
Otocinclus kan wel.
Gourami's tja... De een zegt een koppel honinggourami op 50 liter kan wel, ik zou het zelf niet doen.
Ik zou zelf voor een groepje garnalen gaan, Tetra's moet je met minimaal 10 houden, liever meer. Dat wordt al snel erg krap op een dergelijke bak.
Apistogramma, er zullen misschien soorten zijn die in een dergelijke bak kunnen, maar samen met corydoras zou ik niet doen, dat kon wel eens hele vervelende situaties opleveren.
 
In een 50 liter bak zou ik niet teveel dieren houden.
Corydoras houden wel van wat zwemruimte, en moeten ook eigenlijk in wat grotere groepen gehouden worden. Of 6 panda's slim is met een dergelijk bodemoppervlak is vraag ik mij af.
Otocinclus kan wel.
Gourami's tja... De een zegt een koppel honinggourami op 50 liter kan wel, ik zou het zelf niet doen.
Ik zou zelf voor een groepje garnalen gaan, Tetra's moet je met minimaal 10 houden, liever meer. Dat wordt al snel erg krap op een dergelijke bak.
Apistogramma, er zullen misschien soorten zijn die in een dergelijke bak kunnen, maar samen met corydoras zou ik niet doen, dat kon wel eens hele vervelende situaties opleveren.
En welke vissen zou jij aanraden dat goed zou gaan in mijn aquarium?
 
Erg lastige maat en je kan nog aan een Betta denken en een paar extra van de huidige visjes.
 
Leuk een eerste aquarium! Wat ik zou doen als ik jou was, de corydoras terugbrengen naar de winkel, de groep is een beetje te klein en de bak te klein voor een grotere groep. Ze hebben ook liever zand of afgerond klein grind om op te leven. Wat je kan doen is er een leuke, kleurrijke groep garnalen inzetten en als die een beetje goed zit, kweekt en groter zijn er een leuke betta vis bij zetten. Dan zou ik er wel wat drijfplantjes in doen aangezien betta's dat graag hebben. Betta's zijn echt leuke vissen, staan nog op mijn lijstje: ooit te nemen vissen!
 
Nu al visjes ???

Da's wel echt heel super snel, veel verversen dus en probeer nog wat visjes voorlopig terug te brengen..
En scoor even met spoed een test setje, ja echt want je kunt zo echt wachten op de nitrietpiek van as. zondag (altijd in het weekend)

Het setupje is prachtig, bakje lijkt echt groter
 
Nu al visjes ???

Da's wel echt heel super snel, veel verversen dus en probeer nog wat visjes voorlopig terug te brengen..

Het setupje is prachtig, bakje lijkt echt groter
Begin november, dus ga ik uit van eerste week. Dan zit je wel aan de 4 weken, zou geen probleem moeten zijn dus.
 
Begin november, dus ga ik uit van eerste week. Dan zit je wel aan de 4 weken, zou geen probleem moeten zijn dus.

Zo'n klein bakje, met zoveel visjes, 3 weken indraaien...

Okay
 
Zo'n klein bakje, met zoveel visjes, 3 weken indraaien...

Okay
Nouja, dat zo'n bak niet geschikt is voor de dieren die erin zitten zijn we het wel over eens, maar aan het indraaien opzich veranderd zonder belasting niet vele meer na 3 a 4 weken indraaien hoor.
 
Ik ben voorstander van de bredere 50l bakjes(60x30 series), maar ik ben van mening dat de pandaatjes ook prima hierin kunnen. En een koppeltje honinggoeramies of knorgoeramie zou ook goed kunnen, maar dan moet er wel veel meer planten in. Deze houden van plantrijke bakken met veel drijfplantjes.
 
Veel succes met je nieuwe aquarium, ziet er al leuk uit!
Ik ben ook in dezelfde tijd begonnen, alleen had er ook direct vissen in omdat ik de bak van iemand overnam. Dus de eerste weken wat problemen gehad, en zelfs een tijdje 2x per dag een deel water moeten verversen ... Maar nu na 5 weken draait het redelijk goed.
Via Marktplaats heb ik van iemand een testkoffertje overgenomen, een absolute aanrader! Toen eenmaal de problemen begonnen heb ik 2x per dag getest, en nu doe ik het om de dag.
Overigens wat ik in het begin ook fout deed, teveel eten geven. Maar geloof dat dat bijna iedereen in het begin wel overkomt, haha.
Heel veel plezier met je aquarium :DD.
 
Dankje allemaal voor de reactie!! Ik ga zeker als in beraad nemen als ik nu terug naar de aquarium winkel ga!
heb alleen nog een enkele vraagjes:
1. Er is heel veel reactie op dat de Corydoras niet geschikt zijn voor mijn aquarium, maar ik weet niet zeker of de winkel de vissen terug neemt..? (of nemen de meeste winkels de vissen terug?)
2. Als de winkel de Corydoras niet terug neemt is het dan een mogelijk dat ik er gewoon 3 extra bij koop dat ze toch in een groepje van 6 zitten?
3. Met 6 Corydoras is het dan nog steeds mogelijk om een Betta te houden ? wat heb gelezen dat bettas soms moeilijk kunnen doen tegen ander vissen?
4. Zag ook 2 reactie over de Goeramies is het nu een afrader om ze te nemen of het zou lukken ?

En nog eens bedankt voor alle reacties!!
 
Dankje allemaal voor de reactie!! Ik ga zeker als in beraad nemen als ik nu terug naar de aquarium winkel ga!
heb alleen nog een enkele vraagjes:
1. Er is heel veel reactie op dat de Corydoras niet geschikt zijn voor mijn aquarium, maar ik weet niet zeker of de winkel de vissen terug neemt..? (of nemen de meeste winkels de vissen terug?)
2. Als de winkel de Corydoras niet terug neemt is het dan een mogelijk dat ik er gewoon 3 extra bij koop dat ze toch in een groepje van 6 zitten?
3. Met 6 Corydoras is het dan nog steeds mogelijk om een Betta te houden ? wat heb gelezen dat bettas soms moeilijk kunnen doen tegen ander vissen?
4. Zag ook 2 reactie over de Goeramies is het nu een afrader om ze te nemen of het zou lukken ?

En nog eens bedankt voor alle reacties!!
Ik zou de otincolus ook teryg brengen als dat kan. Het zijn vissen die echt algen eten en dat betekent dat een bak van 3/4 weken niet echt perfect is. Ik heb altijd gelezen dat otinculus pas na 2/3 maanden in een aquarium mocht ivm algen en waterwaardes waar ze zeer gevoelig voor zijn. (mss is de winkel niet veel beter do..) Maar iemand anders kan daar vast wat meer over zeggen op dit forum.


3 bij kopen kan zeker dan heb je een groepje. het is wat krap voor corys. Ik zou er wel wat zand in doen over het steen heen. dat is wat prettiger voor hun 'voelsprieten'/antennes
Betta zwemt voornamelijk aan het oppervlak en zou naar mijn mening dus goed erbij kunnen sinds ze elkaar niet veel van last zijn.
Gourami's vind ik de bak wat klein voor persoonlijk. Je ziet het wel veel. Zou het niet aanraden maar daar kan zeker geen beta bij als je voor gourami's kiest.
 
Ik zou voor garnalen gaan! Het klinkt misschien niet zo spannend als visjes maar je gaat onder de indruk zijn van hoe ze hard werken om je aquarium proper te houden!
Brengt heel veel leven in je bak en je kan er uren naar staren.

Als je garnaaltjes pakt zou ik wel niet gaan voor een pittigere vissen zoals Betta's of Goeramis. De combinatie kan in principe wel maar is zonder van de garnalen, ze zullen zich verstoppen en je ziet er geen enkele meer.
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      Ed Tensen: 8 Acro's rijker
      Terug
      Bovenaan