eerst keer killivissen


D

DanielSchaap

Guest
Hallo allemaal,

Er is weer een plaatsje vrij in huis en dus een plaatsje voor een nieuw aquarium.
Na wat zoeken naar een nieuwe bewoner die bij dit nieuwe aquarium hoort ben ik best geïnteresseerd geraakt in killivissen. Maar nu zie ik door de bomen het bos niet meer.
Vanuit mijn vriendin zijn er 2 eisen:
1. Maximaal 60x30 bodemoppervlak (bij voorkeur (iets) kleiner).
2. Leuke (kleurrijke) vissen.

Dus dat laat een hoop mogelijkheden over.
Zijn hier misschien suggesties?

Groet,
Daniel
 
Makkelijk te houden kilivissen die in een 60x30 passen zijn de Epiplatys annulatus en de Aphyosemion australe. Beide zijn erg leuke visjes. Je zou dan bijvoorbeeld een groepje Epiplatys kunnen houden (denk aan 3M/3V) met een koppeltje Aphyosemion. Let dan wel op dat er een kap op het aquarium zit.
 
Dat klinkt al ontzettend leuk! Vaak lees je over killivissen dat ze klein gehouden kunnen worden. Zijn er soorten die in een kleiner aquarium gedijen?
Misschien is het wat gek, maar ik denk dat mijn voorkeur eerder naar een koppel of trio dan naar een groep uitgaat.
 
Ik heb antennebaarzen (de standaard variant, electric blue en de electric blue longfin) en apistogramma agassizi. Die laatste is er ook in kleurvarianten. Beide zijn fraaie soorten om te zien, kleurrijk ook.
 
Daniel,

Ik heb in een aquarium van 60x30x30 3 koppels fundulopanchax gardneri zwemmen. Dit zijn ook erg mooie killivissen die gemakkelijk te houden zijn. Ze worden wat groter dan de hierboven beschreven soorten en de kweek is niet heel lastig (mocht je dat evt. ooit leuk vinden).

Aquarium:
Paar stukken mooi hout wat bladeren op de bodem, en drijfplanten. Niet te fel licht en ze kleuren prachtig.
 
Chromaphyosemion soorten zijn ook absoluut prachtig, en als je eraan kan komen, de moeite van het overwegen waard. Dit zijn ook vrjj rustige vissen vergeleken met bijvoorbeeld fundulopanchax soorten, en in een mooie beplante bak zillen ze het goed doen
 
Nou Daniel kan wel kiezen als ik het zo lees;). Zelf zou ik geen Antennebaarsjes nemen aangezien deze niet de sterkste soort zijn.
 
Tsja, hier is eigenlijk het zelfde als op internet. Een soort van vloedgolf aan soorten.

Kweken is iets wat ik ontzettend leuk vind om te doen, maar niet perse een must.
Het idee is nu een 40x40x40 met een groepje Aphyosemion australe.
Iemand hier ervaring mee/tips voor?
 
Ik heb een paartje aphyosemion australe in een juwel rekord 60 (geen idee wat de precieze maten zijn, inhoud iig 54 liter) Dit aquarium was al een tijdje verwaarloosd, weinig naar omgekeken. Zat een kolonie endlers in (niet meer zo mooi als 8 jaar geleden toen ik ze gekocht heb, maar durfde er niks bij te zetten uit angst dat mijn 'pure' afstammelingen van wilde endlers vervuild zouden worden door de hybrides met gewone guppen die je sinds afgelopen jaren bijna allen nog maar ziet.

Dit compleet terzijde, er zat een stuk nephout met een immense anubias plant erop, had deze toevallig een aantal weken voor arriveren van de killis uitgedund, achteraf een beetje spijt van: Omdat er v rij veel vrije ruimte was in het aquarium zat het vrouwtje bijna constant verborgen tussen de anubias waar het manentje net te groot voor was om door heen te kunnen. Nu staat het ook vol met waterpest (ziet er nog niet eens lelijk uit;), en nu gaat het veel beter.

Waar komt mijn verhaal nou op neer? Dicht beplanten, en als je de kans hebt meerder vrouwtjes (en mannetjes wanner mogelijk qua bakmaat) per mannetje, zodat paardrang en ev entuele bijkomende agressie beter verdeeld wordt.
 
Tsja, hier is eigenlijk het zelfde als op internet. Een soort van vloedgolf aan soorten.

Kweken is iets wat ik ontzettend leuk vind om te doen, maar niet perse een must.
Het idee is nu een 40x40x40 met een groepje Aphyosemion australe.
Iemand hier ervaring mee/tips voor?

Dat is een mooie maat voor een killi aquarium. Tip: zorg ervoor dat er een goed deksel opzit of een afdekplaat, want deze vissen kunnen springen.
Niet te veel stroming in de bak. Inrichten met wat mos, dat zullen ze waarderen.
 
In dat formaat zou ik wel gaan voor een harem (niet een Koppel) en zorgen voor wat bosjes planten zodat de dames de heer kunnen ontlopen. Met name bij oplopende temperature (zoals in de zomer) kunnen de mannetjes erg opdringerig zijn.
 
Dank voor alle antwoorden. Een afdekplaat zal ik voor zorgen.
Ook planten moeten helemaal goed komen.
Nu nog kijken of ze ze op vivarium hebben.
 
Dank voor alle antwoorden. Een afdekplaat zal ik voor zorgen.
Ook planten moeten helemaal goed komen.
Nu nog kijken of ze ze op vivarium hebben.
 

Terug
Bovenaan