Wat is er nieuw

Eerst water op orde of direct planten?

• Onderwerp starter Onderwerp starter JelleLo
  • Startdatum Startdatum
J

JelleLo

Guest
Even een interessant vraagstuk. Voor vissen is het uiteraard noodzakelijk dat je het aquarium goed laat indraaien, maar hoe zit dit met planten met een hoge CO2 behoefte zoals Riccia Fluitans of de gevoeligere micranthemum soorten? Is het niet veel beter om het aquarum eerst een week te laten draaien met voldoende plantenvoeding en CO2 omdat planten wel degelijk moeten acclimatiseren? Hoe slecht is het nou eigenlijk voor planten om het aquarium direct na plaatsing te vullen met CO2 en voedingsstofarm leidingwater?

Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden en onderbouwing.

Ik zou persoonlijk eerst bacteriologisch opstarten, en wel in het donker en zonder decoratie en planten. Na het biologisch opstarten zou ik beginnen (in 1 x) met planten, verlichitng, plantenvoeding, evt. CO2 en alles wat je nog meer zou willen. Daarna zou ik zelf de vissen toevoegen. Echter er zijn 1000 wegen naar Rome en alle 1000 zullen ze genomen worden

Ik zou persoonlijk eerst bacteriologisch opstarten, en wel in het donker en zonder decoratie en planten. Na het biologisch opstarten zou ik beginnen (in 1 x) met planten, verlichitng, plantenvoeding, evt. CO2 en alles wat je nog meer zou willen. Daarna zou ik zelf de vissen toevoegen. Echter er zijn 1000 wegen naar Rome en alle 1000 zullen ze genomen worden
Dus je plant in een volledig volgelopen aquarium? Of hevel je de helft alvorens af?

Biologisch indraaien sluit je af met een 80% wissel, dus het kan beide........ wat mij betreft

Eerst water op orde of direct planten?

Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden en onderbouwing.
Ligt eraan...

Omdat er dus eerst een transitie moet gaan plaatsvinden van emersed naar submersed is een een ingedraaid/ niet ingedraaide bak in de regel niet relevant.
Zolang de plant maar gezond is, voldoende voedselreserves heeft, en er maar genoeg voeding en voldoende CO2 aanwezig is:

- Bij reguliere aquariumplanten maakt de manier van opstart niet uit
- Bij delicate planten, Advanced Plants en bij In-Vitro planten is het soms wel beter om een Plantles Cycle * uit te voeren. Reden is dat sommige (delicate) planten gevoelig zijn voor 'melting'. De opstart daarvan gaat net even makkelijker met een ingedraaide bak.
- Bij InVitro is een Plantles Cycle soms net even beter, omdat het, in tegenstelling tot een reguliere plant, minimale voedselreserves heeft om probleemloos door de opstart heen te komen.

Zoals we weten moeten planten zich aanpassen aan een leven onder water
Dwz ze krijgen te maken met een veel lagere CO2 concentraties waar ze hun bladeren op moeten aanpassen. Daarnaast was de plant gewend om voeding via de wortel te krijgen, dat kan na de aanpassing ook via het blad kan worden opgenomen.
Gedurende deze transitie gebruikt de plant haar intern opgeslagen voedselreserves, omdat het gedurende deze periode weinig voedsel kan opnemen.

* edit: Een Plantles Cycle (aka Dark Start) is een bak gedurende 2 weken in het donker laten draaien, met verwarming en filter. Maar zonder licht en zonder CO2.

Ik zou niet beginnen met gevoelige en veel eisende planten, maar start de bak op met vooral snelgroeiende en weinig eisende waterplanten.
Deze planten kunnen de concurrentie met de algen beter aan en je hebt op deze manier de gelegenheid om jouw aquarium te leren kennen.
Tijdens het opstarten ga je leren hoeveel en CO2 je moet toevoegen, je gaat merken of je filter/pomp genoeg capaciteit heeft en de stroming door heel je bak gaat, je gaat leren of je verlichting op orde is, enzovoort.
Kortom, je zal waarschijnlijk veel invloeden moeten gaan aanpassen om je bak beter te laten functioneren.
Dit alles kost tijd, en je doet ervaringen op met vallen en opstaan. Daarom zou ik beginnen met vooral makkelijkere planten.

Tja ik zou zeggen meteen planten erin en licht erop en wil je ook Co2 gaan toevoegen gewoon ook meteen Co2 gebruiken + halve dosering plantenvoeding geven en voedings capsules/tabs bij de wortels.

Zolang je geen delicate planten gebruikt zou ik niet weten waarom je een aquarium eerst zonder planten zou indraaien..denk eerder als je 3-4weken wacht en dan planten gaat planten dat je de net gegroeide fragile bacterien in de bodem gaat verstoren omdat na 4 weken de bodem nog niet is gerijpt maar pas na 2-4maanden.
Ook je planten zijn in die 4weken van opstarten wel aan het wortelen geweest en komen al wat in de groei dus nemen amonium op en als je in de 4e week vissen erbij zet vangen planten juist dit op omdat het filter zich weer moet aan passen aan de bioload met groei van meer bacterien.
Dus ik zie geen redenen om een aquarium dat beplant in de planning staat dan zonder planten in te draaien de eerste 4weken.

Maliwi ofzo ga je toch ook niet eerst een bak 4weken in draaien en dan pas je stenen decoratie stapelen ? hoe meer substraat zoals ook stenen zijn goede aanhechtings plekken voor bacterien. buiten dat het al erg onpraktische om pas na 4weken pas je stenen decoratie te gaan stappelen zie ik het als nutteloos en onbezonnen werk.

Dus zo ook met planten die juist voordeel hebben met opstarten maar ook voor de opbouwende bacterien in de bodem die later dan niet vertoord worden na 4weken aangroei.

Ik voel het meeste voor het verhaal van Steven. Indraaien zonder planten en licht zodat alle ammonia beschikbaar is voor de biofilm en niet weggesnoept wordt door planten of nog erger, alg. Pas daarna planten toe voegen.. Maar dat is dus allemaal niet zozeer op wat de planten nodig hebben maar om gecontroleerd in te kunnen draaien.

Als je gewoon een aquarium opstart met wat verkruimeld voer dan kun je er direct planten en licht op zetten. Die methode heeft echter niet mijn voorkeur.

Ik ben het met Edje eens en begin na het vullen ook gelijk met het plaatsen van planten en geef de nodige voeding en na 4 weken dan gaan we kijken of het water ok is en mogen er bewoners bij. Planten hebben ook honger dus wel altijd gelijk zorgen voor voldoende voeding.

Indraaien zonder planten en licht zodat alle ammonia beschikbaar is voor de biofilm en niet weggesnoept wordt door planten of nog erger, alg. Pas daarna planten toe voegen..

Dat kan maar goed dan moet je wel zorgen dat er ammonia ontstaat en dan komen we meer bi de methode van Jan uit met de salmiak zeg maar😉

Dat kan maar goed dan moet je wel zorgen dat er ammonia ontstaat en dan komen we meer bi de methode van Jan uit met de salmiak zeg maar😉
Mwah dat kan maar je kunt er ook gewoon een dopje huishoudammoniak in gooien. Zo doen ze dat in de US al jaren met indraaien. Jan zijn methode is echter wel veel meer uitgedacht en voorspelbaar.

Dat kan inderdaad Daniel en ik heb dat weleens bij de opstart van ik dacht de meterbak gedaan terwijl er al planten inzaten. Dat was denk ik geen dopje maar wat minder maar wel met de bedoeling om de boel snel op gang te brengen.

ik ben het toch met Cornelius eens.
Zeker ook met betrekking tot de melting van sommige planten zag ik dat veel minder/eigenlijk niet nadat ik een plantless-cycle heb gedaan.
Maliwi ofzo ga je toch ook niet eerst een bak 4weken in draaien en dan pas je stenen decoratie stapelen
Het gaat hier om planten en niet om stenen dat is natuurlijk wel een wezenlijk verschil, heb mijn stenen nog nooit zien melten 😛 (je vergelijking klopt dus niet)
Sommige planten zijn erg gevoelig voor de ammoniak die vrijkomt uit de soil en melten daardoor helemaal weg.
Voor deze planten is het dus wel beter om een plantless-cycle te doen

Ik heb geen ervaring met een soil en weet dat je zoals staat aangegeven flink moet verversen maar loopt die waarde dan ook met dat vele verversen dan teveel op?
Volgens mij zijn er genoeg die met een soil wel gelijk de planten in de bak doen namelijk maar ja dat zijn dan misschien de wat minder gevoelige planten.

Lijkt me niet verstandig om als je soil gebruikt da gelijk je planten er in te doen spul geeft nog al fors ammoniak af de eerst paar weken lijkt me niet gezond voor je plantjes
Bij normale bodem zand/grind is dit niet nodig immers de ammoniak is en stuk minder en geleidelijker van opbouw .

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan