Wat is er nieuw

Eerste algenplaag in nano

Herbstnebel

Well-known member
Lid geworden
26 januari 2015
Wsl meegereisd met een drijfplantje (eikenblad) dat ik er vorige week ingegooid heb. Zoals je kan zien hangen er aan sommige bladeren en de wortels een bruine schimmelachtige alg. Op de zijwand van mijn filter/verwarming bakje hangt er ook al van dat spul. De rest in het aquaruim lijkt voorlopig nog gevrijwaard van de plaag.
Ook zie ik dat er een plotseling een klein slakje in zit 🙂 Was nog me eerder nog niet opgevallen.

Iemand een idee wat voor soort alg dit kan zijn en wat ik er aan kan doen ?

DSCN0092.JPG

DSCN0091.JPG

DSCN0093.JPG

Dat lijkt me de bruine opstartalg en ik denk dat je bakje nog niet zo heel lang draait.
dat verdwijnt vaak vanzelf weer als je bacteriecultuur goed op orde is en kan ook geen kwaad.
Het gaat door de stroming vaak ook in wortels van de drijvers zitten.

Tis te zeggen, enige dat al ingedraaid was was de filter en 6 liter van het origineel aquariumwater. (2 maanden)
De bodem is nieuw en dus nog maar 2 weken aan het indraaien dus daar zal nog niet te veel bacteriecultuur in zitten.

Daar heb je dan denk ik al de oorzaak te pakken van de opstartalg. Gewoon nog een poosje geduld hebben en dan gaat dat wel weer verdwijnen hoor.
In het water zitten al heel weinig bacteri�n dus dat zal niet veel hebben bijgedragen.

Als het van langdurige aard is zou je het probleem (info gevonden op internet) eventueel kunnen oplossen door de lichtintensiteit te verhogen, zuurstofplanten toe te voegen en de PH te verlagen.

Nu dit aquarium is uitgerust met LED verlichting die de bak redelijk goed verlicht. Ik heb wel een donkerblauwe achtergrond geinstalleerd wat veel licht wegneemt. Mss moet ik die achtergrond tijdelijk wegnemen zodat het aquarium wat meer belicht wordt.
Zuurstofplanten zijn al aanwezig, 3 lange cabomba stekjes en 2 jonge stekjes die pas zijn beginnen te schieten.
Wat de PH betreft, die staat nu op 7,7 laatste keer gemeten. Is dat te hoog ? Wat is de ideale PH om bruin alg te doen verdwijnen ? Dit vind ik nergens terug maar ik vermoed dat dit ergens tussen de 6,5 en 7,5 zal zijn.
Ik heb vloeibare co2 om die ph te verlagen en eigenlijk zou dat voor de huidige bewoners niet slecht zijn maar ben toch beetje voorzichtig met het gebruik daarmee. Ik weet op dit moment de co2 waaarde van het water niet.

Ik wil ook wel geduldig afwachten tot het vanzelf verdwijnt maar vanaf wanneer zou het normaal gezien moeten verdwijnen vraag ik me af ? Enkele weken, maanden ???

Ja dat klopt in zoverre wel want algen doen het vaak beter op een hoge kh/ph en de genoemde planten verbruiken de silicaten die de alg anders als voedsel tot zich neemt.
Wanneer het verdwijnt is lastig te zeggen maar in de regel is dit hier na enkele weken geweest.
er moet namelijk een goede bacteriecultuur ontstaan zodat alles goed in balans is.
Dat gaat de ene keer wat sneller dan de andere keer natuurlijk.
Hoelang heb je de bruine aanslag nu dan??

http://www.aquascaping-blog.com/bruine-alg

een week ongeveer, het is eigenlijk begonnen sinds ik gestart ben met het verversen met kalkrijk water, dus van GH 0 naar GH 8. Heb dit wel geleidelijk aan gedaan, dus een paar liter per dag. De KH is 6 en GH is nu 8 zoals het leidingwater.
Ook heb ik tegelijkertijd dat drijfplantje er in gezet. Ik heb er toen niet opgelet of het al op de plant aanwezig was. Feit is wel dat enkel de drijfplant eerst was aangetast en vervolgens de behuizing van de filter. Vandaag heb ik ook opgemerkt dat de beglazing van het aquarium een bruin tintje krijgt 🙂
Ik heb er nu 2 minislakjes in opgemerkt, wsl meegereisd met de drijfplant, en het lijkt erop of ze van die alg eten maar ben er niet zeker van. Ik weet ook niet welk soort slak het is aangezien ze nog zo mini zijn.

In de Juwel krijgt de beglazing er ook last van, maar dan ook enkel nog maar de beglazing. Planten, bodem en drifthout zijn op dit moment nog algenvrij behalve dan de uitlaat van mijn externe filter. Die krijgt ook een bruin tintje 🙂 De pleco zit er af en toe wat aan te sjokken maar ben niet zeker of ie wel van die algen eet.

Je ziet het ook vaak wel op het glas tegen de bodem aan. Ook bij goed draaiende bakken. Hier blijft sneller wat meer vuil liggen en dan krijg je daar weleens wat bruine aanslag. Maar dat breidt zich dan niet echt verder uit.

Als je nog maar 1 week die aanslag in je opgestarte bak hebt dan zou ik rustig even afwachten en ik denk dat het wel weer verdwijnt als de bacteriecultuur goed op orde is hoor.
het is een vrij veel voorkomend verschijnsel bij net gestarte bakken dus.
Dat kun je ook lezen in de link die ik heb bijgevoegd 😉.

Het klopt ook dat je het vaak weer terug ziet in de wortels van de drijvers. Dat heb ik zelf ook gehad namelijk.

Is die blog van jou ? 🙂

anyway bedankt alvast.

In de link die ik heb gepost van Aquascaping-blog.com.

gauw even een foto genomen van mijn filteruitlaat in de juwel. Zal wsl om hetzelfde type alg gaan. Op de vooruit zijn er ook al kleine piekjes waar te nemen maar die zijn nog zo klein dat ze op foto niet te zien zijn.

me8sBkE4EHhBmWPh

Nee die blog is niet van mij hoor. Was dat maar zo 😀.
Ik zou me eerst niet te druk maken om de bruine aanslag hoor.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan