Wat is er nieuw

Eerste aquarium: 180L EHEIM beplante bak na onderhoud

G.T

New member
Lid geworden
13 september 2026
Leeftijd
24
Hierbij mijn eerste aquarium, een EHEIM Aquapro 180L (100x40x50 cm). De bak draait nu ongeveer 6 weken op 24 °C met een EHEIM Aquaball binnenfilter, standaard EHEIM LED verlichting en een JBL bio CO2 setup. Net wat onderhoud gedaan, zweefvuil weggehaald en het zand op de voorgrond bijgewerkt. Binnenkort wil ik een Eleocharis pusilla mat op de voorgrond gaan planten.

Fauna: 20 Kardinaaltetra's, 5 Afrikaanse blauwoogjes (Poropanchax normani), 1 Corydoras habrosus, 2 Afrikaanse waaierhandgarnalen (Atya gabonensis), 10 Cherry shrimp & 10 Gele garnalen (Neocaridina), 5 gekochte slakken (inmiddels voortgeplant)

Flora: 2x Anubias nana, 2x Javavaren (Microsorum pteropus), 2x Cryptocoryne wendtii Green, 1x Vallisneria spiralis, 2x Rotala, 1x Stringy moss (Leptodictyum riparium), Binnenkort: Eleocharis pusilla (in-vitro)

Bodem: Eerst een onderlaag van grind, daaroverheen Sera Floredepot, afgedekt met een zandlaag aan de oppervlakte vooraan. Dit is meteen mijn grootste zorgpunt.

dit is mijn eerste aquarium dus ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Eerlijke feedback en algemeen advies over de opbouw, planten en de combinatie met de bewoners is welkom.

Bijlagen

• Aquarium.jpg
    Aquarium.jpg
    1.1 MB · Weergaven: 32
Ziet er goed uit.
Ik zie alleen wel ook een sewellia, die hebben graag veel stroming. Heb je daarin voorzien?

Die corydoras zou nog wel wat soortgenootjes willen. Ik zie dat je de diffusor pal naast je filter hebt. Doorgaans werkt op de ruit tegenover de uitlaat beter omdat daar de stroming van 't water naar beneden gaat en zo de co2 niet gelijk naar 't wateroppervlak kan om daar te ontsnappen. Als je daar geen last van hebt, niet aanpassen. Ik weet ook niet of jouw interne filter sterk genoeg is om dat effect te bereiken, je zult wel co2 en aardig licht nodig hebben voor een goed tapijtje gras op de bodem. Vergeet ook niet dat extra planten = extra voeding nodig.

Mooie bak. 🙂👍 Zo te zien heb je je goed voorbereid. Qua soorten weinig mis mee denk ik. Die cory zou inderdaad soortgenoten erbij wel waarderen. Is er een specifieke reden dat je die alleen hebt zitten? (Ik koop zelf bijv wel eens eenzame/overgebleven cory's als ik ze zie zitten.)

Bodem: Eerst een onderlaag van grind, daaroverheen Sera Floredepot, afgedekt met een zandlaag aan de oppervlakte vooraan. Dit is meteen mijn grootste zorgpunt.
Waar zit hem voor jou de zorg in? Je gaat op den duur krijgen dat de drie bodemsoorten gaan mengen, dat wel. Geen ramp op zich, al is het vast niet het effect dat je voor ogen had.

Ziet er goed uit.
Ik zie alleen wel ook een sewellia, die hebben graag veel stroming. Heb je daarin voorzien?
Dat is wel de richtlijn in de hobby ja. Toch zijn er ook voorbeelden van bakken met weinig stroming waarin ze het goed doen en zich zelfs voortplanten. Als ze verder gewoon goed aan hun eten en hun zuurstof komen zou ik denken why not. 🙂

Het is hierboven al gezegd. De corydoras is denk ik ongelukkig. Hij ziet graag wat soortgenoten om zich heen.

Een afdeklaag (mijn schatting op de foto) van maar ~1 centimeter zand is niet veel en zal zich na verloop van tijd door omwoelen/verpoten/hoogteverschil vermengen van de voedingslaag, idem de grindlaag helemaal onder.

Wees dan bewust dat er dan veel voedingsstoffen kunnen vrijkomen met mogelijk een algen probleem, gewoon blijven controleren

Laatst bewerkt:
En wat Tutorial (Jeffrey) zegt, gaat des te sneller gebeuren als je bodemscharrelaars hebt....

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan