Wat is er nieuw

Eerste aquarium - Hardheid water

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Tom94
  • Startdatum Startdatum
T

Tom94

Guest
Hallo allemaal,

Ik ben van plan mijn eerste aquarium aan te schaffen.
Op basis van de PH waarde (7,5) en temperatuur (25) heb ik meerdere vissen uitgekozen.

Nu blijkt dat ze niet allemaal dezelfde eisen stellen aan de hardheid van het water.
Ik begrijp wat de GH waarde inhoudt, maar kan nergens vinden wat voor effect 1 punt meer of minder heeft op een vis.

Volgens verschillende sites hebben sommige vissen een GH nodig van onder de 8 en anderen van boven de 12.
Nu weet ik dat één punt bij PH een flink verschil is, maar is dit bij GH ook zo? Of zou ik alle vissen kunnen houden met een GH van bijvoorbeeld 10?

Ook zou ik graag willen weten hoe groot het aquarium moet zijn indien ik onderstaande vissen aanschaf:

Black Molly , 3 st.
Labidochromis Caeruleus 'Yellow' , 2 st.
Rasbora Galaxy , 6 st.
Carinotetraodon Travancoricus, 4 st
Tateurndina Ocellicauda, 2 st
Kuhli Loach, 3 st
Platy, 3 st

Alvast bedankt voor de hulp!

Groeten,
Tom
 
120cm wil je het kunnen huisvesten, het bestand is echter verre van ideaal.
Kuhlii's moeten met minimaal 6 stuks, Carinotetraodon zijn vinnenbijters, Labidochromis horen niet in een gezelschapsaquarium thuis, enz.

Met de vissen die je aangeeft zijn de volgende combinaties mogelijk, op water met een kh tussen 6 en 10 (Kraanwater dus):

In een aquarium van 100cm:
Black molly (5 st.)
Platy (5 st.)
Rasbora galaxy (15 st.)
Kuhlii's (15 st.) OF Tateurndina (2, misschien 4 st.)

In een aquarium van 60cm
Rasbora galaxy (8 st.)
Kuhlii's (6-8 st.) OF Tateurndina (2 st.)

In een aquarium van 80cm:
Platy's (5 st.)
Rasbora's (12 st.)
Kuhlii's (10 st.) OF Tateurndina (2 st.)

In een aquarium van 40+ liter:
1 Carinotetraodon.
 
Mischien zou je bij samenstelling visbestand een topic moeten openen want ik heb het idee dat dit niet een meest ideale samenstelling is met Malawi s en Pauwooggrondels.
 
Zou inderdaad even een apart topic openen over je visbestand.

maar even over de GH, Hoe hoog is deze bij jou dan?
 
Bedankt voor de reacties!

Ik was er al bang voor, heb helaas geen verstand van welke vissen wel of niet samen kunnen...
Hiervoor zal ik inderdaad een nieuw topic openen.

Ik ben me pas een aantal dagen aan het oriënteren en heb nog niets aangeschaft. Ook de waterwaarden heb ik dus nog niet gemeten.
Via brabantwater.nl heb ik vernomen dat de GH tussen de 5,5 en 11 ligt, hetgeen me een flinke spreiding lijkt.

Ik heb echter gelezen dat men het met GH+ zou kunnen verhogen, dit ben ik dan ook bereid te doen.

Wat ik me vooral afvraag is wat voor effect het heeft op vissen indien het afwijkt van wat de vis nodig heeft.
 
De GH is doorgaans eerder te hoog dan te laag. Als je ergens tussen de 6 en 8 zit is dat voor de meeste vissen prima.
 
Fijn, bedankt.

Voor de Black Molly en Platy heb ik gelezen dat een GH van 12-16 nodig is.
Betekent dit dat deze vissen dus niet in kraanwater kunnen?
 
Nouja je kan beter geen water met een hardheid van 3-4 hebben voor deze visjes.

Maar als je ergens richting de 8 gaat is het prima. Bij wildvang dieren zul je wss wel meer richting de 12 moeten zitten.

Maar doorgaans kunnen erg veel vissen op doorsnee kraanwater.
 
Top! Weet je ook wat het minimum zou zijn voor de Labidochromis Caeruleus?
Ondanks dat deze er wellicht niet bij kan zou ik het graag weten.
Ik lees overal 12-16, zou deze vis ook kunnen zwemmen in 8?
 
Dat klopt, is een grote misvatting dat het malawimeer hard water heeft. Dus ze kunnen prima op gemiddeld water.
 
Zo, dat verbaast me. Ik heb echt de eerste drie paginas van google doorgenomen en zie vrijwel overal 12-16, een enkele keer ben ik inderdaad 4-12 tegengekomen.
Bedankt!!!
 
Nog een vraagje! Zijn de waterwaarden van kraanwater constant?
De GH waarde van het kraanwater in mijn gemeente is volgens internet tussen de 5 en 11.
Betekent dit dat het kan schommelen hiertussen, of dat er bijvoorbeeld altijd 6 uit komt en in een andere wijk altijd 9?
 
Bedankt voor je reactie, dat is ook het soort data dat ik gebruikt heb.
Van de site van brabantwater blijkt dat de GH waarde in mijn dorp tussen de 5,54 en 11,09 ligt.
Ik vroeg me af of ik mijn kraanwater dus elke keer moet meten voordat ik water ververs of dat ik er vanuit kan gaan dat het altijd ongeveer hetzelfde is als de eerste keer.
 
constant.

sommige waterbedrijven wisselen van seizoen tot seizoen nog wel is van waterbron maar doorgaans niet.
 
Bedankt!
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan