Wat is er nieuw

Eerste aquarium visbestand vragen. Rio 125L

Foxdemon

New member
Lid geworden
10 december 2021
Berichten
3
Leeftijd
36
Hey allemaal,

Ik heb vandaag mijn eerst aquarium ingericht en deze staat nu te acclimatiseren en de plantjes te groeien. Er komen vanaf de foto nog wat plantjes, mos en drijvende plantjes bij.
Nu dus de tijd om mij te focussen op het visbestand. Heb hier en daar ingelezen maar het blijft toch lastig puzzelen/inschatten of het de goede combinaties zijn.
Ik hoop dus op wat feedback wat wel of niet kan.

Het betreft dus een Rio 125L met oppervlakte van 80x38cm ongeveer.
Mijn uitgangs punt is een school van 12-15 Nannostomus beckfordi, en wil het visbestand daar omheen bouwen.

Ik ben op het volgende uitgekomen:
- 12 tot 15 Nannostomus beckfordi
- 6 Epyplatys annulatus
- 8 corydoras panda
- 2 Apistogramma borellii
- een paar slakjes of garnalen erbij (als dat kan?)

Mijn vraag is dus of de aantallen kloppen voor mijn bak, of de samenleving tussen de soorten goed gaat?
En of ik er dus slakken of garnaaltjes bij kan doen? (misschien allebei?)

Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • IMG-20211210-WA0023.jpeg
    IMG-20211210-WA0023.jpeg
    221.6 KB · Weergaven: 110
Leuk hoor je eerste aquarium inrichten.

Van al die vissen soorten heb ik geen idee maar wellicht een andere tip.
De uitlaat van je filter kun je beter iets naar boven richten zodat er wat beweging in het wateroppervlak ontstaat waardoor je gasuitwisseling/zuurstof krijg. Vergeet ook niet een tikje te vervuilen zodat je bacterieen wat te doen hebben.

Succes 👍
 
- 12 tot 15 Nannostomus beckfordi - zwemmen vooram midden- boven
- 6 Epyplatys annulatus - zou ik niet bij de N. beckfordi zetten, zwemmen ook midden-boven, dus 1 van beide scholen ipv beiden
- 8 corydoras panda -zwemmen onder
- 2 Apistogramma borellii - zwemmen midden -onder - dus ook hier ook de vraag of de combi met corydoras wel een goed idee is op die oppervlakte
- een paar slakjes of garnalen erbij (als dat kan?) geen problemen hier, kan beiden

Zou voor 12 N Beckfordi en koppel A. Borelli gaan, slakken en garnalen, en het daarbij laten
 
Bedankt voor het meedenken beide.

Filter meteen aangepast. Staat nu iets naar boven gericht dat het wat golft.
Voor de vissen kan ik me ook in de bezwaren vinden. Zijn de Corydoras en Borellii wat dat betreft wel uitwisselbaar? Dus 1 van de 2 onder zwemmers?
 
Ik zou de Apisto en de Cory s ook niet samen houden. Als de Apisto s jongen zouden krijgen geeft dat veel stress in een 80cm.
 
Bedankt voor het meedenken beide.

Filter meteen aangepast. Staat nu iets naar boven gericht dat het wat golft.
Voor de vissen kan ik me ook in de bezwaren vinden. Zijn de Corydoras en Borellii wat dat betreft wel uitwisselbaar? Dus 1 van de 2 onder zwemmers?
je kan inderdaad kiezen tussen de Cory's en Apisto's
1 van beiden
 
Sluit me aan bij bovenstaande, 1 school bovenin, 1 soort op de bodem en wellicht nog een leuke middenzwemmer. Corydoras wensen wel een zandbodem, die van jou lijkt erg grof. Grote kans dat hier veel vuil tussen zal zakken wat op termijn flinke problemen kan gaan geven vanwege een overload aan afval; veel belasting voor je bak
 
Dus je raad aan om hier wat meer zand in/tussen te gooien?
Voor de volledigheid, er zit een voedingsbodem onder en dan vooral rechts in de tank een laagje van 1cm dik grover grind tot 5cm dik aan de achterkant.
Links is al meer zand gebruikt.
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      Ed Tensen: 8 Acro's rijker
      Terug
      Bovenaan