Eerste aquarium :)

Appa2022

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
28 november 2022
Berichten
157
Leeftijd
27
Goedenavond,

Mijn naam is Melissa. Ik ben onderzoek aan het doen voordat ik mijn eerste aquarium aanschaf, en ik hoop dat iemand mij hier wat verder zou kunnen helpen.
Ik merk dat er ontzettend veel bij komt kijken qua kennis en wil graag een goede start (proberen) maken. In eerste instantie wilde ik beginnen met een aquarium van ca. 100 liter, maar ik kwam er al snel achter dat groter beter is voor de vissen en waarschijnlijk ook ietsje makkelijker te onderhouden is qua waterwaarden. Ik wil graag een aquarium via Marktplaats aanschaffen en ik heb mijn oog laten vallen op de Juwel Rio 180, welke ook wijd verkrijgbaar lijkt te zijn. Voor het gemak heb ik mijn vragen opgedeeld in onderwerpen.

Inrichting bak
Mijn voorkeur gaat uit naar een aquarium met veel planten, hierdoor kwam ik al snel uit op het merk Tropica. Zij hebben ook erg veel informatie op hun website staan en prachtige voorbeeld aquaria. Welke planten ik exact wil weet ik nog niet, maar ik vind een combinatie met rood/paarse tinten erg mooi. Mijn oog viel dan ook al snel op de volgende aquascape: https://tropica.com/en/inspiration/layout/Layout80/5284
Of iets in die trant geschikt is voor de visjes waar ik naar kijk weet ik niet zo goed, en ik zou hier daarom ook graag advies over krijgen (zie onderaan voor mijn mogelijke visbestand)

Omdat ik erg van planten hou verwacht ik ook een goede voedingsbodem nodig te hebben. Nu zat ik te denken aan de volgende opties:
- De bak volledig vullen met Tropica Aquarium Soil Powder, 5-8 cm dik OF
- De bak vullen met 1 cm Tropica substraat en 4 cm wit of zwart aquariumzand van de Hornbach

CO2
Waarschijnlijk zal er ook CO2 toegevoegd moeten worden in enige vorm. Omdat de CO2 systemen een grote investering zijn, zat ik te denken om te beginnen met vloeibare CO2. Werkt dit even goed als CO2 in gasvorm?

Filter & verlichting
De Rio 180 komt al met een interne filter en led verlichting, echter lijken sommige mensen hier niet tevreden mee te zijn. Topics die ik hierover vindt zijn erg oud en daarom misschien niet meer actueel met de huidige techniek. Wordt er nog steeds aangeraden om de interne filter door een externe te vervangen en zo ja, welke zou er aangeraden worden?

Ook de verlichting lijkt een puntje van wisselende meningen te zijn qua felheid, kleur, en kwaliteit. Is het aan te raden de bijgeleverde ledverlichting te vervangen door een dimbare led-variant? Als dit problemen kan voorkomen met de plantengroei en algen dan kan het het mogelijk waard zijn om hier extra in te investeren.
Ik zat de denken om qua lichtduur het advies van Tropica te volgen, de eerste 3 weken 6 uur verlichting en daarna opbouwen naar 8-10 uur.

Visbestand
Wat vissen betreft zat ik aan de volgende vissen te denken:
- 12 stuks Blauwe Neon
- 8 stuks Corydoras Sterbai
- 2 stuks (koppel) Ancistrus dolichopterus
- 10 stuks Japonica garnalen
- mogelijk nog 10 Rasbora galaxy’s of bijlzalm

Ik hoor graag wat jullie van dit potentiële visbestand vinden. Ik heb geprobeerd visjes uit te zoeken die qua pH en temperatuur samen kunnen en ongeveer van hetzelfde continent afkomstig zijn. De blauwe neon betwijfel wat dat betreft wel aan omdat deze een lage pH fijn lijkt te vinden. Mochten deze niet geschikt zijn kan ik misschien toch beter voor de Kardinaaltetra gaan.

Indien deze visjes goed samen kunnen, welke vis kan ik dan het beste als eerste plaatsen? Mijn gok is de dames ancistrus en daarna de heer, maar ik hoor graag jullie mening hierover.

Water
Aangezien ik nog geen watertestkit heb aangeschaft heb ik mijn kraanwater nog niet zelf getest. De volgende waardes staan op de website van de waterleverancier: pH 8,16 en dH 8.
De meeste visjes lijken een pH van tussen de 6,5 en 7,5 prettig te vinden, dus mijn water is te basisch. Zou een pH van 7 kunnen werken voor deze vissen en hoe kan ik het dan het beste verlagen? pH minus, turf etc?
Ik ben ervan op de hoogte dat een aquarium minstens ca. 4 weken zal moeten Indraaien voordat er visjes in kunnen met de hardscape en planten in plaats. Ik koop dan een druppelset om de waterkwaliteit in de gaten te kunnen houden tijdens het indraaien als als er visjes zijn.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met antwoord op deze vragen. Het wordt in ieder geval ontzetten op prijs gesteld.

Groetjes,
Melissa
 
Als eerste: een koppel ancisrussen klinkt leuk maar iedere 3 maanden 80+ jonkies die pas verkoopbaar zijn met 6 maanden zit je ook niet op te wachten, plus dat uitvangen van jonkies in een plantenbak ondoenlijk is, dus ik zou er max 1 man of 1 vrouw in doen, ze kunnen prima solitair leven. Overigens gaat het vrijwel altijd om de cf cirrhosus die als dolichopterus verkocht word in de winkel, op www.planetcatfish.com kun je de soortjes opzoeken en het verschil zien.
Qua scholenvissen zou ik geen 2 soortjes doen in de middenlaag, dat gaat rommelig ogen dus of neons of rasboras, bijlzalmen kunnen wel samen met een andere scholenvis.
Besef wel als je bodemvissen neemt ze een zandbodem nodig hebben.
Als je garnalen wil zal je goed moeten nadenken over je co2, vaak is dat geen gelukkige combi.

Voedingsbodems zijn vooral goed voor de dik belegde boterham van de winkelier maar meer ook niet, binnen 6 maanden is die bodem uitgewerkt en is de kans dat het gaat rotten erg groot, ook als je plantjes gaat verplaatsen (en dat gaat gebeuren kan ik je vertellen) komt d evoedingsbodem mee omhoog en dat oogt ook rommelig. Losse voedingscapsules of kleibolletjes werkt beter
 
Ik ben zelf nog vrij nieuw in het wereldje.
Je wil veel kleurrijke planten enz in je bak,
daar moet je verlichting voor geschikt zijn.
Juwel verlichting is ook niet dimbaar enz,
dan moet je er een juwel helialux verlichting gaan bijkopen als je dat wil,
ben je met een controller al snel een 250 a 300 euro extra kwijt.
Je 2dehands bak gaat dan een heel stuk duurder worden en had je mss toch beter een nieuwe gekocht uiteindelijk.
Wil je een buitenfilter? De binnenfilter van juwel zit vast gekit,hou daar rekening mee.
Ik zeg niet dat juwel slecht is,maar hierdoor heb ik voor een aquatlantis gekozen,
binnenfilter zit niet vast en verlichting is dimbaar..
Over de vissen zou ik nu zeker nog niet nadenken.
Zoals ik lees wil je het meteen groots aanpakken en dus zou me heel goed inlezen over alles.
Veel succes gewenst en hopelijk krijg je een antwoord op al je vragen.
 
Welkom, weet niet waar je vandaan komt… maar een lid van het forum hier heeft een prima (start) set voor je te koop denk ik.
alleen is dat wel een 120cm bak. Compleet met al je wensen denk ik. Alleen je moet er voor naar Sittard rijden.
 
Mocht je een bak op MP kopen vraag dan of je hem gevuld mag bekijken want dan weet je zeker dat hij niet lek is. Vloeibare carbo zou ik liever niet gebruiken als beginner want dat is meer om algen te bestrijden en is geen echte carbo. Zal zo een stukje van Cornelius hierover posten voor je.
 
als de plant gaat assimileren gaat het glucose produceren.
Dit dient als grondstof voor de vorming van de meeste andere organische stoffen die de plant nodig heeft om zicht te ontwikkelen.
De vorming van deze andere organische stoffen uit glucose noemen we 'voortgezette assimilatie'. Glucose kan gemakkelijk weer worden
omgezet in energie en is tevens de basiseenheid voor het belangrijkste bouwmateriaal van planten: cellulose.
Planten maken glucose door CO2 op te nemen en het aan elkaar te hechten tot langere koolstofketens.
Eerst maken ze eenheden van 3 koolstofatomen lang (voor de meeste planten), dit gebeurt in de Calvin-cyclus. Vervolgens hechten ze die
aan elkaar tot 6 koolstofeenheden: glucose (en andere suikers). Dit proces wordt gluconeogenese genoemd (fotosynthetische koolstofcyclus)
Glutaaraldehyde is een 5-koolstofverbinding die een lijkt op sommige tussenstadia in de gluconeogenese en die de plant kan gebruiken
omdat het niet veel energie hoeft te verbruiken aan het samenvoegen van CO2-moleculen, maar in feite gratis een 5-koolstofeenheid krijgt aangeboden door het toevoegen van Glutaaraldehyde.
Glut kan dus worden gezien als een vervangingsstof voor CO2 omdat het leidt tot hetzelfde product (glucose) als opgenomen CO2
en dus op dezelfde manier bouwstof en energie kan leveren als CO2.
Een maximale dosering Glut geeft zo weinig koolstof aan de plant dat het verwaarloosbaar is, en we door die lage concentratie nauwelijks verbeterde
groei gaan waarnemen in high-light bakken. In low-light bakken kan het wel bijdragen tot efficiëntere groei omdat de plant nu minder koolstofeenheden hoeft te fabriceren om tot hetzelfde netto product (glucose) te komen.
 
Welkom, weet niet waar je vandaan komt… maar een lid van het forum hier heeft een prima (start) set voor je te koop denk ik.
alleen is dat wel een 120cm bak. Compleet met al je wensen denk ik. Alleen je moet er voor naar Sittard rijden.
 
Mijn voorkeur gaat uit naar een aquarium met veel planten, hierdoor kwam ik al snel uit op het merk Tropica. Zij hebben ook erg veel informatie op hun website staan en prachtige voorbeeld aquaria. Welke planten ik exact wil weet ik nog niet, maar ik vind een combinatie met rood/paarse tinten erg mooi. Mijn oog viel dan ook al snel op de volgende aquascape: https://tropica.com/en/inspiration/layout/Layout80/5284
Welkom!
Heel goed plan om je eerst goed voor te bereiden.
Maar even over de ambitieuze plannen met die 180 liter uit de link van Tropica: dat zal voor een beginnende hobbyist best wel een heel grote uitdaging worden om dit te realiseren.

Denk ook dat je de lat niet te hoog moet plaatsen voor jezelf. Daarom adviseer ik je ook om eerst wat meer ervaring op te doen voordat je aan dit soort projecten gaat beginnen
 
Welkom Melissa!

Mooi uitgewerkt plan heb je!
Houd je er rekening mee dat sommige ancistrussen graven leuk vinden en dan je zorgvuldig gescapete bak omver gooien? Je kunt mazzel hebben met je vis, maar niet altijd....
Verder had ik ook prachtige plannen in het begin, en het is verstandig daar je aanschaf op af te stemmen. Misschien je ogen open zetten voor 2e hands bak van iemand die min of meer hetzelfde voor ogen had? Dan heb je in één keer de juiste verlichting etc.
Qua bodem: gewoon zand en vloeibare plantenvoeding + bodemcapsules. Werkt verre weg het beste en levert meest stabiele bak op. Als zo'n voedingsbodem uitgewerkt begint te raken, moet je opnieuw een evenwicht zoeken en dat wil je liever niet.

Qua carbo kan ik kort over zijn: glutaaraldehyde (de werkzame stof erin) is een irriterende stof. Ik heb het vrij snel afgeschaft toen ik doorhad wat voor troep het is....
 
Goedemiddag,
Hartelijk dank iedereen voor jullie uitgebreide reacties!

@Nicolientje-W Bedankt voor de tip met de ancistrussen, ik zal dan sowieso maar voor eentje gaan want ik zit inderdaad niet te wachten op 80+ baby’s. Ik vind het een erg leuke vis dus ik zal rekening houden met de inrichting qua omwoelen en dat de bodemvisjes voldoende zand hebben. Ik zie dat meerdere mensen aanraden om uitsluitend zand + voeding en klei bolletjes te gebruiken dus het lijkt me dan het beste om dat advies gewoon op te volgen en de fancy voedingsbodems links te laten liggen.

@Marc76 Als ik jou zo hoor is de verlichting van de Juwel Rio 180 dus niet geschikt voor een plantenbak. Die extra verlichting is vrij duur inderdaad. Ik ga kijken of ik een complete bak via marktplaats kan kopen of anders misschien voor minder veeleisende planten kies. Wat de externe pomp betreft heb ik nog geen keus gemaakt. Zou ik de grotere capaciteit van een externe pomp nodig hebben voor de bak die ik ongeveer in gedachten heb?

@Fozzy Bedankt voor de tip! Ik woon in de regio Tilburg maar vind het niet erg om een stukje te rijden. Helaas is een 120 cm bak te breed voor het 110 cm muurtje waar deze tegen komt te staan. Ik ga zeker op marktplaats verder kijken voor een compleet aquarium.

@jessicapilon Bedankt voor de uitgebreide info mbt de vloeibare CO2! Ik lees van jou en anderen dat het niet aan te raden is dus daar ga ik dan niet aan beginnen, zeker niet als het de vissen kan irriteren. Dan ga ik dus of voor minder veeleisende planten, een complete bak of een CO2 installatie via marktplaats. Ik ga sowieso nog extra onderzoek doen en kijken wat er allemaal beschikbaar is.

@Cornelius Het is inderdaad een ambitieus plan maar ik wil het dan ook meer als inspiratie nemen. Ik denk dat het voor nu zonder enige ervaring nog een lat te hoog is gegrepen ;)

@Lysia Bedankt voor je tip ik ga daar zeker rekening mee houden. De ancistrus wil voldoende om te graven dus ik zal zorgen voor zand zonder bodemplantjes. Ik zal nog moeten zien of de plantjes gaan overleven met een ancistrus maar dat is dan een zorg voor later denk ik ;) Ik vind de ancistrus een erg leuk visje dus die wil ik graag in de bak hebben. Ik ga de plantjes sowieso eerst goed laten groeien voordat ik visjes toe voeg zodat ze (hopelijk) al goed geworteld zijn. De vloeibare CO2 zie ik vanaf op jouw en anderen hun advies en qua bodem ga ik dan gewoon voor het grind met extra klei en voeding.

Nog een algemenere vraag m.b.t. de waterwaarden: hoe bepaal ik welke het beste zijn voor mijn bak? Ik heb wel al e.e.a. gelezen op https://www.aquariumfans.nl/waterwaarden-van-aquariumwater/ over de maximale waarden van giftige stoffen, maar ik neem aan dat er ook optimale waardes zijn waar de planten en vissen goed in gedijen? Hoe bepaal ik als het ware het theoretische gemiddelde van de planten en vissen soorten?
 
Even een antwoord op je algemene vraag:
Als je gaat testen, zorg dat je een DRUPPELtest koopt en geen sneltest (zoals de test op je link). Druppeltesten zijn een stuk nauwkeuriger dan sneltesten.
Er zijn ongetwijfeld meer websites die je verder kunnen helpen, maar kijk eerst eens hier: https://aquarium.nl/de-belangrijkste-waterwaarden/

Wel een kleine waarschuwing: er worden overal middeltjes aangeprezen om je waterwaardes te beïnvloeden, over het algemeen is wat je nodig hebt:
een goed werkend, ingedraaid filter (opstarten zonder middeltjes) met voldoende circulatie in je hele bak,
plantenvoeding in de grond en in het water,
stabiel water (dus niet de ene keer regenwater en de andere keer kraanwater, of osmosewater. Je kiest of het een of het ander, of maakt een eigen recept en daar houd je je aan),
juiste hoeveelheid en intensiteit verlichting,
eventueel CO2.

Medeaquarianen, ben ik nog iets vergeten? Dan vul me aan, maar ik denk dat ik alles heb....
 
Hartelijk dank voor het linkje en je hulp! ik ga een JBL druppel watertest combiset aanschaffen waarmee allerlei waardes gemeten kunnen worden. Wat het water betreft hou ik het bij kraanwater, ik denk dat dat het meest praktische is en vanaf daar verder werk. De pH van het kraanwater is hier wat aan de hoge kant (8,16) maar de dH lijkt wel redelijk (8). Zodra ik het setje heb ga ik het gewoon eens uittesten op het kraanwater om te weten te komen wat mijn precieze basiswaarden zijn en wat ik vervolgens kan doen om deze optimaler te maken.
 
Ik heb besloten om voor de Juwel Rio 180 te gaan. Ik heb een mooie set gevonden via marktplaats waar o.a. een Eheim professional 4+ 250 buitenfilter bij zit, Eheim CO2 set 400 en de Juwel Helialux verlichting met WiFi controller. Ik krijg er ook nog wat plantjes bij en nog wat extra accessoires. Ik heb het idee dat ik met deze koop wel een complete set heb gevonden.
 
Medeaquarianen, ben ik nog iets vergeten? Dan vul me aan, maar ik denk dat ik alles heb....
Als je het over verlichting hebt dan praten we over duur (hoe lang staat je verlichting aan) en intensiteit (hoe sterk staat je verlichting aan, al dan niet in te regelen). Ik denk ook dat je dat bedoelde hoor 😉.
 
Goedemiddag,

Ondertussen is mijn aquarium aan het draaien vanaf 17 december, dat is komende zaterdag dus al 3 weken.

Vandaag heb ik de waterwaarden gemeten en daar komt het volgende uit:
pH 7,2
NH4 <0,05
NO2 0,2
NO3 5
PO4 1,8
Fe 0,6
GH 9
KG 6

Hoe weet ik of de nitrietpiek al geweest is en het veilig is om dieren toe te voegen?
Ik heb op 17 december eenmalig wat vlokvoer toegevoegd aan het water. Op 2 januari heb ik schoongemaakt (ruiten, planten, hout) en 70% water ververst. Er was flinke schimmelvorming op het hout en ondertussen heb ik ook bruinalg in de bak.

Mocht het veilig zijn om dieren toe te voegen, zat ik te denken om te beginnen met 10 japonica garnalen en eventueel 4 appelslakken (als dit niet te veel is).
 
Okay, dat is dan duidelijk. Nog even geduld hebben dus.
 
Beter een week langer wachten dan dode vissen of paniekvoetbal.
 
Bedankt!
 
Welkom, weet niet waar je vandaan komt… maar een lid van het forum hier heeft een prima (start) set voor je te koop denk ik.
alleen is dat wel een 120cm bak. Compleet met al je wensen denk ik. Alleen je moet er voor naar Sittard rijden.
Als je mijn bak bedoelt, die is tussen Kerst en Nieuwjaar naar een nieuw baasje gegaan.
 
Terug
Bovenaan