Eerste baby! (Epiplatys dageti)


Goose

Well-known member
Lid geworden
21 mei 2022
Berichten
51
Locatie
Lelystad
Vandaag zag ik na het poetsen van het aquarium ineens iets kleins zwemmen.. wat blijkt? Een baby dwarsbandsnoekje!

Hij is denk ik zo'n 5mm groot en lijkt al sprekend op zijn moeder:
IMG-20220928-WA0007.jpg
IMG-20220928-WA0005.jpg


Tot nu toe is hij dus nog niet opgegeten door de ouders... Ik ben benieuwd of er nog meer zijn?
Hoe oud schatten jullie mijn nieuwe visje ongeveer?
 
5 mm en dan al de kleur van de ouders hebben, snel is dat hè....

Hoe oud zal hij zijn, ehhh... Gezien het microformaat denk ik een week of 3, hooguit? Ongeveer, plusminus.

Ik heb zelf ook onverwacht jonkies gekregen van deze soort, toen ik ze nog had. Ik kwam er achter doordat ik wat plantjes uit hun bak in een (op water na) leegstaand aquariumpje had gesmeten. Heb er weken niet naar omgekeken, en zag toen een keer per toeval een kleintje zwemmen. En weken daarna weer eentje. Ze zullen ongetwijfeld ook in het grote aquarium hebben gezeten, maar opgevreten zijn of zo.

Leuke soort. :)
 
Een afzetmop in je aquarium hangen werkt formidabel als je meer jonkies wil
Misschien dat ik dat wel eens ga proberen, gewoon omdat het leuk is. Als er visjes uitkomen is dat mooi meegenomen.

Laat je die mop dan gewoon permanent in het aquarium hangen? En hoe lang moet die dan zijn? Aangezien het oppervlakte vissen zijn lijkt het me dat die mop niet het hele aquarium door hoeft, of denk ik dan verkeerd?
 
Visje lijkt mij ook zo´n drie weken oud.
De mop hangt het beste bij het oppervlakte. De grootte maakt niets uit: van 5cm draden tot 100cm wat jij prettig vind. Zelf gebruik ik ze van ongeveer 8-10cm. De mop in kokend water voorweken en als het is afgekoeld in het aquarium plaatsen en na een week inspecteren voor eitjes.

Succes en groetjes John.
 
Visje lijkt mij ook zo´n drie weken oud.
De mop hangt het beste bij het oppervlakte. De grootte maakt niets uit: van 5cm draden tot 100cm wat jij prettig vind. Zelf gebruik ik ze van ongeveer 8-10cm. De mop in kokend water voorweken en als het is afgekoeld in het aquarium plaatsen en na een week inspecteren voor eitjes.

Succes en groetjes John.
Leuk, gaan we proberen. De man zit continu achter een vrouwtje aan en met de zijkant er tegenaan, is dat paaigedrag?

Laat je de mop dan hangen als schuilplaats? (Ik heb geen extra aquarium om de eitjes in te doen)
 

Terug
Bovenaan