Eerste bak - wat hulp bij controle van de rekensom

K

KurtH

Guest
Hallo allemaal,
Voorstelling van mezelf op het forum heb ik al achter de rug, dus ik gooi gelijk mijn eerste vraag naar voren:
Ik heb een mooie tweedehands Jewel RIO 180 kunnen overnemen en ben alles aan het uitdokteren. De eerste horde is de verlichting.
De bak zal een gezelschapsbak worden met zowel planten als vissen. Ik ben ook voorzichtig geneigd om de EI toe te passen.
Volgens het artikel voor opstarten van een bak heb ik de volgende berekening gemaakt:

180L x 30of35 lumen = 5400-6300Lm (voor een gezelschapsbak)
Basislampen bij de bak zijn: Highlight Day = 62Lm/W (2800Lm/45W)
5400Lm-6300Lm / 62 = �87W - �102W
Volgens de gids zouden de bestaande lampen dus nipt voldoende zijn (2x45W), maar het is me niet duidelijk hoe deze waarden aan de EI getoetst moeten worden. Aangezien de hoogte van iedere aquarium anders kan zijn, moet dit toch ook een rol spelen? Of is het gewoon de regel 0.5W/liter, zonder rekening te houden met de diepte van het water?
In de Werkwijze van EI wordt dus 0.5W/liter gebruikt om bepaalde uitgangswaarden vast te leggen:
  • Geen CO2 en tot 0,5 Watt per liter licht: NO3 10 tot 20 mg/l en PO4 1 tot 2 mg/l per week
  • Met CO2 en tot 0,5 Watt per liter licht: NO3 20 tot 30 mg/l en PO4 2 tot 3 mg/l per week
Als ik dit juist interpreteer zit ik met de standaard lampen helemaal goed?

Heeft het zin dat ik 1 van de bestaande lampen vervang door eentje met een ander kleurbereik? De huidige lampen hebben 8000K, hoger dan 10.000K heeft blijkbaar geen zin voor de groei (en is ook t� wit gok ik) en onder de 4000K geeft blijkbaar lange stengels. Dan blijft een lamp rond de 6000K volgens mij dus nog een optie om meer kleur uit de bak naar voor te brengen?

Ik heb de bak nog niet in bezit, maar ik gok dat de lampen om te bouwen zijn tot twee aparte circuits om beide apart via tijdschakeling te laten sturen?

Indien jullie nog extra opmerkingen hebben voor een beginneling hoor ik het graag!
Bedankt!
 
Mijn persoonliojke ervaringen (voor wat het waard is). O,5 Watt/ Ltr. is ruim voldoende voor een deftige gezelschapsbak.

Bij het begruik iig van �gangbare� kleuren doet het in mijn ervaring er in de praktijd niet verschrikkelijk veel toe welke kleuren je gebruikt eigenlijk. Zeker bij de ene kleur doen plantjes het net wat beter dan bij de andere maar ik ben zelf van mening dat dat voor de hobbyist (je hoeft er niet van te leven) vrij marginaal is. Ik zou dan ook gewoon voor de kleur of combi gaan die jij zelf het mooiste vindt.
 
Hmm waar haal jij die lumen gegevens van die juEl lampen?
 
@JurgenD: eerste zoekresultaatt aangeklikt na het invoeren van juwel t5 hilight day 45w en dan de juiste lengte gekozen (895mm). Daarna staat deze afbeelding als laatste met de gegevens er op.
Zijn deze niet correct misschien?
 
In een meter aquarium heb je voldoende aan 2 t5 buizen voor de EI methode. Ik heb zelf een dubai 100 als plantenbak gehad met twee t5 er boven van 39 watt per stuk dacht ik. Voldoende licht om licht beminnende planten te voorzien zoals hemanthius en glossostigma.

Zelf gebruikte ik Philips buizen 840 en 865. Die zijn 4000 en 6500 kelvin. Juwel heeft helaas zijn eigen buizen waardoor je aan dure buizen vast zit. Ik betaalde voor mijn Philips buizen 3 euro per stuk.
 
Zal wel kloppen. Had nog geen cijfers gezien van juwel. Maar het is erg weinig. Doorgaan geven tl zo'n 90-95 lumen per watt.
 
Terug
Bovenaan