Wat is er nieuw

Eerste bioloogaquarium...

ornatus

Active member
Lid geworden
29 december 2021
Leeftijd
39
Hallo, ik ga een aquarium opstarten van 160X60x60 cm (aqualife)

hier komen cichliden in. normaalgezien Tanganyika.

Ik heb er een bioloog voor en er zitten 3 doorvoeren in het aquarium. 2x overloop en 1x terugstroom.
Ik ga de bioloog ook volledig isoleren en voorzien van dekglazen. het aqua zelf zal ook zo veel mogelijk geisoleerd worden.

Echter ben ik op zoek naar een geschikte opvoerpomp die ook vrij energiezuinig is...
maar aangezien dit mijn eerste aqua is met een bioloog heb ik hier geen ervaring in. Hoeveel liter opvoerpomp heb ik zo nodig? als ik kijk zijn de meeste qua verbruik 60 a 80watt ook.
Ik had ergens iemand gezien die ook een fluval FX6 gebruikt als opvoerpomp vanuit zijn bioloog(41watt) of vergelijkbare vijverpompen verbruiken ook veel minder stroom... (al denk ik dat deze wel iets luider zullen zijn)
Wie kan me wat tips geven wat betreft een passende pomp qua debiet en qua verbruik?

Als verlichting ga ik ook voor 2 of 3 floodlights gaan van 10 a 15watt elk aangezien er niet echt planten in zullen komen en ik het zonnestralen- en schittering effect wil bekomen alsook wat donkere plaatsen.

Groeten en alvast bedankt

Zou Jecod dcp 4000 adviseren.
Dan heb je ruim capaciteit genoeg, en kun je bijvoorbeeld oo 50% laten draaien met een stroomverbruik van +- 18wat op 2000lp/h. Deze pompen zijn ook super stil.

Verbruikt alleen wel 38w bij 2100l p/h
Terwijl de dcp4000 33w bij 4000l p/h doet.

ja had zelf ook al eens gekeken naar de aqua medic DCrunner 3.1(3000l/u)
of de jecod/jebao MDC-3500 wifi (toont ook het verbruik en is per watt instelbaar)
ik ga eens googlen! bedankt

Niet om het 1 of ander maar is het niet belangrijker om je plannen goed op een rijtje te zetten qua inrichting en visbestand en vandaar uit te gaan zoeken naar een goede pomp.
Je loopt het risico als je alleen naar het verbruik kijkt te komen met een pomp die net of helemaal niet voldoet voor het doel.

Mocht het nog mogelijk zijn dan zou ik voor drie overlopen gaan en een retour. Dan kun je een Bean Animal als overloop creëren. Muisstil en veilig.

Hallo, al even geleden,
maar het aquarium is nagelopen, her-kit waar nodig in in orde gezet. vandaag waterpas zetten en het aquarium op zijn plaats zetten.

Dit was oorspronkelijk een zeeaquarium en daar zat een sump bij
100x40x40cm Deze zou uiteraard moeten aangepast worden naar bioloog want die werken anders.
maar ik heb nog een 4vaks bioloog staan die ik kan gebruiken, echter is deze wat kleiner...
85x40x30 cm...

nu was mijn vraag, kan ik de kleinere gebruiken, of toch best de grotere aanpassen en er een bioloog van maken?

aquarium 160x60x60 (waterhoogte +-50cm) 480 liter

sump +-140liter
bioloog +-85liter

Mijn insteek:
  • zoals al gezegd: zwaardere pomp incalculeren, de meerprijs is verwaarloosbaar én verbruik op zelfde debiet is minder....en je draait niet op volle kracht, niet onbelangrijk naar levensverwachting toe. Nog beter is twee lichte pompen kopen, zodat je -als er eentje uitvalt nog steeds flow hebt.
  • dekglazen zou ik niet doen, maak ze gewoon ook uit je isolatiemateriaal, dan is de bovenkant ineens mee geïsoleerd. En veel makkelijker hanteerbaar dan glazen(of acryl) dekplaten

Ik was ook zinnens acryl platen te laten maken, tijdens het isoleren heb ik gewoon als test wat deksels gesneden en die voldoen echt goed. Zijn ook perfect waterdicht en rotten niet, misschien een idee? Filmpje ervan kan je in m'n topic zien.

Mijn insteek:
  • zoals al gezegd: zwaardere pomp incalculeren, de meerprijs is verwaarloosbaar én verbruik op zelfde debiet is minder....en je draait niet op volle kracht, niet onbelangrijk naar levensverwachting toe. Nog beter is twee lichte pompen kopen, zodat je -als er eentje uitvalt nog steeds flow hebt.
  • dekglazen zou ik niet doen, maak ze gewoon ook uit je isolatiemateriaal, dan is de bovenkant ineens mee geïsoleerd. En veel makkelijker hanteerbaar dan glazen(of acryl) dekplaten

Ik was ook zinnens acryl platen te laten maken, tijdens het isoleren heb ik gewoon als test wat deksels gesneden en die voldoen echt goed. Zijn ook perfect waterdicht en rotten niet, misschien een idee? Filmpje ervan kan je in m'n topic zien.
Hier ook als deksels 40mm tempex met een randje eruit gesneden zodat ze er in vallen.
Condens heeft dan geen andere keuze dan terug het bioloog in te druppelen

Denk ook om de beveiliging, mocht de stroom uitvallen dat je bak niet compleet leegloopt ( makkelijk te maken met een gaatje in de uitstroom of de uitstroom boven het water plaatsen )

Oke, is gelukt. aqua draait met een 7000l pomp, nu wat spelen met de uiteindelijke doorstroom en dan laten indraaien

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan