Wat is er nieuw

Eerste goudvissen in jaren

Nootje

Member
Lid geworden
5 januari 2025
Leeftijd
15
Ik heb gisteren nieuwe goudvissen gekocht badat vorige jaren slecht waren afgelopen en ze blijven aan de oppervlakte zwemmen en happen voor zuurstof. Ik heb al voor een zuurstof filter gekocht en water al enkele keren ververst maar toch blijven ze het doen. Ik heb hier bij geen goed gevoel omdat ik het vroeger nooit had met goudvissen.
Ik zou hraag tips of redenen van deze zaak weten.

Ik denk dat je misschien beter wat meer informatie kan geven. In het geval van een aquarium. Hoe groot is de bak? En een foto van het totaalplaatje bijvoorbeeld.

Ik heb gisteren nieuwe goudvissen gekocht nadat vorige jaren slecht waren afgelopen. Ik heb 3 goudvisjes gekocht kn een bak van 55l en ze blijven aan de oppervlakte zwemmen en happen voor zuurstof. Ik heb al voor een zuurstof filter gekocht en water al enkele keren ververst maar toch blijven ze het doen. Ik heb hier bij geen goed gevoel omdat ik het vroeger nooit had met goudvissen.
Ik zou graag tips of redenen van deze zaak
IMG_0359.jpeg
weten.

Bijlagen

• IMG_0359.jpeg
    IMG_0359.jpeg
    2 MB · Weergaven: 32
Hoi Nootje.

Je hebt een erg mooi aquarium, een zeer goed binnenfilter en mooie goudvissen gekocht.

Erg vervelend voor jou dit......

Alleen vrees ik dat het aquarium en het filter voor goudvissen te klein zijn. De goudvissen kunnen erg groot worden. Ze kunnen het beste in een vijver.
. De verkoper had dit moeten weten, maar vaak valt dat tegen.

Je kunt het beste de vissen terug brengen. En ik zou je dan adviseren om de bak 4 weken te laten indraaien met ook een verwarming erin en planten. Verdere tips krijg je verwacht op dit forum. 🙂

En een topic te starten, advies visbestand.

https://aquaforum.nl/forums/samenstelling-visbestand.53/

https://aquainfo.nl/artikel/carassius-auratus-goudvis/#:~:text=Goudvissen zijn sociale vissen en,paaigedrag vaak voor agressie aangezien.

Laatst bewerkt:
Zoals Andre al aangeeft is de bak te klein en het filter ook. Voor sluierstaarten moet je minimaal een bak van rond de 120cm hebben en 50 liter per vis en nog eens een ruim filter.

Btw, Ik zou dat plantje ontdoen van dat wol want ze kunnen daar weleens van gaan snoepen als je pech hebt. Daarbij heb ik de indruk dat de bak niet 4 weken is ingedraaid.

Met de visjes is alles al veel beter en ze zwemmen blij rond wat er wel is als ik ga naar de bak gaan ze meteen naar boven dus ik weet niet of dat normaal is alvast bedankt

Ja dat is normaal. Ze hopen dat ze voer krijgen van je. Daar zul je aan moeten weerstaan, want ze krijgen snel méér voer dan goed voor ze is....

Die kunnen inderdaad blijven eten en hebben snel door dat ze wat krijgen als je bij de bak komt.

Ok en is in de ochtend en in de avond een beetje te veel voeder of te weinig

Ik zou de voorkeur geven aan 1 x per dag. Dan krijgen de nodige bacteriën ook wat meer tijd. Ik zou ook wat meer water in de bak doen. Een watervoorbereider is niet nodig. En eventueel een filter extra met meer spons.

Laatst bewerkt:
Heb je al plannen want dit bakje is veel te klein en te beperkt ook qua filtering.

Na jaren goudvissen (5 stuks) in een 180 liter aquarium gehouden te hebben, heb ik wel ondervonden dat deze eigenlijk niet geschikt zijn voor een klein aquarium.
Ze vervuilen de boel enorm, wroeten veel planten los, je hebt flinke filtering nodig en dan nog blijft het aanmodderen.
Uiteindelijk heb ik de vissen na 8 jaar naar een grote vijver verplaatst (inmiddels waren ze 15cm groot geworden).

Ik snap ook eigenlijk niet dat aquariumzaken nog goudvissen verkopen...

Ik denk dat die zaken in de regel niet een vragen wat voor huisvesting ze tegemoet gaan.

Daar vrees ik ook voor...

Heb je al plannen want dit bakje is veel te klein en te beperkt ook qua filtering.
Nee nog niet ik wil ze heel graag houden maar heb geen plaats voor een grotere bak en vrienden willen niks er mee of familie

Je zult iig de filtering en het aantal waterwissels dan flink moeten opdrijven, anders kun je wachten op volgende problemen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan