Wat is er nieuw

eerste grote bak: Trofis Colisa 150?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Astilaroth
  • Startdatum Startdatum
A

Astilaroth

Guest
Hoi allen,

Na een verhuizing kan ik eindelijk wat concreter gaan dromen over een grote bak. Ik heb een nano en 60cm maar nu inmiddels ook de plek voor een groot aquarium. Het geld moet nog even wachten totdat de verbouwing klaar is, maar het fantaseert en spaart zo lekker als je een concreet doel voor ogen hebt dus.... is de Colisa 150 een beetje een goede bak?

Ik heb totaal geen ervaring met grote aquaria en er is nogal wat te krijgen. 1.50 meter is wel een beetje het maximale dat ik kwijt kan denk ik.. is de Trofis Colisa dan een goede optie of moet ik ook eens bij andere merken gaan kijken?

Qua specs staat dit bij een advertentie:

- Verlichting: 4 x 54W T5
- Hoogte aqua incl. kap (cm): 65
- Inhoud (liter): 373
- Breedte (cm): 50
- Lengte (cm): 150

Zijn dat fijne breedte en hoogte maten, of zijn er andere 1,5 meter bakken die misschien breder/hoger/beter/fijn/handiger zijn?

Ik hoor het graag!

Hoi!

Misschien is het handig om te bedenken wat voor soort vis je wilt gaan houden? Dan kun je in ieder geval beter inschatten welke afmetingen geschikt zouden zijn. In veel gevallen zal de lengte bepalend zijn, of juist de inhoud. Maar voor sommige vissen is bv de hoogte ook erg belangrijk.
Bedenk ook van te voren wat voor soort filter je wilt, sommige bakken worden compleet geleverd, andere kaal.
Wat vind je mooi? Zwart, wit, metaalafwerking?
Er is echt wel onderling verschil in kwaliteit, maar ook voor uiterlijk betaal je vaak meer.
Marktplaats is zeker ook het overwegen waard. Ook leuk om te orienteren wat er is naast het standaard assortiment!
Succes met zoeken!

Groetjes, Sandra

Astilaroth zei:
dus.... is de Colisa 150 een beetje een goede bak?
Prijs/kwaliteit schijnt dik in orde te zijn. Er zijn beter afgewerkte bakken te vinden bijvoorbeeld, maar dat voelt de portemonnee ook.

Astilaroth zei:
of moet ik ook eens bij andere merken gaan kijken?
Kijken kan natuurlijk geen kwaad. Hou daarbij bovenstaande in het achterhoofd.

Astilaroth zei:
Qua specs staat dit bij een advertentie:
Tweedehands aan het zoeken? Dan is een Rio 400 misschien voor een betere prijs op de kop te tikken, omdat deze toch wat meer in omloop zijn.

Astilaroth zei:
ijn dat fijne breedte en hoogte maten, of zijn er andere 1,5 meter bakken die misschien breder/hoger/beter/fijn/handiger zijn?
Ik denk dat het hierbij handig is om in gedachten te houden dat fabrieksaquaria vaak vergelijkbare maten hebben. Er zal tussen de ene 1m50 bak en de andere best enkele cm's verschil zitten in de diepte en hoogte, maar meer dan dat is het niet. Anders is het bij maatwerk.

~ Ivo

Zo ver ik kon zien in de winkel vond ik de Trofis Colisa 150 er goed uitzien. Alleen volgens mij zit er geen filter en verwarming bij dus die moet je er dan nog los bij kopen.Bij Juwel (denk wel vergelijkbaar qua prijs/kwaliteit) zit dat er wel al bij.

Ik weet niet hoe het zit met de kasten van Trofis, maar ik vind die van Juwel toch wel minder.Ik zou daar ook even goed naar kijken.

Ook op sites als Marktplaats.nl komen er soms ook leuke dingen voorbij. Zo heb ik al eens een paar keer aquaria van Aqualantis of Akvastabil voorbij zien komen voor een aantrekkelijke prijs. Het is dat ik geen ruimte meer heb.
Of soms bieden mensen hun aquaria aan die ze ergens hebben laten maken.

Een aquarium laten maken is ook nog een optie. Kan je zelf bepalen wat de maten worden.

Denk goed na over je visbestan. Als je namelijk een drukke bak wil (bv malawi) of grotere/vervuilende vissen (manen, discus, roofvissen) dan voldoet een intern filter zoals juwel heeft niet en ben je dus veel beter af met geen filter of een serieus extern filter als dat er al bij zit.

Ja dat is ook weer waar. Dan is het waarschijnlijk wel goedkoper om er zelf een externe filter bij te kopen.

Hah wat ben ik blij met jullie, nu moet ik weer nadenken en dan wordt het steeds concreter 🙂

Qua uiterlijk: strak en zwart.

Techniek: ik ben nu een standaard 60cm bakje van Juwel met interne filter en ben er niet perse heel erg over te spreken. Ik heb het idee dat ik altijd positievere verhalen hoor over externe filters en heb ook het idee dat de mensen die de 'beste' bakken hebben, alles extern hebben... maar dat is misschien een misvatting. We hebben op het moment nog wat onduidelijkheid over de vloer in de woonkamer. Als plavuizen niet blijken te kunnen en er een houten vloer komt dan is een interne filter wel makkelijk, omdat er qua pomp niets kan lekken. Maar goed, een interne filter kan je ook gewoon los kopen en in je bak hangen, dus een 'kale' bak is prima.

Bestand: Een van de redenen dat ik groter wil is omdat ik mijn corys meer plek wil geven. Ik ben helemaal verliefd geworden op ze en wil erg graag meer ruimte. Corys zullen dus een basis vormen. Verder vind ik qua uiterlijk blackwater bakken erg mooi (maar hoef ik niet met osmose aan de gang.. maar eerder dus hout, bladeren en simpele planten en geen volle Hollandse bak). Ik vind het ook belangrijk dat het geen wildvang is... en ik vind voor in de bovenlaag groepsvisjes leuker dan paartjes. Liever ook geen vissen die snel vermeerderen. Ik moet nog eens goed zoeken, maar heb dus geen rare eisen qua hele specifieke moeilijke vissen. Ik ga er vanuit dat een gewone 'winkelbak' wel alles kan bieden en ik dus niet direct naar zelfbouw moet gaan kijken.

Marktplaats: het nadeel is dat ik zelf geen auto heb en even bij iemand wat ophalen dus niet snel lukt. Daarbij denk ik ook dat ik het idee van nieuw wel fijn vindt, dan zijn alle krasjes en dingetjes gewoon door mij straks 🙂

Nog even specifiek voor visstick, wat vond je minder aan de Juwel kast? Ik ken ze van kleinere bakken bij een vriend, het zijn van die spaanplaat-met-lamineer kasten toch? Massief hout zou mooier zijn maar tja, voor die prijs...

ik heb hem zelf is een prima bak voor het geld kast is ook in orde (net zoals de juwel kasten )
juwel filters zijn prima tot een bepaald aantal liters in de rio 125 geen problemen daar in tegen in de rio 180 en de trigon 190 niet echt een succes
dus los filter is zeker aan te raden
bak inhoud is 450 liter geen 373 liter zoals je aan geeft

succes met de aanschaf wat het ook wordt o ja er is een trofis bak van 73 cm hoog is dacht ik de trofis Colisa A-1500x weet alleen niet of deze ook geleverd wordt in nl je zou het guppy een kunnen bellen
linkje pdf folder http://www.wesdijk.nl/img/cms/upload/br ... trofis.pdf

ha komt mijn zieken bezoek en ojee ook weer een zuster met het 1 en ander

succes

jaap

flipper34 zei:
ik heb hem zelf is een prima bak voor het geld kast is ook in orde (net zoals de juwel kasten )
juwel filters zijn prima tot een bepaald aantal liters in de rio 125 geen problemen daar in tegen in de rio 180 en de trigon 190 niet echt een succes
dus los filter is zeker aan te raden
bak inhoud is 450 liter geen 373 liter zoals je aan geeft

Oh wat raar, zo stond het in de advertentie. Ben zelf niet zo'n held met dat soort dingen uitrekenen.

succes met de aanschaf wat het ook wordt o ja er is een trofis bak van 73 cm hoog is dacht ik de trofis Colisa A-1500x weet alleen niet of deze ook geleverd wordt in nl je zou het guppy een kunnen bellen
linkje pdf folder http://www.wesdijk.nl/img/cms/upload/br ... trofis.pdf

Ah dank voor de link. Had de bak inderdaad ook bij wesdijk op de website gezien en vond de prijs daar best schappelijk voor zo'n groot ding. Folder ziet er ook netjes uit, geeft toch wat vertrouwen in een merk vind ik.

ha komt mijn zieken bezoek en ojee ook weer een zuster met het 1 en ander

succes

jaap

Ojee ziekenbezoek? Jij ook succes dan en beterschap!

Ik had een Toxotes 1500 welke nog te koop staat. Heb er zelf een massief houten kast onder laten maken omdat ik die kasten van Trofis niets vind wat kwaliteit betreft. .... en die 73 cm hoogte gaat om de kast, niet om de bak zo vertelde men mij bij het Guppy destijds.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan