Wat is er nieuw

Eerste keer CO2 gebruik met wat vragen

betta346

Well-known member
Lid geworden
23 januari 2023
Berichten
63
Hi,

Ik krijg morgen mijn eerste CO2 set. Ik heb wel eens bio-co2 gebruikt maar daar was ik wel klaar mee. Ik heb enkele vragen over het gebruiken van een professionele CO2 set, omdat dit toch de eerste keer zal zijn..

1) Ik krijg mijn installatie morgen. Zondag wil ik het gaan installeren. Maar ik wil het morgen wel aansluiten om te kijken hoe en of het werkt. Er zit een magneetventiel bij, dus als ik deze in het stopcontact steek gaat de CO2 lopen. Kan ik deze zaterdag avond gewoon uit het stopcontact halen en deze zondag (zal een tijdschakelaar worden) er weer in steken? Hoef ik geen knoppen dicht te draaien op de fles of drukregelaar? Er staat toch de nodige druk op zo'n fles en overige apparatuur dus ik vroeg het mij af...

2) In mijn geval zal het magneetventiel op de grond liggen, deze zit niet aan de drukregelaar vast. Ik heb gezien dat dat wel bestaat, zo'n dergelijk systeem. In hoeverre moet ik het magneetventiel ergens aan monteren? Kan deze gewoon vrij op de grond liggen of moet deze ''hangen''?

3) Ik heb een skimmer, heeft dat nog invloed op de hoeveelheid CO2 die in de bak blijft?

4) Hoeveel bellen raden jullie in het begin aan voor een 110 liter bak?

5) nog tips?

Bedankt!!
 
1) werken met een tijdschakelaar. Hoef je niets open/dicht te draaien
2) magneet ventiel kan warm/heet worden. Die van mij hangt altijd (magneetventiel)
3) ja, een skimmer versneld de CO2 ontsnapping
4) ligt aan je plantenbestand en de lichtintensiteit. Maar begin maar met 100 bellen per minuut. Kijk hoe groen je dropchecker word
5) extra info: Alles over CO2
 
1) werken met een tijdschakelaar. Hoef je niets open/dicht te draaien
2) magneet ventiel kan warm/heet worden. Die van mij hangt altijd (magneetventiel)
3) ja, een skimmer versneld de CO2 ontsnapping
4) ligt aan je plantenbestand en de lichtintensiteit. Maar begin maar met 100 bellen per minuut. Kijk hoe groen je dropchecker word
5) extra info: Alles over CO2
Thanks voor je reactie!

Ik ga zondag mijn bak anders inrichten. Dus einde dag zal ik de tijdschakelaar pas instellen en de CO2 laten lopen. Ik laat het afsluiten één uur voor het licht uit gaat.

Mijn punt was, misschien had ik dat uitgebreider moeten uitleggen, ik wil morgen de installatie testen en zondag installeren. Omdat ik mijn bak anders ga inrichten, heb ik zondag voor het grootste deel van de dag geen CO2 nodig. Op welke manier kan ik die, nadat ik de installatie al eens getest heb, het best afsluiten tot ik deze weer ga gebruiken?
 
Ik zou alles aansluiten, liefst direct met een tijdschakelaar. Als alles dan naar tevredenheid is ingesteld haal je de
stekker van het magneetventiel uit het stopcontact, dan gaat automatisch de afsluitklep dicht in het magneetventiel en voeg je dus geen CO2 toe

schema_co2.jpg
 
Ik zou alles aansluiten, liefst direct met een tijdschakelaar. Als alles dan naar tevredenheid is ingesteld haal je de
stekker van het magneetventiel uit het stopcontact, dan gaat automatisch de afsluitklep dicht in het magneetventiel en voeg je dus geen CO2 toe

Bekijk bijlage 381250
Ja dat is een goeie suggestie, dan doe ik dat! Bedankt!
 
Ik heb de slang van de co2 waar het magneetventiel tussen zit over de drukregelaar hangen waardoor het magneetventiel vrij hangt. Nu worden ze niet zo erg heet dus liggen kan denk ik niet zoveel kwaad maar ik vindt hangen beter voor mn gevoel.
 
Toevallig net een volle 6kg CO2 fles geplaatst en kan een foto maken.

Plaats magneetventiel zo dicht mogelijk bij fles, hier met nano-tape aan onderkant binnenzijde kast geplakt.
Maak gebruik van de harde CO2 slang (nooit siliconen of luchtslang)
Beiden voorkomen de bekende "plop" waarbij veel druk ineens vrijkomt waardoor de water in bellenteller wordt meegeblazen.

1000017972.jpg
 
Toevallig net een volle 6kg CO2 fles geplaatst en kan een foto maken.
Wat betaal je voor het vullen?

Tip voor de ts: probeer te laten vullen bij een industriele gasleverancier want dat is vaak veel goedkoper dan bij de lfs. Ik betaal voor 2 kilo iets van 5 euro hier.
 
Toevallig net een volle 6kg CO2 fles geplaatst en kan een foto maken.

Plaats magneetventiel zo dicht mogelijk bij fles, hier met nano-tape aan onderkant binnenzijde kast geplakt.
Maak gebruik van de harde CO2 slang (nooit siliconen of luchtslang)
Beiden voorkomen de bekende "plop" waarbij veel druk ineens vrijkomt waardoor de water in bellenteller wordt meegeblazen.

Bekijk bijlage 381251
Ziet er gaaf uit! Persoonlijk word ik nog wel eens zenuwachtig van zoveel stekkers in de buurt van water 🙂 Voor mij interessant voor als mijn eerste fles een keer leeg raakt: hoe ziet het proces van een fles verwisselen eruit?
 
Als hij leeg is dan draai je hem dicht en haalt de drukregelaar eraf en dan laat je hem vullen en dan sluit je de drukregelaar weer aan en dan de fles opendraaien. Opzich heel simpel.
 
Wat betaal je voor het vullen?

Tip voor de ts: probeer te laten vullen bij een industriele gasleverancier want dat is vaak veel goedkoper dan bij de lfs. Ik betaal voor 2 kilo iets van 5 euro hier.
Dat is wel een goeie tip. Dat heb ik hier wel in de buurt!
 
Als hij leeg is dan draai je hem dicht en haalt de drukregelaar eraf en dan laat je hem vullen en dan sluit je de drukregelaar weer aan en dan de fles opendraaien. Opzich heel simpel.
Oeps…..een toevoeging ter bescherming van drukregelaar/manometer



Als hij leeg of bijna leeg is dan draai je fles dicht, daarna de drukregelaar en naald-ventiel naar nul en dan de drukregelaar eraf halen en dan laat je hem vullen en dan sluit je de drukregelaar weer aan en dan de fles opendraaien dan de werkdruk op bijvoorbeeld 1 bar en bellen weer instellen met naald-ventiel. Opzich ook heel simpel.
 
Wat betaal je voor het vullen?
Mijn leverancier (Hinnen in Almelo) werkt met ruil-flessen (statiegeld systeem), het maakt niet uit of je de 6kg fles ruilt voor een 2, 6 of 10kg fles, je betaald enkel voor de nieuwe inhoud.
In mijn geval betaal ik voor 6kg €24, 10kg is qua kg prijs het voordeligste.

Het is dus geen koopfles die je na x jaar moet vernieuwen (of keuren) en dus zelf nieuw moet kopen.
 
Ja ok en ik werk met eigen flessen en laat er telkens 4 van 1,5 en 2 kilo vullen en heb dan 7 kilo voor nog geen 2 tientjes. Ach die flessen gaan nooit af en eens per 10 jaar laten keuren en dan ben je voor zo n 35 euro klaar dus dat is 3,50 per jaar voor keuringskosten.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan