Eerste keer vijver aanleggen, advies nodig


ron35

Well-known member
Lid geworden
10 september 2017
Berichten
139
Leeftijd
41
Locatie
Barendrecht
Beste Forumleden,

Na al een paar weken op dit onderwerp te hebben rondgekeken en diverse inspiraties te hebben opgedaan heb ik een ontwerp gemaakt voor een vijver waar ik jullie wil vragen of dit idee goed is of dat jullie gezien de lange ervaringen nog tip hebben. Ik heb al jaren een groot aquarium met filter en ik ben hier aardig in thuis maar op vijvergebied zijn er toch wel een nieuwigheden te leren.

Ik heb momenteel een kleine vijver (500 liter) met een Hozelock easy clear filter naar een plantenfilter. Dit werkt heel goed, deze staat in de schaduw opgesteld en niet in de zon. (alleen ochtendzon)
Hierin zit 1 goudvis en 4 Shubunkin, met parelmoer uitstraling.

Wij willen een vijver aanleggen volgens bijgevoegde schets.
Ik wil de huidige terrastegels (600x600mm) weghalen, uitgraven, egaliseren en hierop de terrastegels weer plaatsen. Vervolgens een Hdpe bak voor de helft ingraven en via 2 zijdrains met een rioleringsbuis 110mm? naar een doorstroomfilter van Oase.
Op de bodem wil ik graag granulaat neerleggen. Doorstroomfilter 50mm hoger dan de vijver met een waterval naar de vijver toe. De Hdpe bak wil ik rondom afwerken met stapelblokken en aan de bovenkant met tegels of hout.

Mijn vriendin wil de bak niet ingraven maar volledig plaatsen op de tegels. (hoogte van 1mrt gelijk met onze eettafel.
Kan de Hpde bak op de grond staan zonder ondersteuning aan de zijkant (stand-alone) of moet in beide gevallen er een zachte mat onder?
Vissenbestand:
Misschien koi, maar voornamelijk vol Shubunkins.

In de bijlage de schets en een impressie foto hoe het er ongeveer eruit moet zien.

Heel hartelijk dank voor jullie tips in deze!
Wordt zeer gewaardeerd.
 

Bijlagen

  • CCI18082019.jpg
    CCI18082019.jpg
    10.8 KB · Weergaven: 215
  • IMG_3301.jpg
    IMG_3301.jpg
    111.7 KB · Weergaven: 424
Kan je niet helpen met je vragen maar houdt er rekening mee dat een niet ingegraven bak sneller bevriest.
 
Een vierkante of rechthoekige HDPE vijver kan niet zonder stabiliseringsbuizen boven de grond staan. Een ronde daarintegenwel, omdat de waterdruk totaal anders werkt in een ronde vijver.
 
Leuke plannen, mooie afmetingen!
Ik kan je niet echt helpen met je vragen maar ik zou ook opteren om de bak deels in te graven. Je kan het geheel natuurlijk altijd isoleren aan de buitenkant zodat vrieskou minder impact heeft maar het lijkt me ook mooier en praktischer als de vijver maar 50cm hoog is ipv een meter.

Je huidige vijver ziet er zeer leuk uit, mooie forse vissen heb je!
Maarre....
Ik heb ook nog een vraagje voor je.

Hierin zit 1 goudvis en 4 Shubunkin

IMG_3301.jpg


:juggle:
;)
 
Hehe, mijn excuses...
Ik zie nu pas dat je schreef:

impressie foto hoe het er ongeveer eruit moet zien

terwijl ik dacht dat het een foto van je huidige vijver was...
Ik kon het misschien wel geweten hebben aangezien het wat ruimer lijkt dan de genoemde 500 liter..
:oops::sorry:
 
Hah! En hij woont waarschijnlijk ook niet in een tuincentrum (zie achtergrond!)
 
En Ts waarschijnlijk niet in een winkel woont :D:D

Ah, ik dacht gewoon een gezellig gevuld terras te zien...
In mijn verdediging: Ts sprak ook over een vrouw dus ik ging er van uit dat de aankleding en het decor van het terras haar bijdrage was... :br::rolleyes:

Hah! En hij woont waarschijnlijk ook niet in een tuincentrum (zie achtergrond!)

Oeioei, het wordt erger en erger....

:stop:
En het geheel is zelfs overdekt ook zie ik nu..
Tja, ik had enkel oog voor de vissen blijkbaar.
:juggle:

Ik ga nog een beetje in de zon zitten denk ik, zodat mijn brein nog wat verder kookt...
 
Ah, ik dacht gewoon een gezellig gevuld terras te zien...
In mijn verdediging: Ts sprak ook over een vrouw dus ik ging er van uit dat de aankleding en het decor van het terras haar bijdrage was... :br::rolleyes:
Want vrouwen zijn gek op een goed gevuld terras;):D
Ik ga nog een beetje in de zon zitten denk ik, zodat mijn brein nog wat verder kookt...
Of wat minder van de vreemde muffins eten:D :koffie:
 
Zijn ook erg mooie forse goudvissen/shubunkin. Denk dat mama vis dan stiekum kusje heeft gehad van een koi :cool:
 
Leuke plannen, mooie afmetingen!
Ik kan je niet echt helpen met je vragen maar ik zou ook opteren om de bak deels in te graven. Je kan het geheel natuurlijk altijd isoleren aan de buitenkant zodat vrieskou minder impact heeft maar het lijkt me ook mooier en praktischer als de vijver maar 50cm hoog is ipv een meter.

Je huidige vijver ziet er zeer leuk uit, mooie forse vissen heb je!
Maarre....
Ik heb ook nog een vraagje voor je.



Bekijk bijlage 278748

:juggle:
;)


Haha,

Dit is inderdaad een impressie foto bij de lokale intratuin. Zoiets wil ik creëren
 
Ik heb nu de offertes opgevraagd voor een Hdpe bak welke voor 50cm in de grond zit en 50 cm boven de grond.
Ben nu aan het kijken voor de fundering.
 

Terug
Bovenaan