Eerste kweekpoging Danio margaritatus


T

Thomas&Denise

Guest
Het is eindelijk zover! Van de week zijn 3 van mijn Danio margaritatus in een kweekbakje gezet. De setup is als volgt:

10L volglas bakje (zij-en achterwanden afgeplakt met vuilniszak)
Temp: 23 graden
klein sponsfiltertje
2m 1v
bodem bedekt met laag javamos

Ik ververs om de dag 25%
Heb zowel microsormen, vlokvoer en diverse diepvriesvoeren.

Nu heb ik vanochtend rode mug gevoerd. Ik heb ze echter nog niet zien eten. Zullen ze de rode mug van de bodem pikken?

Het idee is om zondag de ouders te verwijderen en dan af te wachten. Als er iemand nog tips heeft, hoor ik het graag!
 
Ben niet zo thuis met deze vissen maar is het niet beter om 1 man en 2 vrouwen te doen?
Wel leuk,succes iig.
 
Ja.. dat is wel beter.. ik kwam er alleen achter dat ik slechts 2 vrouwen heb in de groep van 22. En die vrouwen uitvangen in een 180l plantenbak valt tegen... weet ook niet of ik er goed aan doe om 2 mannen bij de vrouw te hebben, maar we zullen zien..
 
He wat leuk, ik ga dit even volgen. Ik wil binnenkort ook een groepje in mijn 54 liter aquarium bij mijn boraras brigittae zetten en hopen op jongen.
Zou het nog wat doen om met kouder water te verversen of heeft dat bij deze soort geen nut?
 
dat schijnt wel te triggeren inderdaad!
 
Vandaag na een week de 3 volwassenen uitgevangen. Nog geen spoor van jonge vis of eitjes gezien.. dus afwachten maar. Ik ga nu max twee weken wachten en maar hopen dat ik jongen ga zien. Zo niet, poging mislukt en gaan we gewoon een nieuwe poging wagen..
 
Helaas kwam ik gisteren er achter dat mijn thermostaat op hol geslagen is en de watertemperatuur boven de 37 graden is gestegen. Hierdoor ben ik er van overtuigd dat deze poging mislukt is. Ga snel weer een nieuwe poging wagen met meer vrouwen dan mannen in de bak.
 
Lukas en ik hebben ze jaren gekweekt. Ze zijn niet zo moeilijk.

Bij hem ging het bijna volautomatisch in een bak met een ingebouwd compartimenten filter over de hele achterwand.
Het enige wat hij deed was elke 10-14 dagen de filterwatten uit het eerste compartiment in een andere ( kale) bak mikken en verse/ oude watten terug erin.
Een deel van de eitjes kwam daar automatisch terecht - en eenmaal veilig voor de vraatzucht van de ouders/ overige familieleden- heb je er verder geen kind aan.

Gewoon het kweekbakje lekker ranzig laten worden / wel vers water natuurlijk, maar niet te hard schoonmaken, een beetje drab (met microleven) op de bodem is prima.
Jonge visjes kregen Liquidfry, fijngewreven vlokvoer en later watervlooien.

Mijn (2 meter) bak stond een tijdlang stijf van de draadalg: ook een prima plek om eieren in 'kwijt' te raken.
Dus ik hoefde er weinig voor te doen.
(Maar goed ook, mijn ogen zijn te slecht om de eitjes te kunnen zien.)
Dus ik ving de jonkies uit om ze apart op te kweken, vooral om de bloedlijnen een beetje uit elkaar te houden (en om niet om te komen in de visjes).

Levend voer is een prima trigger om ze in conditie te krijgen (of goed visvoer met een hoog eiwitgehalte).
Ik geef de voorkeur aan watervlooien omdat die het jachtinstinct het meest lijken te aan te wakkeren.
(Leidt ze af van het zoeken naar eieren?)

De jonkies hangen bij voorkeur bijna tegen het wateroppervlak -- veilig voor de ouders-- dus de eifase is het lastigst.

Vrouwen zijn makkelijker te vangen dan de mannen, dus let erop wanneer de LFS een nieuwe lading binnenkrijgt - de meeste medewerkers kunnen de geslachten niet onderscheiden en scheppen op aantallen. Dus de eerste kopers krijgen veel vrouwen mee, de latere kopers de resterende mannen...
 
Dat ging dus vrij automatisch, zijn de waterwaarden erg van belang en wat is de ideale temperatuur? Is dit ook in een 54 liter mogelijk denk je?

Ik heb qua voer denk ik teveel verschillende soorten droog voer, daphnia, rode muggenlarven, vlokken en voedertabletten. Allemaal gedroogd. Hoe kan ik dit afwisselen?

Hopelijk heeft de topic starter ook wat aan de antwoorden, het is niet mijn bedoeling het topic over te nemen ofzo haha.
 
Gerjan: hoe meer vis je in de bak hebt, hoe kleiner de kans op succes -- bijna alle vissen houden wel van een hapje ei / jong visje. (Borarassen zijn prima jagertjes.)
Een dicht oerwoud aan waterplanten helpt enorm, net als een paar drijfplantjes als beschutting voor je jonkies.
Maar het kan ook zonder.

Als ik me goed herinner had Lukas zijn bak op 25 graden staan, ik zat daar wat variabeler (op een loeihete zolderetage - dus dag en nacht temperatuur van 28/ 30 graden in de zomer waren geen uitzonderding).
We zitten allebei in Utecht-stad-gebied qua watervoorziening: er komt hier spa blauw (officieel Bar-le-duc, maar dat is zo'n mond vol) uit de kraan - we hebben niets toegevoegd om de PH of KH te beinvloeden, alles in de bakken was neutraal.
Kennelijk is een langere daglengte een plus: alles kweekte beter in de zomer.

Thomas&Denise: heeft er iets overleefd?
 
Nee.. heb ook geen eitjes gezien.. denk dat de samenstelling van 2m en 1v sowieso nie goed was. Heb ze vandaag apart gezet in een 20 liter met 60% van de bak gevuld met javamos en wat drijfplanten. Temperatuur staat op 22 graden en zwarte zandbodem. Dit keer 1m en 3 vrouwen in de bak gezet. Verder wat vuurtjes als cleanup crew..

Ik voer vlokvoer en microwormen.. probeer 2x daags te voeren. Heb overigens geen verlichting boven de bak en waterpeil staat op dit moment op hooguit 20cm.. ik ben benieuwd of t wat wordt. Laat ze er denk een dag of 4-5 in zitten en zal dan de ouders verwijderen en afwachten of er jongen komen. Heb goede hoop.. buikjes waren mooi rond en deze setup heeft bij diverse mensen goed gewerkt..

Uiteraard laat ik t weten hoe het verloopt!
 
Ik heb al vaak gekweekt met deze mooie visjes, zo moeilijk is het niet. Belangrijk is dat je een dik vrouwtje neemt. Dat dus propvol eitjes zit. En beste samenstelling is wel degelijk 2 mannen en 1 vrouw. De mannen moeten namelijk pronken, zodat de vrouw het mooiste mannetje kan kiezen om mee te kweken. Met 1 man alleen gebeurd dit niet.
Best is ook levend voer (watervlo) te geven. Geen garnalen in de kweekbak, deze maken de eitjes kapot. Niet voederen met microwormen tot je jongen ziet. Anders is er kans dat ze de eitjes bederven. Volwassen exemplaren eten nog amper microwormen.
Doe het groepje eerst 2 dagen in het 20l bakje. Tot ze er een beetje op hun gemakt zijn. Dan verversen met koel regenwater. Dan zetten ze normaal af. Doe dit de komende tee dagen nog een keer. 30% verversen is meer dan voldoende in een 20l bakje. Daarna de ouders verwijderen. Langer dan 5-6dagen laat ik ze meestal niet zitten, omdat er anders kans is dat de eerste jongen beginnen opeten. Als de ouders dan weg zijn, zal je na enkele dagen speldenkopjes zien. Eerst hangend op het glas, pas later vrij zwemmend. Best pas beginnen voeren eens ze rondzwemmen.
 
Bedankt voor de tips! Ik ga ze nu verwijderen en ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken over een paar dagen.. hoop toch wel jongen te gaan vinden..
 
Graag gedaan en veel succes. De belangrijkste tip is mss nog geduld hebben.
 
hoe lang duurde het bij jou Pol voordat je na het verwijderen van de ouders de jongen zag?
 
Je mag toch rekenen op een dag of 3-4. Dit als je de ouders na 5 dagen verwijderd. Eerst hangen er enkele jongen aan het glas, beweegloos. Pas later zie je ze vrij rondzwemmen. Maar ze zijn ontzettend klein. Hangt ook af van de temperatuur naturrlijk. Ik kweek ze op 24�
De eitjes zelf heb ik nog nooit gezien. Als ze afzetten duiken man en vrouw samen in het mos. Na pronken van de man en na paringsdans met de overwinnaar.
 
Dan maar hopen dat eind vd week jongen tevoorschijn komen.. ben benieuwd!
 
En zie je al iets ?
 
Ja :-D vandaag stuk of 5-10 jongen gezien. Damn.. die zijn klein! Lijken net mini watervlooien! Lijken er ook nog een hele zooi tegen de ruit geplakt te zitten. Na hoeveel dagen vrij zwemmen moet je voeren? Ik heb microwormen.. zullen ze die al pakken?
 
Super leuk, :thumbs: ja ze zijn klein he, maar ze groeien wel vlot
De eitjes zijn niet allemaal in 1 dag afgezet, dus de eerste kunnen morgen al vrij zwemmen. Tegen dat het hele nest vrij zwemt, ben je snel 3-4dagen verder. Microwormen is prima. Ik gebruik wat liquifry ook, in het begin. Na een weekje kan je dan stilletjes weg beginnen met artemia ook
 
Hebben ze al microwormen nodig zogauw ze vrij zwemmen? Of kan ik daar een paar dagen mee wachten? Zit ook nog erg veel mos in de bak, waar ze wschijnlijk ook goed van kunnen eten..
 
Als je op die manier te werk wilt gaan zou je ook nog ervoor kunnen zorgen dat er wat ontbindende bladeren, eikentakjes, etc. (=broedplek voor micro-orginanismen) in de bak liggen.
 
Mag dat ook dood blad van uit mijn andere aqua zijn?
 
Dat gaat dan om bladeren als catappa/eik/beuk/etc.
 
Na hoeveel dagen is de dooierzak van de kleintjes verbruikt? Wil nie te vroeg beginnen met voeren namelijk..
 
Ik begin met voeren zodra ze vrij zwemmen. Of de dooierzak dan al volledig verteerd is weet ik niet. Maar ze beginnen dan al wel energie te verbruiken, die dus mag aangevuld worden dmv voeding. Dode bladeren en mos enzo zijn idd handig, maar als je nu al met jongen zit, is het daarvoor te laat. Daarom dat ik je ook zei om de bodem vol te leggen met mos. Hier zitten ondertussen ook wat microorganismen op, die een voedingsbron kunnen vormen.
 
ok.. ga wat eierdooier voeren ook in mini hoeveelheden.. bak ligt al voor zeker 50-60% vol met javamos (mos ligt er al in sinds indraaien bak 2,5 maand geleden.. Dus ga er even vanuit dat daar voldoende micro-organismen in zitten...
ik hou jullie op de hoogte :)
 
Even een vraagje: wanneer worden jongen gezien als vrijzwemmend? Nu zitten ze vooral tegen het glas geplakt en als ik licht in de bak schijn om te kijken met een zaklamp, bewegen ze over het glas of door open water.. de reis eindigt echter telkens weer tegen het glas..

Zijn ze dan al "vrijzwemmend?" Het zwemmen gaat namelijk ook nogal schokkerig..
 
Is de vraag relevant voor het een of ander (bv. "vanaf vrijzwemmend kunnen ze dit en dit voer aan").
Beetje lastige namelijk.

Als lekker 'vrij' zwemmend klinkt het niet nee, maar vanuit een eitje of larfje met dooierzak gezien... ;)
 
Ja.. gaat mij er meer om of het al zin heeft om eierdooier of microwormen te voeren..
 
Ik heb de gedachte dat je beter iets te vlot met voeren kan beginnen dan te laat, omdat je anders (denk ik) de groei frustreert. Het precieze moment weet je niet, is vaak niet goed te zien. Sowieso moet je, wanneer je jonge, vrij zwemmdende, dooierzak opgegeten hebbende jongen hebt, veel en vaak voeren, en veel en vaak water verversen en vuil afhevelen. Dan maakt het niet uit om dat al iets eerder te doen, lijkt mij.
In hun 'geboorteomgeving' zal toch vaak al e.e.a. voorhanden zijn, en zullen er ook wellicht meerdere nesten zijn met eerdere uitkomst.
 
Ben ook al begonnen met voeren sinds ik mijn minivisjes zag friemelen.. voerde net wat microwormen en hier werd wild doorheen geschoten door de friemeltjes.. heb dus hoop dat de grootsten net groot genoeg zijn om de microwormpjes te verschalken.. zie wel duidelijke verschillen in grootte.. visjes zie ik overigens alleen als ik een felle lamp door de bak schijn omdat ze zo klein zijn! Ik zou graag de bodem afzuigen, maar de jongen zijn zo klein dat ik erg bang ben om ze per ongeluk op te zuigen. Dit wil ik absoluut voorkomen.

Ik probeer minstens om de dag een deel van het water te verversen. Dit doe ik door middel van een luchtslang met om het uiteinde filterwatten gebonden. Zo hoop ik te voorkomen jongen op te zuigen.
 
Erg leuk hoor. Je link werkte niet dus die heb ik aangepast voor je.
 
He- ik was je topic even uit het oog verloren, dus wat laat maar alsnog: GEFELICITEERD!!

Leuk he, die friemels.
Volgens mij ben je gewoon heel goed bezig.
 

Terug
Bovenaan