Eerste poging zebravissen kweek. Fotoverslag.


Frank0

Well-known member
Lid geworden
1 januari 2020
Berichten
238
Leeftijd
49
Zoals ik in een ander topic al berichtte probeer ik vissen te gaan kweken. Nu alles nagenoeg klaar is, ben ik begonnen met zebravissen. Dat zou eenvoudig moeten zijn, toch? :)

Ik heb 3 vrouwtjes en 2 mannen apart gezet en een week of zo goed gevoerd en levend voer gegeven. Toen de vrouwtjes mooi bolle buikjes hadden de mannen erbij gezet in een zelfgemaakt afzetbakje. Zie foto. Ik heb dat in de middag gedaan en ben de volgende ochtend gaan kijken. En ja hoor, de hele bodem bezaaid met eitjes! :)

1EF675A9-F79F-4309-B2B2-FB14DC3B4676.jpeg
 
72C9869B-6B1C-41B4-BFB1-C10AA38CC7BC.jpeg

7A37813F-0CDF-4BA1-BA81-4CDB38451486.jpeg
 
Helaas was de teleurstelling groot toen een dag later alle eitjes beschimmeld waren, althans bijna allemaal. Ik ben meteen ant-schimmel spul gaan halen voor de volgende poging, al lees ik op internet ook wel dat eitjes beschimmelen omdat ze onbevrucht zijn. Iemand een mening hierover?

De volgende poging gaat volgende week zijn, maar dan met wat druppels Femsee van Colombo in het water! Wordt hier vervolgd.

Overigens lagen / liggen in dezelfde bak wat eitjes van Barbus Titteya die ik uit een ander aquarium had gevist. Ik wacht het even af in de bak. Misschien dat er toch nog wat komt!
 
ook bevruchte eitjes kunnen gaan schimmelen als ze te weinig zuurstofrijk water krijgen.
Voor eitjes van vrijafzetters (zoals mijn notropis chrosomus) gebruik ik eggtumblers icm een weinig esha2000.
Elke 12u wordt ook alle water ververst (behalve het water die op dat moment in de tumbler zit).


ps.
als je echt wil kweken, gebruik dan de latijnse naam, er bestaan veeel zebra vissen.
 
ook bevruchte eitjes kunnen gaan schimmelen als ze te weinig zuurstofrijk water krijgen.
Voor eitjes van vrijafzetters (zoals mijn notropis chrosomus) gebruik ik eggtumblers icm een weinig esha2000.
Elke 12u wordt ook alle water ververst (behalve het water die op dat moment in de tumbler zit).


ps.
als je echt wil kweken, gebruik dan de latijnse naam, er bestaan veeel zebra vissen.
Wat de naam betreft heb je gelijk. Zal dat voortaan doen. En een egg tumbler? Ik dacht dat die bij chicliden en zo gebruikt werden. Kan dat ook bij die kleine eitjes zoals de Brachydanio rerio? :)
 
Wat de naam betreft heb je gelijk. Zal dat voortaan doen. En een egg tumbler? Ik dacht dat die bij chicliden en zo gebruikt werden. Kan dat ook bij die kleine eitjes zoals de Brachydanio rerio? :)
Ja hoor, dat werkt perfect. Er zit een lucht debiet kraantje op zodat je de eitjes zachtjes kan laten tuimelen.
Ze worden zelfs gebruikt voor eitjes van garnalen ;)
Op m'n yt kanaal (zie onderschrift) staat een film van hoe ik ze gebruik.
 
Ja hoor, dat werkt perfect. Er zit een lucht debiet kraantje op zodat je de eitjes zachtjes kan laten tuimelen.
Ze worden zelfs gebruikt voor eitjes van garnalen ;)
Op m'n yt kanaal (zie onderschrift) staat een film van hoe ik ze gebruik.
Ik zal me er eens in verdiepen! (overigens kan ik op je site dat filmpje niet vinden?). Ik ga op youtube eens verder zoeken en me inlezen. Ik zie dat die tumblers ook niet veel kosten.
 
PS: net maar meteen de Ziss Egg tumbler besteld.... :). Ik ga het gewoon proberen!
 
Het laatste deel van dit filmpje
 
Het laatste deel van dit filmpje

Ontzettend leuk om te zien. En wel bijzonder, aangezien ik op internet alleen filmpjes zie met chiclide eitjes. Ik heb toevallig dezelfde besteld als jij. Volgens mij heb jij ook een ZISS toch? En meteen een praktische vraag: Hoe doe je die eitjes erin? Met een pipet of zo? En dan gewoon de bak in als ze uitgekomen zijn?

En terzijde: Wat een bijzondere soort kweek je. Hoe kom je daar bij? Kunnen die gewoon op koud water?
 
Mocht je de Amatitlania nigrofasciata hebben, dan moet je je afvragen wat je gaat doen met de jongen, deze zijn niet zo heel erg populair om te (ver)kopen omdat deze vissen niet makkelijk samen gaan met andere vissen i.v.m. hun agressiviteit en hun makkelijke kweek.
 
Ontzettend leuk om te zien. En wel bijzonder, aangezien ik op internet alleen filmpjes zie met chiclide eitjes. Ik heb toevallig dezelfde besteld als jij. Volgens mij heb jij ook een ZISS toch? En meteen een praktische vraag: Hoe doe je die eitjes erin? Met een pipet of zo? En dan gewoon de bak in als ze uitgekomen zijn?

En terzijde: Wat een bijzondere soort kweek je. Hoe kom je daar bij? Kunnen die gewoon op koud water?
Het is idd een ziss, het grootste model.
Ik zuig de eieren op met een grote spuit.
Als ze uitgekomen zijn doe ik nog een laatste totale verversing en dan gaan ze los in de bak.
De filter gaat dan wel ff op minimum

terzijde:
Die kunnen idd gewoon op koud water. Vijver bestendig het jaar rond.
Ik heb ze leren kennen op een voordracht in de aquariumclub. Helemaal verknocht eraan sindsdien.
 
Mocht je de Amatitlania nigrofasciata hebben, dan moet je je afvragen wat je gaat doen met de jongen, deze zijn niet zo heel erg populair om te (ver)kopen omdat deze vissen niet makkelijk samen gaan met andere vissen i.v.m. hun agressiviteit en hun makkelijke kweek.
Nee hoor, ik heb de " ordinaire " zebravis, brachydanio rerio... :)
 
Laatst bewerkt:
Het is idd een ziss, het grootste model.
Ik zuig de eieren op met een grote spuit.
Als ze uitgekomen zijn doe ik nog een laatste totale verversing en dan gaan ze los in de bak.
De filter gaat dan wel ff op minimum

terzijde:
Die kunnen idd gewoon op koud water. Vijver bestendig het jaar rond.
Ik heb ze leren kennen op een voordracht in de aquariumclub. Helemaal verknocht eraan sindsdien.

Ik ben benieuwd, de Ziss moet deze week binnenkomen. Dan ga ik later deze week de vissen weer bij elkaar zetten en het nog eens proberen! Dank!
 
Ik dacht dat alles verschimmeld was, maar er zwemmen een stuk of 10 van deze rond! ? Het lukt me niet infusorien te kweken dus ze krijgen liquifry tot ze groot genoeg zijn voor artemia
97B9D474-BB33-44FD-94C7-6FA0D1DF7B91.jpeg
 
Catappa blaadje erbij en de infuus komt vanzelf wel. Ook al zie je er niet veel van.
Microwormen(microaaltjes) durven ook al eens eerder gegeten te worden dan artemia
 
Catappa blaadje erbij en de infuus komt vanzelf wel. Ook al zie je er niet veel van.
Microwormen(microaaltjes) durven ook al eens eerder gegeten te worden dan artemia
Mooi, die bladeren had ik nog liggen. Doe ik die er bij. En laat ik nou toevallig net een ent portie microwormen besteld hebben! (Gewoon op marktplaats te krijgen).
Dank!
 
En ik maar denken dat alles verschimmeld was.... ik zie een stuk of 30-40 jongen nu! ?
879EADCD-FC04-4DB1-900E-9F2FC81BD8A1.jpeg
 
Een kleine video.... ze worden groot op liquifry, eierdooier en fijngemalen vlokken
 

Bijlagen

  • FullSizeRender.mov
    23.9 MB
ahahh lekker bezig nu al jong:p
 
ahahh lekker bezig nu al jong:p
Yep, en heb ze paar dagen erna nog eens samen gezet en een egg tumbler geprobeerd. Die zijn nu ook uit. Heeeel veel jongen! ?
 
Yep, en heb ze paar dagen erna nog eens samen gezet en een egg tumbler geprobeerd. Die zijn nu ook uit. Heeeel veel jongen! ?
leuk ben je van plan ze te verkopen? ga zelf binne kort danionella translucid proberen te kweken
 
leuk ben je van plan ze te verkopen? ga zelf binne kort danionella translucid proberen te kweken
Leuk! Maak maar een topic aan zou ik zeggen!
Ik ga mijn zebravissen allemaal weg doen later. De ouders ook. Mijn plan is uitdaging te vinden in het kweken met verschillende soorten. Ik moet de jongen nog groot krijgen, maar de zebra's heb ik nu al wel door denk ik. Dat is niet zo moeilijk. Ik heb nog de meeste moeite gehad met het voorkomen dat de ouders de eieren op zouden eten.
Ik werk nu met 2 bakjes in het aquarium. Onderop 1 bakje waarde eitjes in vallen. Erboven een bakje met een onderkant van net / gaas waar de eitjes doorheen vallen. Dat werkte prima. Ik ga die tactiek ook proberen bij de barbus titteya komend weekend
 

Terug
Bovenaan