Eerste stap in CO2 toevoegen: bio CO2, CO2 systeem of vloeibare CO2


Lastig om te beoordelen maar test anders eens met een emmer hoelang het duurt voordat deze vol is en dan herbereken je dat heel makkelijk naar de hoeveelheid per uur. Normaliter zou je rond de 200 liter moeten kunnen overhouden netto met een 2213.
 
Heb je misschien de filter te vol met filtermateriaal of is deze zo vuil dat deze verstopt is? Vind de uitstroom erg weinig.

Weet niet of je watten gebruikt en of je die vaak genoeg schoon maakt?
 
Hi John, heb het net getest kom op een volle emmer met 12 liter inhoud. het duurde 4 minuten voordat deze vol was. Dat komt dan op 180 liter water per uur. Bij lange na niet het vermogen wat een Eheim 2213 zou moeten hebben.

@Daniel 82 : heb afgelopen zaterdag de filter opnieuw uitgespoeld en het carbon verwijderd. Momenteeel zitten er alleen buisjes in en daarbovenop een laagje watter
 
Of het zouden de buizen moeten zijn die verstopt zijn, maar dat lijkt mij niet iets wat snel en zomaar even gebeurt...
 
Tja dat is krap de helft en geen overdaad maar het hangt ook af van het onderhoud van de filter en de lengte van de slang. Is de rotor ook goed schoon? Maar als je de filter net hebt schoongemaakt dan zou dat goed moeten zijn. Slangen raken niet zo snel vervuild maar ik rag ze wel om de zoveel tijd want de aanslag houdt altijd wel weer wat tegen.
 
ik zou de aanzuigslang kunnen verkorten, die zal nu op ongeveer anderhalf meter zitten denk ik.... dus daar kan makkelijk een half metertje uit. Hij maakt ook een rare bocht waardoor de aanzuig mss gestremd wordt
 
Zo kort mogelijk en zo weinig mogelijk bochten is het beste maar hoeveel dat kan schelen dat weet ik niet.
 
dat filmpje is de normale situatie?
op zich is dat een redelijke doorstroom e
en je meting van de netto hoeveelheid ongeveer wat je kan verwachten van die pomp

Je krijgt een beter stroming als je de aan en afvoer niet op 1 punt doet
nog beter gaat het als je een toevoer over je hele achterwand spreid met een spraybar
 
@bart125 Ja dit is de normale situatie. Ongeveer een week na de laatste filterreiniging. Had juist begrpene dat de aan en afvoer juist op hetzelfde punt moeten zitten:-/

Ik heb net de aanvoer slang ingekort en er een bocht uit gehaald. Het is geeen wereld van verschil maar er lijkt nu iets meer doorstroming te zijn in het aquarium dus dat is goed nieuws. Mocht het alsnog niet voldoen, dan probeer ik de spraybaroptie!
 
Zelf werkte ik ook met een korte spraybar langs de zijruit en dan bewogen de planten wel. De gaatjes dan eerst niet te groot maken als jezelf een buis maakt.
 
Ok, de komende dagen hou ik mijn de algen goed in de gaten en hopelijk vind ik wat tijd om met pvc aan de slag te gaan en een spraybar te maken!
 
je hebt de in en de uitlaat van de pomp vlak bij elkaar
en doordat je het water boven het oppervlakte weer in de bak breng krijg je nauwelijks waterverplaatsing buiten dit deel van je bak volgens mij.

haalt je pomp wel het fijne afval uit je bak op deze manier?
 
Nog niet echt vind ik, maar ik schreef dat toe aan de tegenvallende capaciteit van de filter... . Ik meende dat je de in- en uitlaat aan dezelfde kant moest plaatsen, zoals op dit plaatje. Maar het blijkt dus beter om de in en outflow tegenover elkaar te plaatsen
 

Bijlagen

  • 2020-12-10_16-03-28.bmp
    766 KB · Weergaven: 85
dat plaatje verschild op een belangrijk punt van jouw opstelling.
De uitmonding zit op de afbeelding namelijk onder water zodat het water niet valt en er stroming evenwijdig met het oppervlak ontstaat.
Bij jouw jouw filmpje valt het water al min of meer recht omlaag als het het oppervlak bereikt dan gaat de stroming ook omlaag recht naar je aanzuig opening toe

mocht hij normaal wel onder water zitten dan zou het stukken beter moeten zijn al kunnen planten de stroming wel remmen.
ik geef zelf de voorkeur aan een spraybar over de hele achterwand
 
Laatst bewerkt:
Zelf werkte ik ook met een korte spraybar langs de zijruit en dan bewogen de planten wel. De gaatjes dan eerst niet te groot maken als jezelf een buis maakt.
Neem, indien mogelijk, altijd de kortst te overbruggen afstand voor een betere en sterkere stroom verdeling. Dan kan dus betekenen dat je de spraybar op de achterwand zet.
 
Neem, indien mogelijk, altijd de kortst te overbruggen afstand voor een betere en sterkere stroom verdeling. Dan kan dus betekenen dat je de spraybar op de achterwand zet.
Klopt helemaal Ben maar ik had destijds even alleen een stukje standaardbuis liggen en op een 80cm werkte dat ook wel goed met een 2213. Maar als je kan is via de achterwand beter inderdaad.
 
ik ga eerst maar eens weer even kijken naar een langere slang zodat ik de outflow naar de andere kant van de bak kan verplaatsen. Had hem vanochtend juist zo mooi ingekort omdat hij te lang was:-/ Ach, zo blijven we bezig!
 
dat plaatje verschild op een belangrijk punt van jouw opstelling.
De uitmonding zit op de afbeelding namelijk onder water zodat het water niet valt en er stroming evenwijdig met het oppervlak ontstaat.
Bij jouw jouw filmpje valt het water al min of meer recht omlaag als het het oppervlak bereikt dan gaat de stroming ook omlaag recht naar je aanzuig opening toe

mocht hij normaal wel onder water zitten dan zou het stukken beter moeten zijn al kunnen planten de stroming wel remmen.
ik geef zelf de voorkeur aan een spraybar over de hele achterwand
Heb de outflow verplaatst naar de andere kant van de bak: dus outflow rechts en inflow links. Scheelde wel iets maar nog steeds viel de doorstroming mij tegen. Kennelijk is de Eheim een deel van zijn vermogen kwijtgeraakt - of heb ik echt een spraybar nodig. Maar ik had nog een interne tetra pompje liggen die ik ook aangesloten heb voor de stroming en dit alles lijkt prima te werken
 

Terug
Bovenaan