Eerste stapjes op het droge.. (van Lars.)


lars.

Well-known member
Lid geworden
10 april 2009
Berichten
195
Locatie
Alkmaar
Na mijn meterbak wil ik ook graag mijn terrarium/paludarium voorstellen.

Ongeveer twee maanden geleden heb ik via Marktplaats een terrarium van 60x40x50 bemachtigd. Een zeer lang gekoesterde wens die in vervulling ging. Na het inlezen, maken van een kap, een bodem, een achterwand en het aansluiten van de benodigde techniek stond het geheel er in den beginne als volgt bij:

P2259709_zpsndd5bnw5.jpg


De verlichting bestaat momenteel uit 1 18 watt Phillips T8 (kleur 840) en drie ledstrips die voorheen boven mijn aquarium zaten. Ik heb een sproeiinstallatie van Lucky Reptile. De Super Rain Nano. Omdat ik deze ga aansturen met een normale digitale timer die slechts per minuut in te stellen is, gebruik ik maar 1 sproeier. Ik ben bang dat ik met meerdere sproeiers te veel water de bak in ga sproeien. Dit heeft aan neveneffect dat de rechterkant van de bak (net buiten bereik van sproeier) wat droger is. Ik met regenwater en heb de aanzuiging van de installatie in de bak hangen. Omdat ik wat dingen aan het verhuizen ben (waarover later meer), is de sproeiinstallatie even niet aangesloten en sproei ik met de hand.

De luchtvochtigheid blijft nu al mooi hoog. Lager dan 78% heb ik nog niet gemeten. De temperatuur is een ander verhaal. Ik wilde geen andere warmte gebruiken dan die van de verlichting. Dit houdt in dat de temperatuur in de koude maanden 's nachts regelmatig daalde tot zo'n 16 gr (de CV-thermostaat staat 's nachts op 15 gr). Overdag blaas ik met twee PC-fans (40x40mm) warme lucht uit de kap de bak in (ik blaas alleen aan de rechterkant iets naar binnen. Als ik aan de linkerkant in het midden van de bak meet (je ziet de sensor zitten), kwam ik tot voor kort zelden boven de 22 gr. Ik overweeg om boven in de bak wat glas los te snijden en toch dubbelen ventilatie aan te leggen (is nu dus enkel) om zo de luchtstroom te verbeteren. Nu het wat warmer is, blijft de bak natuurlijk ook wat beter op temperatuur maar straks in de winter moet ik iets anders verzinnen om het warm te houden.

De bodem en de wanden van de bak bestaan uit PUR- en piepschuim en zijn afgewerkt volgens de Flevopol-methode. In het waterdeel met zand, boven water met turf. Ik vind water in een terrarium erg mooi dus wilde beslist een aardig stuk met water, ook al kost dit natuurlijk landoppervlak. In het PUR-schuim van de oever heb ik keien verwerkt en met wat ijzerdraad, touw en PUR heb ik lianen geprobeerd te maken. Her en der liggen wat oude, overgebleven stukjes hout uit oude aquaria. Het kan altijd beter, maar ik ben zelf aardig tevreden over het resultaat.

P2259707_zpsgmdro028.jpg


In de bak staan wat planten uit het tuincentrum die ik min of meer op hoog van zegen gekocht heb (de bekerplant, een pilea en de varen) en wat planten van een niet nader te noemen (toch?) online orchideeën-winkel waar ik iets meer vertrouwen in heb. Ik wil de achterwand voor een groot deel laten begroeien met ficus (sp Colombia) en wil ook vanuit het water nog wat planten omhoog laten groeien. Deze moet ik nog aanschaffen.

Deel van de lang gekoesterde wens was altijd het houden van D. Leucomelas. Met de huidige omstandigheden in de bak lijkt dit, vanwege de temperatuur in koudere tijden, niet echt mogelijk te zijn. Ik ben dus langzaam ook eens naar andere dieren aan het kijken. Nu is mijn oog een beetje gevallen op Mantella's. Dit vanwege de lagere temperatuurbehoefte en de leefomgeving in de directe nabijheid van water (dat heb ik tenslotte ruim voor handen in deze bak). Ik weet dat het beter is om een bak af te stemmen op dieren dan andersom, maar ik weet nog te weinig om echt specifieke omstandigheden te kunnen creëren.

De oever:
P2259711_zpshec05dcs.jpg


Begonia op een 'liaan':
P2259712_zpsgpt493fe.jpg


Overgang van water naar land aan de linkerkant:
P2259717_zpsysiwinkp.jpg


Omdat ik op een ander forum veel commentaar heb gekregen over het grote waterdeel (je blijft toch aquariaan he). Heb ik besloten de bak voor een groot gedeelte om te gooien. Het grootste deel van de rechterkant is er nu uit en hier ga ik een nieuw landgedeelte maken. Veel groter ditmaal en ik denk ook met een aquariumverwarming eronder om voor wat extra warmte te zorgen. Voor ik dit echter kan doen, moet de bak op zijn nieuwe plek komen. En voor die nieuwe plek er is moet ik eerst een kleine stelling timmeren. En dat kan (met een kleine van 10 weken in huis) nog wel eens even duren. Voor die tijd zal ik nog eens recente foto's van de (half lege) bak plaatsen. To be continued dus...
 
Ontzettend mooi! Met een kleine van 10 weken is het inderdaad even volle bak :) Je krijgt vanzelf wat meer tijd en ritme vooral. Ben heel benieuwd!
 
Prachtig zeg! Ik ben benieuwd wat voor een dieren er nu in gaan komen
 
grappig zeg las de term wel meer maar wat het nu precies inhield :S
ga het volgen ben benieuwd wat je er van maakt en je hebt me op een idee gebracht:thumbs:
trouwens nog gefeliciteerd met de kleine
 
Dank voor de reacties en felicitatie. Het kleine mannetje is een handenbinder maar tussendoor is er gelukkig tijd voor de hobby. Af en toe even het hoofd leeg.

Over deze inrichting was ik op zich ook erg tevreden (over de rechterkant wat minder). Alleen zat er dus te veel water in. Ik ben ook nog steeds benieuwd wat er in gaat/kan komen.
 
Het ligt een klein beetje stil moet ik eerlijk zeggen. Zoals gezegd heb ik de halve bodem eruit gesloopt. Daarna ben ik aan de bouw van de stelling begonnen en me bezig gehouden met de techniek en ook een voorzichtige eerste inrichting. Toevallig heb ik gisteren ook wat zitten klooien met de nieuwe bodem voor deze bak. Meest recente en ietwat slordige foto van de huidige situatie:

p_zpswpcupxfv.jpg


De stelling is af, de techniek voor de bakjes zo goed als geïnstalleerd en deze week hoop ik te gaan beplanten. Daarna is er weer tijd voor het paludarium!
 
En dan een plaatje (van de DSLR en scherp dit keer) van de vernieuwde inrichting. Het landgedeelte rechts is nu opgebouwd uit zwart filterschuim (zo trek vocht makkelijker weg) en het is aanzienlijk vergroot. Een van de bromelia's heb ik van links naar rechts verplaatst. Een simpele ingreep, maar voor mij wel een grote stap in de juiste richting.

9atcNRc.jpg


Onder de bodem zitten nu een aquariumverwarming en een 300l/u pompje. Rechts zit de pomp, uiterst links de uitstroom. De oplettende kijker ziet de filterslang glimmen in de linkerhoek. Verder heb ik de LED-strip verwijderd en twee 10w LED-breedstralers toegevoegd. De bak staat in een nieuw meubel en nu de oude lichtkap weg is was het wat lastig om de strips te bevestigen. En ik vind de breedstralers mooier licht geven. De TL-buis zit er nog wel in. Op de foto staat alleen genoemde buis aan.

Het filterschuim moet natuurlijk flink gaan begroeien met mos en wat bodembedekkertjes. Ook hebben niet alle planten de herinrichting overleefd. Binnenkort ga ik dus maar weer eens planten shoppen. Op de bodem komen ook nog dode bladeren als schuilplaats voor (voedsel-) dieren. Onderstaand nog een detail van het filterschuim en de keien waaruit de bodem van het rechterdeel is opgebouwd.

Apu8l2m.jpg
 

Terug
Bovenaan