Zeewateravontuur van erwin2


Bedankt John .
Vandaag nog eens een ATI verstuurd .
Was nodig , was het overzicht van de waardes een beetje aan het verliezen in de zomermaanden .
 
Ik heb een tijdje terug de bakkishower weer terug aangesloten .
Totnutoe totaal geen invloed om mijn nitraatgehalte . Blijft nog steeds torenhoog .
Ik zit er aan te denken om het zand af te zuigen , te wassen en terug te steken , tesamen met een nieuwe laag .
Paar maand terug was de zandlaag veel dikker (20-30 liter heb ik er zeker uitgehaald toen)
 
Er zijn weer berichten weggevallen zo te zien , zo raak je de draad weer kwijt .
Ik had ze gepost en WC had er ook op gereageerd .

Ik meet hoog , 25-50 mg/l
ATI test gaf 8,9 mg/l aan .
Het is te hoog hoog maar hoe hoog is nog een raadsel .

Die test was verder goed , opmerkingen op :
-fluor/barium/molybdeen en mangaan , allen te laag .
Dat zijn allemaal microgram getallen op fluor na , ik voeg wel wat sporenelementen toe , doch zeer spaarzaam .
 
Inderdaad, volgens mij heb ik ook nog op de missende berichten gereageerd.

Persoonlijk twijfel ik wel of je nitraat echt 25..50 kan zijn, naar mijn mening zouden je ramen dan sneller vuil moeten zijn.
 
Ik heb de vraag ook bij ATI weggegelegd net , eens kijken wat hun zeggen .
Gisteren nog bezoek gehad van een andere aquariaan , die dacht toch ook dat er wat "overschot" was , aan de koraalkleuren af te gaan .
Het is alleen wat moeilijk beoordelen met de HQI , de kleuren zijn toch minder dan met 50/50 blauw/wit bijvoorbeeld met T5 .
En de hqi is ook wat geliger aan het worden denk ik . ze hangen nu 11 maanden .
Kom er maar eens achter , leuk he :p
 
Inderdaad, uiteindelijk zijn er heel veel variabelen die samen het geheel vormen, vind maar eens welke er afwijkend is.

Maar als de nitraat daadwerkelijk zo hoog is dan zal dit op de lange termijn zeker nadelige gevolgen hebben voor de kleur van steenkoralen.
Weet je ook hoelang je deze hoge waarde al meet? en wat is de fosfaat?
 
Ik heb wel eens ergens gehoord dat de verhouding tussen fosfaat en nitraat het belangrijkste is en dat deze het beste tussen de 40 tot 60 :1 moet zijn. Dus bij een nitraat van 50 zou de fosfaat 0.83 tot 1.25 moeten zijn om in evenwicht te zijn.
 
Fosfaat is stabiel op 0,05 .
Ik meet die hoge nitraat 1 a 1,5 maand al zeker .
Maar zou je dan geen groeistop verwachten in de koralen , want dat is niet het geval ?
 
Laatst bewerkt:
Ik zit nog even te denken maar zou het aan de sporenelementen kunnen liggen zoals iodine en ijzer (iodine voor blauwe en paarse koralen en ijzer voor rode en groene koralen)?
Je geef zelf al aan dat je dit maar weinig toevoeg.
 
Een tekort aan magaan kan ervoor zorgen dat de poliepexpansie achter blijft waardoor koralen die gevoerd moeten worden ook achteruit kunnen gaan.
 
Jodium wordt gedoseerd hoor , is zelfs een klein beetje te hoog .
Mangaan gaat er ook in , maar niet echt consequent . Mangaan is trouwens nooit meetbaar volgens mij , vervliegt snel .
Ijzer momenteel niet .
 
Nog wat overleg gehad met ATI (met extra tests) en de waarde zou toch zo zijn .
Misschien komt het door 1 voederpotje , dat was op en nu meet ik zelf na 2 dagen al lager in de nitraat .
Nog wel hoog , rond de 25 . Ben benieuwd naar de test die ik ga doen op woensdag .
 
Zou mooi zijn als dat het is, dan is het snel verholpen.

Lijk toch gelijk te gaan krijgen ;)
Eigen nitraatmetingen blijven zakken .
Week geleden was het nog dik 50
Dinsdag eerder 25 dan 50 .
Vandaag tussen de 10-25 (neiging meer naar de 10)
Op het blote oog is het kleurverschil tussen een week geleden en nu ook heel groot .
1 soort potje droogvoer ...
Blijft natuurlijk de vraag , is het echt nitraat of beinvloed (bv. de toegevoegde (kleur)stoffen in het droogvoer de meting)
 
Kan ook iets anders zijn , was maar een voorbeeld . Ik weet het ook niet , behalve dat niet meer voeren .
 
Wel apart wat een potje voer voor een verschil kan maken, ik ben nu toch wel erg benieuwd welk voer het "beruchte potje" is???
 
Oohh die gebruik ik niet, hoef ik ook het potje niet weg te gooien.

Ik gebruik al jaren de
HS AQUA MARINE SPIRULINA FLAKES
HS AQUA MARINE GRANULES
 
Ik probeer veel uit qua voer , en soms zit het tegen (ook niet echt veel , maargoed)
Meeste voer is toch wel uit de diepvries en wieren . Soms uit gemak toch wat veel droogvoer gegeven .
Gisteren de diepvries weer volgestouwd , dus we kunnen weer tijdje door , ga denk ik eens een alternatief opzoeken , (dichter bij de bron) , want dat diepvriesvoer begint ook wel door te tellen qua kosten .
 
Elke ochtend voer ik een klein beetje spirulina vlokvoer en elke avond diepvriesvoer.
Ik bestel het diepvriesvoer bij "Diervoeders Ronald" en dat scheelt behoorlijk in de kosten.
 
Ja , die had ik ook in gedachte . Was efkens een aankoop , maar er zitten wel wat kilo's opgeslagen .
Van de week hebben 2 van mijn 3 gele dokters ineens ruzie gekregen . Eentje wordt telkens verdreven .
Komt wel nog eten (als die mag) .
Nitraat gaat ook redelijk , zit nu iets boven de 10 .
Ik krijg ook op veel plaatsen netelactiviteiten . Snoeien zie ik niet zitten , want dan wordt het weggooien .
 
Zou de ruzie veroorzaakt kunnen worden doordat er minder schuilplaatsen zijn doordat de koralen dichter op elkaar gegroeid zijn?
Je leest vaak dat een spiegel tegen of in het aquarium helpt om de aandacht van dokters af te leiden als ze ruzie hebben. Een dokter kan snel achteruit gaan als deze niet goed eet of bij stress maar dat weet jij waarschijnlijk zelf ook wel.

Haha, stekken is vervelend maar hoort er helaas gewoon bij als de bak gezond is.
 
Zou de ruzie veroorzaakt kunnen worden doordat er minder schuilplaatsen zijn doordat de koralen dichter op elkaar gegroeid zijn?

.

Ja , die piste heb ik ook al overdacht . Zou kunnen .
Ik kijk het nog even aan , misschien eens wat steen verleggen zodat er nieuwe plekjes ontstaan en ze elk hun plekje weer opeisen , kan ook helpen .
 
Dat kan zeker helpen om nieuwe plekjes te creëren maar ook om een bestaand territorium te doorbreken.

Ik vrees dat bij het verplaatsen van stenen het stekken vanzelf zal gaan (gewenst of ongewenst).

Succes.
 
Zo , morgen gaat mijn aquarium 1 jaar oud worden .:)

Hierbij de laatste foto van zijn eerste jaar :

2018-09-23.JPG
 
Naar aanleding van gisteren in lbakker zijn topic , hier wat filmpjes van groene waas op de ruit . Plankton dus .
Het lijkt heel erg op een nannochloropsis soort , echter is deze niet beweeglijk .
1 filmpje is 1600 keer vergroot , en kan je beter kijken tussen het plankton , daar zit veel interessanter spul , echter niks van te maken (witte bollekes en staafjes)
Met filmen in de microscoop slecht beeld , zelf zie je het beter , maar hoop dat je er wat aan hebt .





 

Terug
Bovenaan