Zeewateravontuur van erwin2


Wat voor stekjes ?

Net nog de 2 andere HQI's vervangen .
 
2 verschillende buttons en een paar oortjes, zal morgen wat foto's maken.

Je koralen gaan de nieuwe lampen vast waarderen.
 
Hier eens een foto die door een ander is gemaakt .
En mijn nemo's zijn weer een nestje aan het bewaken :smitten:

thumbnail_image1.jpg
 
Het staat er mooi bij Erwin.
De komende week maarweer uitkijken als je in de bak moet zijn met je handen.
:br:
 
Het staat er mooi bij Erwin.
De komende week maarweer uitkijken als je in de bak moet zijn met je handen.
:br:

Heb ik nooit last van dat aanvalgedrag van een occelaris , daarstraks ben ik nog vlak bij het nest geweest om mijn nieuwe monti weg te leggen .
Ik ben niet aangevallen . Je moet wel wat gezag uitstralen he :p

@tuinkabouter : bedankt .

HQI wissels heeft best grote veranderingen teweeg gebracht , Mg, Ca gekelderd . Mg naar 1200 , Ca naar 350 . Toch maar snel aangevuld naar acceptabelere niveau's . Rare is dat kH weinig veranderd is (wellicht omdat ik tussendoor extra scheutjes toevoeg buiten de doseringen)
En ik meet weinig de laatste tijd , misschien daar ook wel wat schuld aan .
 
Gisteren nog een filmke gemaakt van de nemo's
De juffers hebben het nest ook al gevonden inmiddels , gaat er soms hard aan toe , beschadigingen aan de vissen te zien .

 
Laatst bewerkt:
net weer 6 ienieminie stekjes bijgehaald , 4 monti's , een favia en mijn allereerste button , jaja .:)
 
Erg leuke video is het weer. Deze lieve visjes kunnen je bij onderhoud ook gemeen pikken/bijten dus zo lief zijn ze vaak niet inderdaad.
 
Bedankt John .
Nestje van de nemo's was een deel zo goed als rijp gisteren , dus na het licht uit was eens gekeken of de larven zichtbaar zijn.
En jawel , er zweefden er al rond :smitten:, niet echt veel , stuk of 10-15 denk ik .
Ik heb er een paar gevangen en die leven tot op heden nog in een bakje in de sump .
Was voor mij meer te doen of je ze makkelijk kunt vangen in die grote bak en dat viel dus mee , ga ik eens een keer iets voor maken denk om ze nog makkelijker te vangen . Opkweek zit er nu niet in ,geen brachionus voorhanden .
 
Wel leuk dat je gezien hebt. Een leuk projectje om ze een keer proberen groot te brengen.

Lijkt me ook leuk ja . vanavond ga ik weer kijken , nu is het merendeel klaar om uit te komen , net nog een zeer fijn plankton-netje gehaald .
ik mis alleen de brachionus, de fase van voer na de plankton .
straks nog even bellen met iemand of die het heeft staan .
 
Met de uitgeschepte larfjes is het geen succes geworden .
Inmiddels al weer een nieuw nestje sinds zondag .

En ik heb een koppel nieuwe nemo's gehaald , donkere variant .
Die heb ik in de stekkenbak gezet .

ATI test terug , flinke dalingen in de elementen op alle vlakken , op zich goed natuurlijk , maar toch wat meer gaan toevoegen :)

Iemand trouwens een idee hoe ik barium zelf kan ophogen ?
 
Jammer van de larfjes.

Zou het zo eenvoudig zijn als bariumhydroxide?
Meestal lees je van mensen die een overschot hebben van Barium. Bij de meeste methoden wordt Barium niet toegevoegd omdat er al meer dan genoeg in het voer zou zitten.
 
Klopt dat een overschot "normaler" is , hier echter niet , dalende trend is al langer bezig .
Welke vorm van barium ben ik nog niet aan uit , ik weet ook niet goed hoe belangrijk het element is .
Nog even wat doorspitten ...
In dsr methode is het volgens mij niet opgenomen .

Met de larfjes was niet de manier , voer is besteld , dus hoop straks als mijn nieuw koppel gaat leggen dat het wat serieuzer aan kan gaan .
 
Wat voor voer bestel je zoals Erwin en waar als ik vragen mag.

Dat is een kiezelalg en brachionus , eerste om de brachionus rijk te kunnen voeren i.c.m. nog andere planktonsoort .
Kiezelalg is ook veel beter om zooplankton op te kweken .
 
Hier nog een update , was al weer even geleden .
1 HQI doet moeilijk , de lamp gaat steeds uit na een tijdje , denk de voeding ga moeten herstellen .
1 lamp brand dus al een tijdje niet meer mee .
Voor de rest gaat alles goed , geen klagen .
Vorige week 150 liter echt ververst en de bodem al eens wat schoongemaakt (kwam aardig wat uit)
Binnenkort doe ik dat nog een keer .
Ververswater kwam van de Oosterschelde en gelijk de bak in gekieperd .
Triton test ook super , niks veranderen of aan te vullen .

Laatste natuurlijk een overzicht :
 

Bijlagen

  • DSC00155.JPG
    DSC00155.JPG
    69.2 KB · Weergaven: 278
Erg fraai Erwin. Heb je normaal meer bodem in de bak want nu ligt er niet zoveel zie ik.
 
Bedankt heren .

Dat is niet veranderd John .
Ik heb wel wat afgeheveld en schoongespoeld (enkel wat vooraan ligt , aan de rest kan ik niet aan)
Maar dat is ook allemaal weer terug in de bak gebracht .
Zal wellicht aan de hoogte liggen vanwaar ik de foto gemaakt heb .
Der ligt gemiddeld een 2 cm zand in .
 
Nog eens een update .
Even een mindere periode gehad (beetje laten slabakken de laatste tijd)
Ik heb 2 sterfgevallen gehad .
Mijn henkie is verhongerd en de vijlvis is er ook niet meer .
Met henkie zag ik het eigenlijk wel aankomen , algen uit de sump wou ie ook niet eten of de dokters waren er al mee weg . Het vijlvisje is wel wat onverwacht , die is echt op een dag heengegaan . Wel wat grote verversingen gedaan in die tijd , maar daar ligt het niet aan volgens mij .
Beide niet meer teruggezien , wel in de waterwaardes . Die zijn omhooggeschoten .
Maar kan ook komen door het peuteren in de bodem en er wat is vrijgekomen .
PO4 is 0.33 geweest en NO3 25-50 .
Eerst wieren geprobeerd , maar slagen niet echt hard aan .
Dan koolstofbron aangemaakt en die doet het wel goed .
Op een weekje ben ik nu toch weer gezakt naar een 0,11 aan PO4 en een nitraat van 10-25 .
Aan de koralen heb ik eigenlijk weinig gemerkt met de verhoogde waardes .
Koolstof weer wat teruggeschroefd , de powerfilter was redelijk vettig en de afschuimer maakte overtoeren .
4de HQI maar terug opgestart met oude lamp) , en die blijft wel branden , probleem zat dus in de lamp zelf .
 
Oei, erg jammer van de dieren.
De waarden zijn wel erg omhoog geschoten zeg, vooral de fosfaat maar gelukkig ben je alweer op de goede weg.
 
Tijd voor nog eens een update .
Loopt aardig op wat flap na (ik denk dat na 2 jaar de bodem verzadigd is met vuil)
8 kilo monti-koraal verwijderd een maandje terug (het netelde elkaar langs alle kanten)
Fosfaat is "redelijk" onder controle (ik kom van 0.7 en nu schommelt het wat tussen de 0.05 en 0.015 met lage dosissen FE+ , en als meevaller is ook mijn nitraat ermee gezakt naar 2.5.
 

Bijlagen

  • overzicht nov 17..JPG
    overzicht nov 17..JPG
    39.5 KB · Weergaven: 270
Po4 en no3 zijn weer mooi op pijl zo.
Zo 8 kilo monit, dat is een mooie emmer vol maarja dat groeit ook erg makkelijk, net zo erg als stylo. Zo te zien heb je de hydnopora ook flink kleiner gemaakt?

Het blijft een mooie bak met mooie vissen en koralen. :thumbs:
 
Po4 en no3 zijn weer mooi op pijl zo.
Zo 8 kilo monit, dat is een mooie emmer vol maarja dat groeit ook erg makkelijk, net zo erg als stylo. Zo te zien heb je de hydnopora ook flink kleiner gemaakt?

Het blijft een mooie bak met mooie vissen en koralen. :thumbs:

Dat is een flinke emmer ja , efkens heel triest geweest voor een dag ...

De hydnopora flink geknipt idd , veel hele mooie stekken van gemaakt .

Ik zit wel met een ander probleem , mijn acanthurus nigricans lust wel een lederke , eerst zat ie te peuzelen aan mijn felgroene australische paddestoel .
Die heb ik op tijd terug in de stekkenbak geplaatst en die is gelukkig hersteld .
Alleen die paddestoel vooraan in de bak heeft daarna de geest zogoed als gegeven , bijna helemaal opgegeten . Net verwijderd uit de bak .
Is al de vierde leder die hij heeft "aangepakt" .
 

Terug
Bovenaan