Zeewateravontuur van erwin2


De lfs was bang dat bv de uitslag van nitraat zou worden beïnvloed als het langer onderweg zou zijn of als het dar niet gelijk wordt getest. Maar of dat zo is durf ik niet te zeggen, maar dat is wat ze mij dus vertelden:)
 
Triton meet geen nitraat , ATI wel volgens mij .
Ik weet ook niet goed welke vorm van stikstof ze meten en of ze alle vormen mee nemen hierin of enkel het echte nitraat doormeten .
 
triton deed hplc tests. dus ook met no3 in het pakket, maar dat doenze naat mijn weten niet meer.

een ati/triton test is over het algemeen betrouwbaar..

po4 zou ik zelf gewoon meten met de redsea po4 of hanna fosforus ulr meter.

no3 maakt salifert een goede test voor. en no3 onder de 4ppm kan je bij colombo terecht.

ik zou deze test zeker eerst "ijken" met een standaard oplossing, zoals deze tekoop is van o.a. fauna marin of dsr reference.

er zitten soms wel eens flink verschillen, ook in nieuwe testsets (mjnn nieuwe mg test wijkt 180ppm af, nieuwe ca test 50ppm )
 
Bedankt .
Minifred , welke test voor Mg gebruik je ? Ik doe dat met red sea , komt perfect overeen met triton .
Calcium van red sea daarentegen wijkt bij mij ook flink af , Triton meet bijna altijd 30 to 40 mg/l hoger als ik zelf meet . Komt omdat de kleuromslag niet eenduidig is , mg doet dat wel .
Maar dat heb ik al wat ingecalculeerd , als ik onder de 390-400 meet , ga ik pas toevoegen .

Qua temp. van de bakken komt een "leuk" weekje aan .....
 
Inderdaad....


Niks leuks aan en ik zal bij de nano s met de garnalen wel weer de coolers moeten aanzetten:(:(. Gelukkig werd bij de vorige warmte de zeewaterbak niet warmer dan 25 graden in de woonkamer.
 
Niks leuks aan en ik zal bij de nano s met de garnalen wel weer de coolers moeten aanzetten:(:(. Gelukkig werd bij de vorige warmte de zeewaterbak niet warmer dan 25 graden in de woonkamer.
Voor mij is warmte geen probleem. Ik ben midden in de opstart en warmte bevordert bacteriëngroei ;)
 
Dus je doseert niet dagelijks? Hoe vaak meet je dan je calcium?

Inderdaad....

Elke 2 weken zowat ter controle , maar om de 2-3 dagen doseer ik wel handmatig 25gram bij .
Ik heb het op de doseercomputer gehad , maar kreeg daar veel neerslag in .
Straks met de grote bak (ik ben eraan begonnen ;)) gaat dat wel weer in een fles , geeft toch wat extra stabiliteit)
 
Gisteren de sump gemaakt voor mijn nieuwe uitdaging , ging vlotjes .

Ligt op zijn kop , en heb er toch maar een voorruit in voorzien , kan ik straks nog wat visjes insteken of stekjes plaatsen .

En tweede is de eerste impressie van mijn nieuwe televisie , ben ik nu in elkaar aan het schroeven , gaan er aardig wat in ....

sump-.JPG


nieuwetelevisie.JPG
 
schitterend!!

ik gebruik overal salifert voor, alleen po4 meer ik met hanna 736.
eensin de zoveel tijd een triton testje.. en al mijn test setjes zijn geijkt met de dsr referentie
 
Ik ben weer wat verder , hopelijk van 't weekend al eens wat schilderen , en op zoek naar glas .
Er zal rond de 1300 a 1400 liter inkomen .

grote bak.JPG
 
En tweede is de eerste impressie van mijn nieuwe televisie , ben ik nu in elkaar aan het schroeven , gaan er aardig wat in .
mooi hoor eenmaal gevuld en mooi bestand vissen er in gaat het zeker beter wezen als het huidige tv aanbod :D:D
kortom je bent lekker bezig:thumbs:
 
Erg mooi handige Henkie;)

Bedankt , bouwen verloopt goed , is ook maar een bouwpakketje , platen waren op maat gezaagd , enkel wat frezen en vijzen .
Ik heb ook een betonplex gebruikt die 2 keer zo zwaar is in gewicht (en veel vaster geperst) als standaard betonplex , die trekken nagenoeg niet krom na het zagen , dat maakt het bouwen een stuk makkelijker . Met platen uit de bouwmarkt zou ik hier ook zeker niet aan beginnen , die staan al een cm krom eer je er mee thuis bent ....
Dat is wel heel belangrijk voor mijn glas straks , dat moet er superstrak ingaan (ik ga het glas een stuk dunner pakken dan dat je normaliter nodig hebt)
 
Nou ook met een bouwpakket moet je hier niet aankomen hoor:br::br:. Ik denk dat je er een mooi geheel van gaat maken en ik zal het blijven volgen:thumbs:
 
Een tijd terug had ik eens een filmpje gemaakt in een van de copepoden vijvertjes , tigerpods met brachionus ertussen (de brachionis zie je niet)

 
Glas eergisteren geleverd (ik werd al serieus zenuwachtig , het was de laatste dag voordat hun met vakantie gingen) , en vandaag de sump voorzien van het eerste glas .
Morgen de schotten bepalen en snijden , ik zit te denken om het wierenfilter er toch nog ergens apart naast te zetten . Mijn huidige sumpje kan daar prima voor dienen eigenlijk :thumbs: die is 60x40 .
Ik wil de sump eigenlijk toch maar niet belichten , en meer steen gaan toevoegen .
Nu nog nadenken hoe ik de volgende fase moet aanpakken , de voorruit van de grote bak , uitvoeringstechnisch niet makkelijk in dat krap kotje , een ruit van 15mm die nog eens gedraaid moet gaan worden in de lucht , ik hoop dat de zuignappen het gaan houden :juggle:

sump-2.JPG


sump-1.JPG
 
Al met al een hele onderneming Erwin maar het komt vast wel goed;)
 
Al met al een hele onderneming Erwin maar het komt vast wel goed;)

Kan ik achteraf wel bevestigen ;), wat was dat een loeizware voorruit .
Normaal dragen is geen probleem , maar horizontaal voor je uitsteken , niet te doen met 2 man .
Iets anders dan maar verzonnen , is eigenlijk niet geheel zoals ik zelf vooraf wilde , maar de voorruit zit erin , en hij hoeft enkel maar op zijn plaatst blijven , straks wordt het toch een intern aquariumpje dat geheel in elkaar wordt gekit .
 
Ja dan weegt het een veelvoud natuurlijk. Het zit in elk geval en dat het iets gaat dan gepland is dan denk ik niet het ergste;)
 
mooi man!
tip: dee rode takken groeien harder :)

Had je een tijd geleden gepost , maar wil niet nog niet lukken , ik denk dat er gewoon te weinig licht bovenhangt .
Ik kan geen andere reden bedenken , de rest (die hoger staan) groeit wel redelijk goed .
 
@lbakker : dit zijn de van der bilti , krijg ze niet beter op de foto .

van der bilti.JPG
 
Heel tevreden ook over die ene steen waar ik de koraaltjes in de cement had geplant ipv epoxy .
Zie je bijna niks meer aan , mooi begroeid .
Ik gebruikte toen de cement van aqua marine supply wat heel goed en snel werkte , maar nu die pot op is met dsr cement en die werkt een stuk minder goed .

cement.JPG
 
Laatst bewerkt:
de middelste met de gele staart is 100% als die van mij maar zijn die andere ook vanderbilti's?

Nee , enkel om middelste , de andere zijn de gewone viridis .
 
Grote bak is inmiddels goed gevorderd , glas zit erin , 2 overlopen ingelijmd , 2 fases silicone aangebracht inmiddels (er volgt waarschijnlijk nog een derde met een dun glasplaatje in de hoeken )
Maar heeft allemaal veel tijd nodig met uitharden , de platte strips over de glasplaten harden nu eenmaal niet snel uit . Dit kan je goed volgen met een zaklampje !
Zeker nog een week , misschien wel 2 nodig vooraleer de verste kit uit de glasrand is uitgehard .
Deksel ook klaar aan de onderkant , en al voorzichtig wat pvc aan positioneren .

Verlichting is ook besteld in nauw overleg met Giesemann, 1000W HQI in totaal .
Lijkt misschien veel , maar de piekuren vallen reuze mee , max. 6-7 uurtjes per dag .
 
Gisteren toch weer een aparte dag hoor , 30 liter ververst , direct na verversen schoot volgens mij een deel van die groene montipora in verdediging (slijm)
Teveel vers water eroverheen gegaan ??
Hoop dat die toch weer mooi bijtrekt .
's Avonds nog wat bovenop : een "spawning" tripneustes gratilla , op 1 minuut heel de bak wazig , afschuimer ineens op volle toeren .
 
dit word echt top! erg benieuwd hoe het word als het af is.

monti komt gerust goed.. zou me daar niet teveel zorgen over maken, die dingen slijmen altijd snel en veel
 
Bedankt mini-fred .
Ik had gisteren nog snel een stukje kunnen filmen van de egel , meeste was al "gelost" ;) maar je kan het nog wel een beetje zien . Gebeurt tegen de oppervlakte , maar wordt snel door de sterk stroming verspreid .
Intussen alles weer normaal helder .

 
Paar weken terug iets gemaakt/aangepast waar ik stiekem toch weer heel blij van wordt .
Ik gebruik geen kraanwater meer , maar gewoon grondwater .
Eerste plan was osmose er op aan te sluiten , maar dat was niet de manier , opbrengst heel laag , grondpomp kon er niet mee overweg , filters direct onder ijzer ....
Dan maar wat anders he .
Ik heb paar jaar terug een ionenwisselaar gebouwd (een 2de) van 2 x 10liter , maar eigenlijk weinig gebruikt omdat ik er nog een andere had (kleiner)
Ik heb nu de grote aangesloten op de grondwaterpomp op een aftakking van een kraantje .
Eerst dacht ik dat de kwaliteit wat tegenviel (13-15 microsiemens) ; totdat ik er aandacht dat dit wel eens heel zuur kon zijn , en dat blijkt dus ook .
Na het beluchten ervan om de grote hoeveelheid co2 eruit te blazen kom ik ineens uit op 0,9-a 1,5 microsiemens , en dat blijkt prima te zijn .
Geen grondlucht erin , maar gewoon fris water , het gaat al 3 weken in mijn bakken en ik merk niks geks .
Hoef niks extra's te doen voor het beluchten , klein luchtpompje van mijn planktonkweek heeft genoeg overschhot qua debiet .

Buiten dat is mijn moeder er ook heel blij mee , die is me toch aan het poetsen de laatste tijd :)
Dat water werk veel beter dan kraanwater .... dus ik maak maar wat extra aan .
 
Ja , blij mee , alles nu binnen handbereik bij de bak .
Water is ook aangesloten (het meubel moet ik nog maken met een pompbak erin , maar daar ga ik het 2 meterframe voor gebruiken waar nu nog 2 aquariums op staan , kan ik gelijk de grondwaterpomp wegstoppen ) , verwarming doet het intussen , en ik heb de bak vandaag gevuld en ben aan het spoelen met wat zout .;)
Morgen wordt er nog een gat geboord in de gevel voor wat vochtige lucht te kunnen wegblazen mocht dat nodig zijn .
Verlichting hangt er , dus het gaat beginnen binnenkort ;)
 

Terug
Bovenaan