Zeewateravontuur van erwin2


En de sump is reeds aan het indraaien met zout , wat nieuw steen (was halfdood) erin .Maar dat is wel in actie geslagen .
Schuimer erop en flink stroming .
Nu de grote aan het leegtrekken en vullen met demi .
Ik kwam er wel achter dat mijn nieuwe opvoerpomp een stuk meer verbruikt dan de opgave op van de fabrikant !
Ipv van 65W is dat rond de 80W . Echter zal ik maar op 30W laten draaien of iets hoger . Komt voor mij dan al genoeg water doorheen en stroomt de sump goed door .
 
Wat een techniek en buizen allemaal zeg. Dan moet je wel een handige Harry zijn;)
 
Dat is echt minimaal hoor John . Ik heb 2 afvoeren en 2 noodoverlopen van 32 .
En die heb ik ook nodig heb ik al gemerkt .
Ben al wat aan het testen geweest hoeveel 2 buizen kunnen trekken , maar dat viel me wat tegen .
Wellicht speelt hier de wet van de zwaartekracht mee , der is weinig hoogteverschil .
Maar ik kan wel het volle debiet van de pomp verplaatsen (7-8 kuub) , maar dat ga ik niet doen , veels te veel ....
Zo een kuub of 3-4 effectief lijkt me voldoende als doorstroming .
 
En we zijn vertrokken ;)
Gisteren alles overgezet uit mijn 2 bakken .
Lijkt allemaal goed te verlopen .
Nu een week proberen afblijven en dan maar eens gaan "schikken" .
 
Effe wachten John,
Ik heb nu op 2 dagen 2 bakken ontmanteld en geheel afgebroken en de grote opgestart , ik moet efkens terug op mijn positieven komen .
Ook achtergekomen dat een zeebak hard gaat meuren als die droog komt te staan .
 
Net even snel een filmpje gemaakt voor jou John :p



Ben ook gelijk met koolstofbron begonnen en die werkt wel heb ik het idee , foto is 1 dag afschuimen .

Er zit 32 kilo extra steen bij , dat maar half ingedraaid was en bomvol stikstof en fosfaat zat .
Maar dat zakt gelukkig al goed .

1 dag afschuimen.JPG
 
Er zijn intussen wat berichten verloren gegaan , maar ik heb ze gelezen ;)
John , bedoelde je dit pak koffie ?

koffie?.JPG
 
Hierbij nog eens een update met wat beeldmateriaal was weeral efkens geleden .

Links was meer open , maar heb ik terug dichtgetimmerd , de nigricans blijft stip houden , hoop dat dit hem wat extra rust gaat brengen .

Vandaag nog wat stekjes bijgehaald (eerste na de doorstart) , stuk of 14 .
Deel al op wat RRR geplakt .
Hystrixs , stylo's roos en groen , hamertjes , acro's .
Hoop dat ze HQI overstap goed verteren (staan onderin de bak en in het midden (minder licht)

overzicht.JPG
rechts.JPG
nieuwe stekjes-1.JPG
mr.whitespot.JPG
 
Wat weken terug had ik wat plukjes wieren meegenomen bij Brouwers en die doen het best goed .
3 soorten en die doen het allen best goed .
In de sump wat spons aan het laten groeien .

Kort filmpje .



Ik denk ook dat de stipuitbraak stilaan over is . Gelukkig geen echte noemenswaardige verliezen geleden .
De nigricans begint steeds minder te vertonen . Nu nog een sporadisch stipje .
Duimen maar dat dit zo doorzet .
Denk dat het door het inbrengen van meer steen komt .
Moet nu nog 15 kg in fases aanbrengen , maar die moeten ook weer eerst een week weken met dagelijkse verversing vanuit de bak .

Daarstraks nog wat koralen bijgehaald (leders) .
Maar dan sta je toch te kijken waarom sommige bakken niet willen ....
Ik heb een paddestoel en een sinularia gehaald met een bergen epoxy eronder
:juggle: die daarbovenop ook slechts een klein deel is uitgehard . Dat wil ik echt niet in de bak ...
Resultaat : mes erin alles van stenen gesneden en nu maar hopen dat ze goed herstellen ....

Ik ververs dagelijks 8 liter met Oosterscheldewater maar moet alles weer herzien en herberekenen na de laatste vracht . Leuk he deze hobby :smitten:
 
Laatst bewerkt:
Ziet er zker goed uit en zo blijf je wel bezig Erwin;)k
 
Ziet er goed uit erwin.:thumbs:

Bedankt , die wieren dat is ook mooi om te zien , de kleuren zijn zo intens . Het is dat ik een simpel kodakske gebruik van 15 jaar oud dat ik het hier niet kan overbrengen .
 
Ziet er zker goed uit en zo blijf je wel bezig Erwin;)k

Bedankt John, bezig blijf je er wel mee , ik dacht met 1 bak minder werk te hebben , fout ingeschat , is eerder factor 5 geworden heb ik het idee .
 
Haha, daarvoor is het je hobby ook denk ik;)k

Hobby is hiervoor niet echt het geschikte woord John .
Een hobby is voor de menigte doorgaans iets wat je 1 of 2 keer week eens een uurtje beoefend .
 
Hobby is hiervoor niet echt het geschikte woord John .
Een hobby is voor de menigte doorgaans iets wat je 1 of 2 keer week eens een uurtje beoefend .
Kun je het dan omschrijven als een fulltime job erwin ?
 
Zo gek nou ook weer niet . Alhoewel ik me daar wel een hele dag mee zou bezig kunnen houden .
 
Als het bovenin wat gevaarlijk is , dan gaan we er toch gewoon onder wonen :)k

paddestoel.JPG


En hier luie henkie , volgens mij is is onlangs met pensioen gegaan .
henkie.JPG
 
Laatst bewerkt:
Mooie plaatjes Erwin. Die op de eerste foto is een flinke jongen zeg.
 
Mooie plaatjes Erwin. Die op de eerste foto is een flinke jongen zeg.

Het eerste ledertje dat ik kocht toen ik begon . Dus die koester ik wel en krijgt alle ruimte die hij nodig heeft , hier zal de rest met de tijd voor moeten gaan wijken .
Maar die heb ik ook al 2,5 jaar . Is ook de minst kieskeurige tov de rest . Kan redelijk overweg met hele lage waardes (de andere veel minder)

Zit er trouwens aan te denken om de afschuimer ertussenuit te halen en deze te vervangen door cheato in dat vak . Met de hoop dat deze wieren niet alles opgesnoept krijgen en nitraat wat stijgt en fosfaat ook .
Alleen weet ik nog niet goed hoe ik de beluchting ga moeten voorzien die normaal de afschuimer een stukje verzorgt .
Iemand een idee ?
 
Vandaag de afschuimer ertussenuit gehaald , werkt veel te hard tegen .
Aschuimerpomp staat nog wel te draaien , maar enkel om te beluchten (dus enkel pomp op de bodemplaat)
Ben benieuwd .
Streefdoel : nitraat meetbaar krijgen , fosfaat mag ook wel wat stijgen .
 
Ik ben benieuwd hoe de waarden over langere tijd zijn en blijven.
Zag ik het goed (op het andere forum) dat je all je koralen weg wil doen? Wat zijn de plannen?
 
Ik ben benieuwd hoe de waarden over langere tijd zijn en blijven.
Zag ik het goed (op het andere forum) dat je all je koralen weg wil doen? Wat zijn de plannen?

De plannen , ik weet het het zelf niet goed denk ik .
Klopt dat er een deel te koop staan , echter ga ik ze ook niet voor een appel en een ei wegdoen .
Zoals het er nu uitziet gaan ze gewoon blijven . Ben een beetje klaar met al die PB's .
Daarstraks nog wel wat geruild , 2 gorgoonsoorten erbij , en wat leders , een eerlijke ruil zeg maar .
 
Van de morgen merkte ik dat de dokters een meningsverschilleke hebben gehad .
Filmpje is van 11.00h vanmorgen en foto van 20.00h .
Groeit snel dicht he .



nigricans.JPG
 
Ja dat heb je met dokters, ze moeten soms even laten zien wie de baas is.
Maar een hele mooie vis en het heelt alweer snel.
 
Ik ga nog wat uitbreiden .:)
Ik heb mijn oude sump die onder de vorige bak stond omgebouwd naar klein aquariumpje . iets van 60x40
Vanmorgen oude glas eruit gehaald, uitsparing voor de voorruit in de houten bak uitgefreesd en het glas is ook gesneden (uit oude ramen gesneden , lekker dik 8mm)
Nog 3 gaten inboren voor de overloop .
Dat bakje wil ik laten meedraaien op het grote systeem en er eens een koppeltje anemoonvissen in zetten .
Er is van keer weinig haast bij , want hoeft pas deze zomer operationeel zijn , als de bak vanzelf wat hogere temperaturen gaat krijgen .
 
leuk projectje voor erbij :)
Ga je proberen om ermee te kweken?
 
Heb uw topic even doorgespit. Wat een prachtig resultaat. Zou misschien ook ooit wel zoiets willen maar als leek lijkt het me allemaal nog erg complex. Mag bijna wel een studie aan vooraf gaan! Wel mooi in kaart gebracht! top!
 
leuk projectje voor erbij :)
Ga je proberen om ermee te kweken?

Ja , eerst zien of er eieren gelegd worden als de stressfactor van andere vissen is weggenomen .
Temperatuur moet wel wat hoger .
In principe heb ik een koppeltje zwemmen dat onderhand wel oud genoeg is of zal niet veel schelen .
Alle benodigdheden voor opgroei heb ik of heb ik onder de knie (plankton-artemia-brachionus-copepoden)
 
Je bent wel handig Erwin en dat is een leuke video weer om te zien:thumbs:
 

Terug
Bovenaan