1. Bezoekt u onderstaande sponsor om onze server in stand te houden?

Eerste stapjes zeewateravontuur

Discussie in 'Zee- en brakwater' gestart door erwin2, 8 sep 2016.

View Users: View Users
  1. jessicapilon

jessicapilon Beheerder Beheer

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Erg leuk die nieuwe aankopen Erwin.

2. jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011

Haha, waar zal dat op slaan? Maar ja in zo n bak kun je wel wat vissen kwijt en die draait eigenlijk al vrij lang.

3. bderooij

bderooij

Lid geworden:
    22 aug 2014
    Nou, niet op jouw bak dit keer ;)
    In de meeste zeebakken zie je 'een paar vissen', ik vind ze vaak erg leeg aan doen. Ik weet het, andere filosofie, en toch ook heel erg mooi, maar zulke grote groepen vissen in zeebakken kom je maar weinig tegen. Ik vind het schitterend :)

4. jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Haha, dat valt me dan weer mee. Dat je dat ziet komt denk ik omdat vrij veel bakjes niet zo heel groot zijn en dan de keus beperkter is en je doet in een zeewaterbak qua aantallen ook minder vissen dan in een zoetwaterbak. Maar ja, naast de vissen zie je wel andere dieren zoals koralen Ben;)

5. TS
    TS
    erwin2

erwin2

Lid geworden:
    23 jan 2005
    Ik zou niet goed weten waarom je in een zeebak minder vis zou kunnen houden dan in een zoetwaterbak .
    Hier op het forum zijn de bakken idd heel zwak bezet , zowel met lagere dieren als vis .
    Ik weet niet goed waarom eigenlijk , ik zie geen bezwaar voor een flinke bezetting , koralen moeten ook genoeg te eten hebben ...

Binnen een paar weken ga ik mijn extra bakje aansluiten , tis wijt af :)
    Maar ga er denk ik mijn rode wieren in steken , nu ik zonder afschuimer draai .

6. jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Als ik kijk naar onze oude bak van bruto 85 liter dan adviseerde men ons om er niet meer dan 3 of 4 vissen in te houden terwijl je vak in een zoetwaterbak van 85 liter meer vissen kan houden als je puur kijkt naar de aantallen.
    Of deze info klopt weet ik niet maar het klopt dat de bakjes hier vaak niet zwaar zijn bezet.

7. bderooij

bderooij

Lid geworden:
    22 aug 2014
    in zo'n beetje iedere zeebak die ik heb gezien zie ik een lage bezetting. Het is vooral steen en koraal, met een paar visjes erbij. Daarom vind ik dit filmpje zo leuk omdat er lekker veel beweging te zien is.

8. jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Misschien dat veel mensen bang zijn om teveel aan bezettiing te hebben.

9. TS
    TS
    erwin2

erwin2

Lid geworden:
    23 jan 2005
    Of bang dat ze de controle over de waterwaardes verliezen .

Maar lijkt veel visjes , maar als je de norm van John van 4 vissen op 85 liter omrekend , dan zit ik nog een heel stuk lager . Kan ik bijna gaan verdubbelen .
    Nou tellen de dokters wel voor wat meer dan wat er in 85 liter geplaatst wordt .
    De dokters vreten veel tov de rest van de bezetting .

Bij de CFS in Breda hebben ze een bak staan met veel vis in (op gelijkvloers)
    Daar zitten ontzettend veel juffertjes in .

10. jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011

Dat bedoel ik eigenlijk ook hoor. Ik denk ook dat men zich verkijkt op het formaat van de grote bakken en dat je omgerekend dan niet veel meer vissen hebt per liter dan mensen met een kleinere bak. Je naamgenoot heeft een bak van zo n 2200 liter dacht ik en dat is 15x de inhoud van mijn Reefer. Tja, als je op 85 liter al 4 vissen kan plaatsen dan kunnen erin zo n bak wel wat meer natuurlijk;). Het is meer een kwestie van de juiste balans vinden met je bezetting denk ik.

11. Dirk Bazuin

Dirk Bazuin

Lid geworden:
    16 mei 2009
    Heeft de prijs van die visjes er ook misschien iets mee vandoen?

12. jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Misschien ook wel want de visjes zijn vele malen duurder dan een zoetwatervis maar ja als je eraan begint dan weet je dat natuurlijk al wel. Koralen zijn ook soms erg prijzig;)

13. TS
    TS
    erwin2

erwin2

Lid geworden:
    23 jan 2005
    Zeer zeker , ik heb ook best lang gewacht om weer wat aan te vullen , eerst de 2 extra dokters eind vorig jaar nu meer dan 5 maand na de doorstart met de juffertjes .

jessicapilon vindt dit leuk.
  14. jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Dat kun je beter ook doen dan achteraf met problemen te komen zitten. Veel hangt ook af van je steen en wat voor afschuimer je hebt dus het is lastig om te zeggen dat zoveel vissen op zoveel liter wel of niet kan. Ik merk met deze Deltec 1351 dat die veel beter afschuimt dan de oude Tunze 9001 (in de oude bak) en dat maakt al een wereld van verschil.

15. TS
    TS
    erwin2

erwin2

Lid geworden:
    23 jan 2005
    Dat ook zeker , als je veel uitval hebt (vis - lagere dieren - koraal) is dat regelrechte aanslag op je portomonnee .
    Gelukkig nog niet echt meegemaakt .
    Waarom denk je dat er veel stoppen na een jaar ?
    Een gewone werkman kan niet blijven aanvullen elke keer dat er wat uitvalt ,

16. jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Het kan inderdaad een duur grapje worden. Voor een doodgewone Poetsgarnaal betaal je al 20 euro bijvoorbeeld. Ik denk dat veel toch het verkeerd inschatten of zich niet goed inlezen voordat ze eraan beginnen. Zeewater is een heel andere discipline dan zoetwater.

17. TS
    TS
    erwin2

erwin2

Lid geworden:
    23 jan 2005
    Dat die deltec beter werkt is niet gek , een tunze 9001 is speelgoed zegmaar .
    Wat betreft je steen , deels waar , je steen maak je eigenlijk toch zelf goed of slecht .

18. jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011
    De Tunze kreeg de nitraat amper onder de 10 mg en na 8 maanden lukte het pas om deze onder de 5 te krijgen. Het heeft nooit problemen gegeven gelukkig maar ja ik merk nu inderdaad een wereld van verschil. De Tunze werd me destijds aangeraden maar ja viel me toch wel tegen achteraf.
    Maar goed met zo n bakje als mijn oude met sump achterin ben je ook weer beperkt in de mogelijkheden. En als starter moet je ook nogeens een boel leren.

19. TS
    TS
    erwin2

erwin2

Lid geworden:
    23 jan 2005
    Ik had je gewaarschuwd voor die tunze , en zelfs nog een goedkoop aanbod gedaan ook , maarnee John wilde perse een nieuwe :p:D en daarna weer met de deltec hetzelfde verhaal :D

20. jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011

Dat was toch voor de nieuwe bak? Deze Tunze heb ik januari 2017 al gekocht namelijk en zit op de oude Shin Mao bak van 85 liter.
    Op de nieuwe heb ik de Deltec 1351 en die kreeg in icm de nieuwe bak voor slechts 200 euro.

21. TS
    TS
    erwin2

erwin2

Lid geworden:
    23 jan 2005
    Je hebt gelijk John wat betreft de tunze , dat was jij niet , maar een ander forumlid , net efkens teruggekeken .
    Die wou hem niet voor 20 euro ...

22. jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Haha, had je net een pb gestuurd;)