Eerste visbestand - Juwel RIO 350


Gumo

Well-known member
Lid geworden
19 september 2022
Berichten
72
Leeftijd
29
Goeiemiddag iedereen,

Mijn vriendin en ik hebben besloten om onze gezamenlijke passie voor dieren verder uit te bereiden naar aquariumvissen.
Vroeger heb ik nog eens een +/- 25L aquarium gehad met guppen.

Nu hebben we een optie genomen op een Rio 350, en ben ik op het gemak m'n visbestand aan het samenstellen.
De aquarium zouden we laten draaien vanaf +/- november, dus we zijn er op tijd aan begonnen.

Ik heb een powerpoint gemaakt per laag (om te zien wat we mooi vinden) en een excel met info te vinden op het net (vnl. aquainfo) (wat qua °C, gH en pH samen kan) en zijn momenteel aan het kijken om een combinatie te maken tussen:

ONDER/BODEM
  • Corydora Sterbai | Pantsermeerval
  • Pangio Kuhlii | Indonesische modderkruiper
  • Antennebaarsje Afgevallen gezien de waterwaarden niet compatibel lijken met het merendeel van de andere vissen.
MIDDEN
  • Rasbora espei | Kegelvlekbarbeel
  • Danio margaritatus | Galaxy rasbora
  • Thorychthys Maculupinnis (Ellioti) (Gezien op woutDR zijn topic, vind deze vissen prachtig)
  • Brachydanio frankei | Luipaarddanio (sluier)
  • Danio rerio | Zebradanio
BOVEN
  • Carnegiella Strigata | Marmerbijlzalm
  • T. Leeri | Diamantgoerami valt af gezien waterwaarden niet compatibel lijken
  • T. Lalius | Dwerg goerami - Lijkt ook moeilijk qua waterwaarden?
  • Aphyosemion Gardneri (Tandkarper) - Lijkt ook moeilijk qua waterwaarden ?
L-nummers
Hier moet ik nog veel research naar doen gezien ik nog niks heb bekeken qua waterwaarden, vervuiling, combinatie met cory's, grootte etc.
DIegene die we alvast prachtig vinden zijn o.a.:
  • L085
  • L177
  • L134
  • L201
  • L168
  • L46
  • L010A
Momenteel, gewoon door te lezen in een ander topic hier, geniet een combo van L010A & L201 hier de voorkeur.

Zoals jullie zien, in het middengebied gaan we nog enorm mogen snoeien, voor het bovengebied vind ik blijkbaar geen goede vissen.
We zouden hier zeer graag ook wat slakken, garnalen en een kreeftje in houden maar heb al gelezen dat het geen sinecure is om deze allen te combineren dus hier ga ik me nog wat over inlezen.
Ook voor wat betreft planten, bodems,... ga ik me nog sterk inlezen.

Het spreekt voor zich dat verschillende van bovenstaande vissen wel niet compatibel zullen zijn volgens andere parameters dan enkel waterwaarden, maar dit zal ik naarmate m'n 'onderzoek' vordert wel nog te weten komen.

Zaken die het kortst op de planning staan; kijken per gebied welke vissen combineerbaar zijn, hoeveel stuks in een RIO350 passen (i.c.m. vissen uit andere gebieden) en dadelijk naar de LFS gaan zoeken naar welke bovenlaagvisjes er nog zijn. De slakken/garnalen/kreeftje vergen ook nog veel opzoekwerk, net zoals de L-nummers en al helemaal de planten.

Zouden jullie al opmerkingen, inzichten of suggesties hebben hoor ik ze zeer graag. Hoe dan ook neem ik mijn tijd voor m'n 'pre-onderzoek' en zal ik al m'n bevindingen betreffende het samenstellen van een visbestand hier ook delen. Bijsturingen wanneer ik het volledig bij het foute eind heb worden ten zeerste geapprecieerd. 😉

We vinden het belangrijk om geen wildvangst vissen te steken.

Fijne vrijdagavond allen!
 

Bijlagen

  • Visbestand.png
    Visbestand.png
    48.2 KB · Weergaven: 89
staar je verder ook niet te blind op waterwaarden,
bij mij zit er een koppel T. Leeri
1/3 T. Maculipinnis
groep C. Sterbai in

je andere middendeel vissen zijn (veel) kleiner dan de T. Maculippinnis , 2-2.5cm Vs 15-18cm!!
ik zou ze er niet bijdoen, plus zijn al die Danio 's gabbers op speed , wat je T. leeri niet apprecieert

De T. Macullipinnis zijn inderdaad prachtig ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Gumo
Heb ik het dikgedrukt even wat opmerkingen gezet.

ONDER/BODEM

  • Corydora Sterbai | Pantsermeerval
  • Pangio Kuhlii | Indonesische modderkruiper
  • Antennebaarsje Afgevallen gezien de waterwaarden niet compatibel lijken met het merendeel van de andere vissen.
Corydoras zijn heel gaaf, welke je ook neemt. Combi heb ik hier in de rio 350 ook met kuhli's en gaat prima! Stuk of 20/25 om 5/10 zou ik voor gaan. Wensen wel beide een zandbodem vanwege het filtervoederen wat ze doen; ze spoelen zand door de kieuwen en halen hun eten eruit. Afgeronde korrel van bijvoorbeeld Dennerle kan ook, maar dit beperkt wel hun natuurlijke gedrag. Heb er zelf een bodem van JBL Sansibar inliggen.

MIDDEN

  • Rasbora espei | Kegelvlekbarbeel
  • Danio margaritatus | Galaxy rasbora
  • Thorychthys Maculupinnis (Ellioti) (Gezien op woutDR zijn topic, vind deze vissen prachtig)
  • Brachydanio frankei | Luipaarddanio (sluier)
  • Danio rerio | Zebradanio

Ik zou persoonlijk niet voor de beide adhd-ers op je lijstje gaan; de zebra en luipaarddanio maar een keuze maken tussen de galaxy's of espei. Beide prachtige vissen met een enorm interessant gedrag. Mooie grote school van kleine visjes; maar dat zou ook mijn persoonlijke voorkeur zijn.

BOVEN

  • Carnegiella Strigata | Marmerbijlzalm
  • T. Leeri | Diamantgoerami valt af gezien waterwaarden niet compatibel lijken
  • T. Lalius | Dwerg goerami - Lijkt ook moeilijk qua waterwaarden?
  • Aphyosemion Gardneri (Tandkarper) - Lijkt ook moeilijk qua waterwaarden ?

Dwerggoerami draagt idd vaak het iridovirus, maar de honinggoerami zou een mooie aanpassing zijn. Halfsnavelbekjes of ringbandsnoekjes (Epiplatys annulatus) zijn ook prachtige visjes voor aan het oppervlak. Eventueel een potloodvisje, heb hier de marginatus, die wat meer bovenin de bak zwemt.

Heb zelf ondertussen meerdere soorten in de bak verzameld en op zich stoort dit me niet. Iets minder verschil zou mooi zijn, maar heb in de afgelopen tijd vanuit verschillende bakjes wat samengevoegd in de grote bak. Filters kunnen het aan, maar zou deze aantallen niet per se aanraden in een nieuwe, verse bak.
 
  • Leuk
Waarderingen: Gumo
staar je verder ook niet te blind op waterwaarden,
bij mij zit er een koppel T. Leeri
1/3 T. Maculipinnis
groep C. Sterbai in

je andere middendeel vissen zijn (veel) kleiner dan de T. Maculippinnis , 2-2.5cm Vs 15-18cm!!
ik zou ze er niet bijdoen, plus zijn al die Danio 's gabbers op speed , wat je T. leeri niet apprecieert

De T. Macullipinnis zijn inderdaad prachtig ;)
Het valt mogelijks op dat er wel wat inspiratie is gehaald uit uw aquarium ;-)
Het was voor alle duidelijkheid niet de bedoeling om ze allemaal erin te steken, slechts een selectie te maken. Net naar LFS geweest en veel uitleg gekregen, post straks/morgen nog een update. Mogelijks zal het toch zonder T. Macullipinnis zijn gezien dan te veel van mijn andere vissen hieraan te prooi zouden vallen, blijkbaar.

Daarnaast heb ik bij de LFS ook geleerd dat veel vissen (waaronder bv. de ramirezi) dermate geacclimatiseerd worden op ander water dat dit geen probleem zou mogen geven inderdaad.
 
Heb ik het dikgedrukt even wat opmerkingen gezet.

ONDER/BODEM

  • Corydora Sterbai | Pantsermeerval
  • Pangio Kuhlii | Indonesische modderkruiper
  • Antennebaarsje Afgevallen gezien de waterwaarden niet compatibel lijken met het merendeel van de andere vissen.
Corydoras zijn heel gaaf, welke je ook neemt. Combi heb ik hier in de rio 350 ook met kuhli's en gaat prima! Stuk of 20/25 om 5/10 zou ik voor gaan. Wensen wel beide een zandbodem vanwege het filtervoederen wat ze doen; ze spoelen zand door de kieuwen en halen hun eten eruit. Afgeronde korrel van bijvoorbeeld Dennerle kan ook, maar dit beperkt wel hun natuurlijke gedrag. Heb er zelf een bodem van JBL Sansibar inliggen.

MIDDEN

  • Rasbora espei | Kegelvlekbarbeel
  • Danio margaritatus | Galaxy rasbora
  • Thorychthys Maculupinnis (Ellioti) (Gezien op woutDR zijn topic, vind deze vissen prachtig)
  • Brachydanio frankei | Luipaarddanio (sluier)
  • Danio rerio | Zebradanio

Ik zou persoonlijk niet voor de beide adhd-ers op je lijstje gaan; de zebra en luipaarddanio maar een keuze maken tussen de galaxy's of espei. Beide prachtige vissen met een enorm interessant gedrag. Mooie grote school van kleine visjes; maar dat zou ook mijn persoonlijke voorkeur zijn.

BOVEN

  • Carnegiella Strigata | Marmerbijlzalm
  • T. Leeri | Diamantgoerami valt af gezien waterwaarden niet compatibel lijken
  • T. Lalius | Dwerg goerami - Lijkt ook moeilijk qua waterwaarden?
  • Aphyosemion Gardneri (Tandkarper) - Lijkt ook moeilijk qua waterwaarden ?

Dwerggoerami
draagt idd vaak het maar de honinggoerami zou een mooie aanpassing zijn. Halfsnavelbekjes of ringbandsnoekjes (Epiplatys annulatus) zijn ook prachtige visjes voor aan het oppervlak. Eventueel een potloodvisje, heb hier de marginatus, die wat meer bovenin de bak zwemt.

Heb zelf ondertussen meerdere soorten in de bak verzameld en op zich stoort dit me niet. Iets minder verschil zou mooi zijn, maar heb in de afgelopen tijd vanuit verschillende bakjes wat samengevoegd in de grote bak. Filters kunnen het aan, maar zou deze aantallen niet per se aanraden in een nieuwe, verse bak.
Stuk of 20/25 tegenover 5/10. Zijn de corydora’s dan de 20/25 of de kuhli’s?
Bedankt voor de uitleg van de afgeronde zandkorrel, dit is iets wat ik nog niet had gelezen doch echter uiterst belangrijk is als ik het zo lees!

De danio’s zijn ‘afgeschreven’. Daarnaast was het sowieso ook niet de bedoeling om alle bovenstaande vissen te combineren, eerder een selectie te maken uit. De rasbora espei hadden de voorkeur en ik denk dat ik daarbij alvast ga blijven voor wat betreft het schooltje in de middenlaag.

De goerami’s had ik al min of meer ‘afgesloten’ gezien deze moeilijke met barbeeltjes of andere ‘snelle zwemmers’ zouden mogen worden gehouden.
De ringbandsnoekjes vind ik dan weer prachtig maar dienen toch het best zonder andere ‘bovenzwemmers’ te worden gehouden lees ik dus dit is te bekijken.
 
Bezoek aan de LFS

Daar hebben we ons ‘verhaal’ verteld en reeds meegegeven welke visjes we interessant vonden en wat geluisterd naar het advies van wat wel of niet samen zou mogen. Daar hebben we even volgend ‘visbestand’ samengesteld (enkel vissen die toen aanwezig waren, dus is ook nog een ruwe schets):
  • 1 of 2 koppels ramirezi (vriendin wil de electric blue, ik de gewone, moeten nog uitvechten welke het worden 🤪)
  • 6 à 7 Kuhli
  • 10 à 15 corydora sterbai
  • 15 rasbora espei
  • 2 koppels goerami, maar dus enorm onder voorbehoud. Vind dit ook niet dé spectaculairste vis al zou dit volgens LFS net 1 der pronkstukken moeten zijn. Liever een ander dan, maarja, welke.
  • Eventueel pseudomugil furcatus | vorkstaart regenboogvis. Geen idee of deze valt te combineren met de overige en welke soort ik vervang door deze. (Onder invloed van de wederhelft ;-) )
  • Eventueel, ook ter vervanging van een andere soort uit deze lijst; pristella maxillaris. Geen idee waarom, de verkoper bleef er met passie over praten dus er moet toch iets speciaals aan deze visjes zijn.
  • Guppy’s in harem / meer vrouwtjes dan mannetjes
  • 15 kardinaaltetra’s
  • Groepje neo caridina garnalen (met voldoende verstopplaatsjes en deze als eerste plaatsen)
  • Enkele japonica’s
  • Enkele waaiers
  • L014 (deze car ivoor dient blijkbaar tabletjes bij te krijgen, maar mijn vriendin is er té verzot op om deze niet te nemen)
  • L128
De L-nummers kunnen nog wijzigen, er zijn er zodanig veel dat we hier momenteel bog niet echt aan uit geraken. De zebra L046 vonden we ook zeer mooi maar €160 is misschien nét iets te veel van het goede.

Zoals jullie zien, we zijn iets wijzer geworden maar hebben vooral nog meer denk- en zoekwerk gekregen (wat we voor alle duidelijkheid fijn vinden).

Al deze vissen (met de 2 die dan ten koste van 2 andere soorten zouden moeten gaan) zijn echter nog steeds een íets te divers bestand dus er zal nog moeten worden geschrapt.

Fijne avond allen
 
Ik lees een paar dingen:
Vooral: welkom in de wondere aquariumwereld!
Je/ jullie maken (mogelijk) dezelfde fout als ik gedaan heb: Je kunt heel internet doorzoeken voor prachtige visjes en dan kom je er uiteindelijk op uit dat ze allemaal niet te krijgen zijn. Maar je kunt het natuurlijk proberen en dan je plannen bijstellen.
Ik denk dat die grote cichlide niet echt geschikt is voor jouw bak met wat je verder wilt. Dan wordt het een keuze maken.
Maar bovenal:

Verder zijn er nog een aantal erg mooie/ leuke visjes waar ik je op wil wijzen:
Ik ben zelf nogal gek van Melanotaenia praecox, erg geschikt voor jouw bak.

Kilivisje is een vleeseter, dus daar moet je serieus rekening mee houden in je bestand.

Ik zie net dat je nieuw gepost hebt, dus daar ga ik in één moeite door op reageren:
 
  • Leuk
Waarderingen: Gumo
  • 1 of 2 koppels ramirezi (vriendin wil de electric blue, ik de gewone, moeten nog uitvechten welke het worden 🤪)
  • 6 à 7 Kuhli
  • 10 à 15 corydora sterbai
  • 15 rasbora espei
  • 2 koppels goerami, maar dus enorm onder voorbehoud. Vind dit ook niet dé spectaculairste vis al zou dit volgens LFS net 1 der pronkstukken moeten zijn. Liever een ander dan, maarja, welke.
  • Eventueel pseudomugil furcatus | vorkstaart regenboogvis. Geen idee of deze valt te combineren met de overige en welke soort ik vervang door deze. (Onder invloed van de wederhelft ;-) )
  • Eventueel, ook ter vervanging van een andere soort uit deze lijst; pristella maxillaris. Geen idee waarom, de verkoper bleef er met passie over praten dus er moet toch iets speciaals aan deze visjes zijn.
  • Guppy’s in harem / meer vrouwtjes dan mannetjes
  • 15 kardinaaltetra’s
  • Groepje neo caridina garnalen (met voldoende verstopplaatsjes en deze als eerste plaatsen)
  • Enkele japonica’s
  • Enkele waaiers
  • L014 (deze car ivoor dient blijkbaar tabletjes bij te krijgen, maar mijn vriendin is er té verzot op om deze niet te nemen)
  • L128
De L-nummers kunnen nog wijzigen, er zijn er zodanig veel dat we hier momenteel bog niet echt aan uit geraken. De zebra L046 vonden we ook zeer mooi maar €160 is misschien nét iets te veel van het goede.

Zoals jullie zien, we zijn iets wijzer geworden maar hebben vooral nog meer denk- en zoekwerk gekregen (wat we voor alle duidelijkheid fijn vinden).

Al deze vissen (met de 2 die dan ten koste van 2 andere soorten zouden moeten gaan) zijn echter nog steeds een íets te divers bestand dus er zal nog moeten worden geschrapt.

Fijne avond allen
Ik ben niet zeker of de Ramirezi electric blue een erg sterke vis is. Er is vast wel iemand die daar wat meer over kan zeggen, maar kijk het na op het forum door op zoekterm 'ramirezi'te zoeken.

Je moet zeker geen twee koppels goerami's nemen, in een dergelijke bak gaan de mannen elkaar waarschijnlijk het kot uitvechten, je kunt evt. één man en twee vrouwtjes overwegen.

Als 'pronkstukken' kunnen andere vissen dan goerami's, je kunt zelfs in de rio 350 de pterophyllum scalare houden, maar een mooie groep kleurrijke vissen is ook een mogelijkheid, maar daar moet je me even rustig over laten denken (behalve de al genoemde Melantonia praecox).

Als de verkoper wild is van de Pristella hoef jij m nog niet te nemen. Er zijn nog een heleboel alternatieven daarvoor! (Waarschijnlijk kan ie ze aan de straatstenen niet kwijt....)

Als je aan guppen begint, moet je serieus overwegen om een vleeseter erbij te plaatsen, anders kom je binnen de kortste keren om in de jonge visjes. Eerst leuk en dan weet je je er geen raad meer mee. Dat geldt ook voor veel zwaarddragers (vind ik persoonlijk ook erg leuk, ik heb witte met een vleugje oranje erin, als je ze mooi vindt, mag je een paar jonkies komen halen. Mijn zwaarddragers zitten nu nog in mijn Rio 350 (ja, ik heb m ook), maar gaan binnenkort verhuizen naar mijn 2m bak met maanvissen om wat aan de bevolkingsaanwas te doen en dan hebben mijn manen ook meteen iets om handen).

Als je garnalen wilt, moet je ook echt naar de eetlust en het menu van de medebewoners kijken, anders is het een dure manier van vissen voeren.

Verder is het leuk om van te voren waterwaarden te bedenken, maar als je niet eindeloos bezig wilt met osmosewater, aanzuren en dat soort dingen, is het niet onverstandig om te kijken naar de waarden die uit de kraan komen en daar je bestand op aan te passen.

En ja natuurlijk: het van te voren uitzoeken is geweldige voorpret, maar zorg dat je geen postzegelverzameling maakt, maar rust in je visbestand in je achterhoofd houdt.
Veel plezier met het bedenken en ik denk nog graag een eindje verder met jullie mee!

P.S. Veel lfs werken met Ruinemans voor de aanvoer van hun vissen, als je op hun site kijkt, heb je een beetje een idee wat er leverbaar is. Dat bestand wisselt ook nog weleens, dus niet na één keer kijken, denken dat dat het is.
 
Ramirezi zijn inderdaad zwakke vissen, zowel de meer wildkleur als de electric blue. Boliviaanse ramirezi is dan wel weer een mooi alternatief, maar wordt wel iets groter.
Kuhli en cory zie ik geen problemen in
Als je gaat voor de espei, ga dan toch echt wel voor 35 stuks. 15 valt niet op in je bak. Dit OF de kardinalen, mixen gaat niet mooi worden.
Goerami hetzelfde als wat Lysia zei; 1 koppeltje max en mss 2 vrouwen op 1 man. Maar verder niet.

Als je het mij vraagt zou ik toch 100x eerder voor de espei gaan met hun gedrag en kleurenpracht tegenover een maxillaris.
Guppy's zijn de adhd-ers onder de vissen en worden idd met hun gekweek neit voor niets miljoenenvisjes genoemd.
Vuurtjes ofzo kun je prima houden, maar zorg voor genoeg verstopplekken. Anders wordt het inderdaad levend voer
Japonica's moeten met dit bestand prima gaan, worden wat groter maar kweken niet in zoetwater.
Waaiers blijven ook leuk
L nummers moet dan ook prima kunnen.
En als het mij vraagt zijn ringbandjes prima te combineren met honinggoerami's hoor.


Ik zou dan gaan voor iets van onderstaand

Trio honinggoerami (1m/2v)
12-15 ringbandsnoekjes

30/35 rasbora espei OF kardinalen OF maxillaris als je die inderdaad zo mooi vind.

6/7 kuhli (oneven is vaak natuurlijker onder de 10)
15 sterbai

Vuurtjes/japonicas en 3 waaiers moet ook prima kunnen
Nog wat L-nummers, kijk hier ook even goed naar temperatuur, voeding (houteter of vleeseters) en hoe groot ze volwassen worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Gumo
Ik wil eerst en vooral even melden dat ik (positief) verrast ben van het intensief meedenken, de uitgebreide antwoorden die ik hier verkrijg waar duidelijk over nagedacht is. Vind ik echt heel fijn!

Daarnaast vult de info die @Lysia en @Killerfish nog zeiden ongeveer de laatste blank spots op. Denk dat ik inderdaad het laatste visbestand van Killerfish ga volgen. Al wil ik echt wel nog iets als een ramirezi, Thorychthys Maculupinnis (Elliotti)… Zo een eyecatcher wensen we er echt tussen. Dus dit moet ik nog even bekijken. Misschien de Boliviaanse dan. Zou dit dan te combineren zijn met guppy’s? Het lijkt me dat de baarsjes en ringbandsnoekjes dde guppy jongen wel zullen uitdunnen?
Dan is het nu kwestie van te kijken naar L-nummers, bodembedekking, planten, welke vissen in welke volgorde toevoegen, ideale combo waterwaarden en inderdaad schuilplaatsen creëren.

Hartelijk bedankt alvast aan allen!
Fijne zondag.
 
Als je cory's wilt in je bak, moet je naar zand of heel fijn grint gaan. Corydorassen houden ervan om in het zand te graven en het te zeven voor voedsel. Als je te grof grint pakt, beschadigen ze hun bekjes/ of kunnen ze niet op hun natuurlijke manier foerageren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Gumo
Als je cory's wilt in je bak, moet je naar zand of heel fijn grint gaan. Corydorassen houden ervan om in het zand te graven en het te zeven voor voedsel. Als je te grof grint pakt, beschadigen ze hun bekjes/ of kunnen ze niet op hun natuurlijke manier foerageren.
Zat inderdaad al te kijken naar ‘afgerond’ zand. Ik zat te denken aan JBL sansibar grey of dark.
Daarnaast net even alle vissen ‘visueel’ bij elkaar gezet en toch precies zeer veel zandkleur/oranjegeel. Dus misschien toch nog proberen hier wat kleur in te steken, al zou ik dit het liefste doen met guppy’s en ramirezi. Edit: ramirezi’s blijken na wat verder te lezen inderdaad overkweekt te zijn. Het zal zoeken zijn naar een waardig alternatief. Zou graag een koppel eyecatchers hebben.
De Melanotaenia praecox of pterophyllum scalare zeggen me helaas niet zo veel. Mogelijks moet ik de praecox eens irl zien. Maar de zoektocht blijft 😊
 
Laatst bewerkt:
Waarom guppy's :oo

Maar een betta kan ook een mooie eyecatcher zijn. Ga dan wel voor een kortvinnige, die redden zich ook prima in een grotere bak
 
Waarom guppy's :oo

Maar een betta kan ook een mooie eyecatcher zijn. Ga dan wel voor een kortvinnige, die redden zich ook prima in een grotere bak
Om de vriendin tevreden te houden 😅 Betta zou ze nog liever hebben, maar dacht dat dit niet zou lukken. Dan kijken we naar kortvinnige. Enkel 1m of kan dit met 1/2 v?
 
Hier ook gewoon een enkelvinnige man zwemmen, net gisteren gehaald op vivarium maar daarvoor al meerdere bakken met betta's gehad. Is hier eigenlijk altijd prima gegaan, maar zou het wel houden bij 1 enkele kortvinnige man. Die red zich prima, als ie maar een paar plekjes heeft om even uit te kunnen rusten
 
  • Leuk
Waarderingen: Gumo
Zat inderdaad al te kijken naar ‘afgerond’ zand. Ik zat te denken aan JBL sansibar grey of dark.
Daarnaast net even alle vissen ‘visueel’ bij elkaar gezet en toch precies zeer veel zandkleur/oranjegeel. Dus misschien toch nog proberen hier wat kleur in te steken, al zou ik dit het liefste doen met guppy’s en ramirezi. Edit: ramirezi’s blijken na wat verder te lezen inderdaad overkweekt te zijn. Het zal zoeken zijn naar een waardig alternatief. Zou graag een koppel eyecatchers hebben.
De Melanotaenia praecox of pterophyllum scalare zeggen me helaas niet zo veel. Mogelijks moet ik de praecox eens irl zien. Maar de zoektocht blijft 😊
Ipv de kegelvlekjes zou je ook voor grote groepen Nannostomus beckfordi kunnen gaan. Die zitten wel iets hoger in de bak. Chuna's zal ik een beetje mee uitkijken, als die een nestje bouwen worden ze aggressief. In een 100 cm bak hier waren ze mij veel te gortig en heb ik ze met pijn weggedaan. Tenzij je heel veel drijfplanten toevoegt. De Trichogaster Leeri (diamantgoerami) is veel pacifistischer en past qua grootte ook beter bij de bak ;-) .
 
  • Leuk
Waarderingen: Gumo
Keizertetea's (Nematobrycon palmeri) zijn ook leuke visjes om naar te kijken (zie mijn avatar).
 
  • Leuk
Waarderingen: Gumo
Zou een andere apistogramma bij dit visbestand passen? Iemand een idee?
 
Ipv de kegelvlekjes zou je ook voor grote groepen Nannostomus beckfordi kunnen gaan. Die zitten wel iets hoger in de bak. Chuna's zal ik een beetje mee uitkijken, als die een nestje bouwen worden ze aggressief. In een 100 cm bak hier waren ze mij veel te gortig en heb ik ze met pijn weggedaan. Tenzij je heel veel drijfplanten toevoegt. De Trichogaster Leeri (diamantgoerami) is veel pacifistischer en past qua grootte ook beter bij de bak ;-) .
Ben over ‘t algemeen wel echt fan van de kegelvlekjes. Tenzij je zegt dat het karakter van nannostomus beckfordi interessanter is?
Keizertetea's (Nematobrycon palmeri) zijn ook leuke visjes om naar te kijken (zie mijn avatar).
Aanvullend, of ter vervanging van de kegelvlekjes? :)
 
Zou een andere apistogramma bij dit visbestand passen? Iemand een idee?
Misschien, je hebt al Cory's, modderkruipers en nog eventueel een L-nummer op de bodem en dat zou te druk kunnen zijn. Heb zelf Cory's met Apisto's maar niet meer dan dat. Apisto's vormen een territorium dus als het te druk is kan dit mis gaan. Ligt verder nog aan je waterwaarden en temperatuur die je wilt gaan houden, want er zijn tich soorten. Tot slot dien je ook te zorgen voor voldoende schuilmogelijkheden. Meer dan 1 koppel/harem zou ik sowieso niet doen met deze bezetting. Overigens gaat de Apisto bij mij door de hele bak en is nergens bang voor, zijn echt vissen met een karaktertje.

Gr
Stefan
 
Combinatie Corydoras en Apistogramma altijd vermijden (mits het niet om C. pygmaeus of hastatus gaat). Corydorassen zwemmen waar ze willen en erkennen territoria niet. Ze zullen op den duur een gebied vast vermijden, maar zwemmen net zo lief dezelfde kant weer op. Resultaat? Stress bij Corydoras, Apistogramma en eigenaar. Als je rust in de tent wil, dan is deze combinatie uit den boze. Wil je wel een dwergcichlide, neem dan geen andere bodembewoner. Dat scheelt gewoon een hele hoop gejaag.

Heb je overigens al gekeken naar Copella arnoldi voor bovenin? Interessante vissen en helemaal niet zo lastig te houden, mits je je aquarium goed afdekt. Met een beetje geluk zie je ze ook afzetten. Ook het eventueel opkweken van jongen is vrij gemakkelijk.
 
Ben over ‘t algemeen wel echt fan van de kegelvlekjes. Tenzij je zegt dat het karakter van nannostomus beckfordi interessanter is?

Aanvullend, of ter vervanging van de kegelvlekjes? :)
Nannostomus hebben hun kleur, kegelvlekjes hebben hun gedrag mee. Hier hebben we 21 Truncata. Een 350, daar kun je wel 30-35 dieren van één soort in doen, denk ik.
 
Misschien, je hebt al Cory's, modderkruipers en nog eventueel een L-nummer op de bodem en dat zou te druk kunnen zijn. Heb zelf Cory's met Apisto's maar niet meer dan dat. Apisto's vormen een territorium dus als het te druk is kan dit mis gaan. Ligt verder nog aan je waterwaarden en temperatuur die je wilt gaan houden, want er zijn tich soorten. Tot slot dien je ook te zorgen voor voldoende schuilmogelijkheden. Meer dan 1 koppel/harem zou ik sowieso niet doen met deze bezetting. Overigens gaat de Apisto bij mij door de hele bak en is nergens bang voor, zijn echt vissen met een karaktertje.

Gr
Stefan

Combinatie Corydoras en Apistogramma altijd vermijden (mits het niet om C. pygmaeus of hastatus gaat). Corydorassen zwemmen waar ze willen en erkennen territoria niet. Ze zullen op den duur een gebied vast vermijden, maar zwemmen net zo lief dezelfde kant weer op. Resultaat? Stress bij Corydoras, Apistogramma en eigenaar. Als je rust in de tent wil, dan is deze combinatie uit den boze. Wil je wel een dwergcichlide, neem dan geen andere bodembewoner. Dat scheelt gewoon een hele hoop gejaag.

Heb je overigens al gekeken naar Copella arnoldi voor bovenin? Interessante vissen en helemaal niet zo lastig te houden, mits je je aquarium goed afdekt. Met een beetje geluk zie je ze ook afzetten. Ook het eventueel opkweken van jongen is vrij gemakkelijk.
Uit uw bericht en dat van Stefan Akerboom leid ik af dat ik m’n apistogramma droom maar beter even opberg dus.

Daarnaast; die copella arnoldo ziet er een zeer interessant visje uit! Te overwegen ipv het ringbandsnoekje.
Nannostomus hebben hun kleur, kegelvlekjes hebben hun gedrag mee. Hier hebben we 21 Truncata. Een 350, daar kun je wel 30-35 dieren van één soort in doen, denk ik.
Dan zal het toch zonder twijfel de kegelvlekjes worden, als hun gedrag fijn is en ik vind het prachtige visjes (toch maar echt even een winkel zoeken waar in de nannostomus kan zien als deze zo mooi schijnen te zijn)
 
Dan zal het toch zonder twijfel de kegelvlekjes worden, als hun gedrag fijn is en ik vind het prachtige visjes (toch maar echt even een winkel zoeken waar in de nannostomus kan zien als deze zo mooi schijnen te zijn)

Het schoolgedrag is erg vermakelijk! Nannostomus is ook levendig, maar meer op zichzelf. De truncata's zwermen als een bol door de bak, zeker als je er langs loopt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Gumo
Na nog een bezoek aan de LFS waar we het gevoel hebben zeer goed geïnformeerd te worden (al blijven zij erbij; ramirezi’s in het bovenstaande visbestand lukt mits wat kokosnootschelpen e.d. te voorzien als schuilplaats) zijn we er ongeveer aan uit:

Week 1 (na voldoende indraaien met easy life filter medium en als de waarden stabiel zijn):
  • Neocaridina blue pearl - 10
  • Caridina crystal red - 10
  • Atya gabonensis | Blauwe waaierhandgarnaal - 4

Week 2:
  • Rasbora Espei | Kegelvlekbarbeel - 30

Week 3 (evt. omwisselen met W4):
  • Pongio Kuhlii | Indonesische modderkruiper - 7

Week 4 (evt. omwisselen met week 3):
  • Corydora Sterbai - 15

Week 5:
  • Epiplatys annulatus | Ringbandsnoekje - (3M/9V) - 12

Week 6:
  • Trichogaster Chuna | Rode honinggoerami - (1M/2V) - 3
Dit is ook een beetje afhankelijk van beschikbaarheid bij de LFS (of nog liever; hobbykwekers die ik vind).
We gaan hiermee beginnen en gaan ze ook in deze volgorde toevoegen.
Het spreekt voor zich dat suggesties hieromtrent meer dan wenselijk zijn. Ik probeer me maximaal in te lezen (er zijn ook 2 boeken onderweg 🤓) en hieruit wat te extrapoleren/buikgevoel te volgen maar er zullen ongetwijfeld nog fouten in schuilen.

Of er later nog een koppeltje bijkomt… We’ll see. Ik blijf fan van de ramirezi of altispinosa en de Pauwooggrondel ook ondanks ontdekt en ziet er ook een fantastische vis uit. Deze zouden er echter pas als allerlaatste inkomen dus we hebben nog wat tijd…

Gisteren ook onze Rio 350 gaan halen met toebehoren;
‘Nieuwe’ tweedehands Rio 350 gekocht - Eerste bak

We kijken er alvast enorm naar uit!
Fijne zondag allen.
 
Even een kort vraagje:
Is week 1 de allereerste week dat het filter draait of is dat week 1 na 4- 6 weken indraaien?
 
Je gaat 20 van die garnaaltjes nooit of te nimmer terug vinden in dit formaat. De 40 die hier in de lido 120 leven zijn er slechts een handjevol van te zien en daar zit niks rovends bij-in
 
Je gaat 20 van die garnaaltjes nooit of te nimmer terug vinden in dit formaat. De 40 die hier in de lido 120 leven zijn er slechts een handjevol van te zien en daar zit niks rovends bij-in
Als ze tevreden zitten, worden het er vanzelf meer toch?
 
Even een kort vraagje:
Is week 1 de allereerste week dat het filter draait of is dat week 1 na 4- 6 weken indraaien?
Haha had ik idd mss iets ongenuanceerder kunnen vermelden; met “na voldoende indraaien met easy life filter medium” bedoelde ik dus Week 1 te beginnen ná indraaien van het aquarium en ging ondertussen eens opzoeken hoe lang ik moet indraaien 😅
Je gaat 20 van die garnaaltjes nooit of te nimmer terug vinden in dit formaat. De 40 die hier in de lido 120 leven zijn er slechts een handjevol van te zien en daar zit niks rovends bij-in
Ik ging ervan uit dat pas vanaf week 5 er ‘rovende’ vissen bij komen en daardoor mogelijks al voldoende Neocaridina’s zijn bijgekomen (en wat gegroeid?) dat deze populatie zich gestaag zelf vermeerdert? Of gaat het nu ook nog niet zó snel? 😅 Wat betreft de crystal reds klopt dit vermoedelijk wel. We deden het eerder uit budgetoverwegingen; waarom 160 aan garnaaltjes hangen als deze zich op termijn toch zelf vermenigvuldigen. Maar CR kweken idd niet in een gezledchapsbak zoals de mijne heb ik gelezen.
 
Vuurtjes enzo willen wel gaan kweken, maar geef ze eerst eens een paar weken om te wennen. Crystals schieten niet op, kweken erg langzaam en heb ze hier wel eens wat kleintjes gezien toen ze in een gezelschapsbak zaten, maar veel groter is de groep niet geworden helaas. Vandaar nu hun eigen bak met een klein schooltje borarasjes
 
  • Leuk
Waarderingen: Gumo
Haha had ik idd mss iets ongenuanceerder kunnen vermelden; met “na voldoende indraaien met easy life filter medium” bedoelde ik dus Week 1 te beginnen ná indraaien van het aquarium en ging ondertussen eens opzoeken hoe lang ik moet indraaien 😅
Waarom Easy life filter medium?
 

Terug
Bovenaan