Eerste visjes en aquarium

A

amberwtb

Guest
Hallo! Voor mijn zoontje van 4 jaar ben ik opzoek naar visjes. Nu weer ik dat het niet verstandig is om een kommetje van 30cm te pakken en daar een goudvis in te stoppen, dus ben ik opzoek naar een verantwoorde keuze qua aquarium en visjes! Wie heeft er tips? Ik ben opzoek naar een niet al te grote aquarium (niet groter dan 60cm lang), qua visjes etc. wat kan ik dan het beste kiezen? En waar kan je het beste visjes kopen? (Wij hebben hier een Jumper zitten). Alvast bedankt!!!
 
Molly's of guppy's zijn leuke visjes.
Zorg wel voor een harem om een babyboom te voorkomen ;)
 
Molly's of guppy's zijn leuke visjes.
Zorg wel voor een harem om een babyboom te voorkomen ;)
Een harem is een man met veel vrouwtjes. Ik denk dat je daar juist veel nakomelingen van kunt verwachten ;)

Ik zou zelf in een 60cm bakje meer kijken naar nano visjes. Het is niet echt een nano bak meer maar je kunt er hierdoor wel een leuk aantal van in doen.
Hier een paar voorbeelden:
 
Ik ben sinds kort verliefd op een betta man, wat een schatje! Of garnaaltjes. Leuk leuk leuk! Succes met de opzet!!!
 
60cm kun je veel mee. Inrichting zou ik af laten hangen van de bewoners. Zandbodem is altijd wel geschikt, grind alleen als je geen bodemvissen zoals corydoras enzo wenst. Die trekken hun baardharen stuk en zonder kunnen ze slecht eten vinden.

Het linkje van de nano-vissen geeft een paar mooie suggesties, maar kijk ook eens wat er in de winkel rondzwemt. Wat vinden jij en je zoon mooi, google eens wat de vis nodig heeft of leg het voor op het forum. Helaas zullen veel winkels zeggen dat er heel veel past in een 60cm, maar helaas is dit advies ook veelal gericht op verkoop. Laat je niet te snel overhalen en lees jezelf ook goed in, voordat je vis haalt. Voorkomt een hoop ellende en maakt de hobby een stuk leuker. Genoeg fouten gemaakt door de leden hier, ook ikzelf, die eigenlijk makkelijk te voorkomen zijn. Zeker over de juiste aquariummaat voor sommige vissen (ooit gestart met een maanvis is een 35L bakkie, want is klein blijft klein. Gelukkig weten we nu beter(
 
Ik zou kiezen voor een groepje garnalen en inderdaad een groepje nanovisjes. Ik heb zelf hele goede ervaringen met rasbora galaxy. Mooi klein visje met leuk gedrag. Een betta splendes man zou ook heel goed kunnen als eyecatcher, al zal die zo nu en dan best een garnaaltje lusten.
 
Ik zou kiezen voor een groepje garnalen en inderdaad een groepje nanovisjes. Ik heb zelf hele goede ervaringen met rasbora galaxy. Mooi klein visje met leuk gedrag. Een betta splendes man zou ook heel goed kunnen als eyecatcher, al zal die zo nu en dan best een garnaaltje lusten.
Of, ja ervaring, binnen no-time je hele populatie uitdunnen. Ligt enorm aan het karakter van de man. De een gaat prima samen, de ander weet een gigantische verdwijntruc binnen een paar dagen te laten plaatsvinden :juggle:
 
Garnaaltjes zijn geen beginnerszaak, daar zijn. ze veel te gevoelig voor.
Ik zou voor een soortje killivis gaan.
Makkelijke visjes die geen verwarming nodig hebben als de ruimte verwarmd wordt.
Bvb de Aphyosemion gabuense of de australe gold zijn zeer mooie dieren die een kind wel kan fascineren.
 
Hmm vuurgarnaaltjes zijn toch niet zo moeilijk :cool:
Voor iemand die nul comma nul van aquaria kent zijn die niveau kernfysica.
Ik kan de gemakkelijkste garnaal op gelijk niveau zetten als de moeilijkste vis.
 
Bedankt voor al jullie reacties! Eind augustus ga ik eerst een aquarium aanschaffen en het wordt toch eentje van 80cm lang! Ik had gelezen dat het beste is om hem minimaal 3 weken aan te zetten, dus daarna zullen we opzoek gaan naar geschikte visjes voor in het aquarium. Ik las inderdaad dat garnaaltjes erg gevoelig zijn dus misschien moet ik daar nog eventjes mee wachten. Bedankt voor alle tips en jullie horen nog van mij! šŸ˜Š
 
Ik heb nu ook een aquarium van 80 cm indraaien. Heel mooi maatje met redelijk veel keuzes voor bewoners ed. En voelt toch echt als een echt aquarium met wat body ipv een klein bakje. Ok ben ook dol op mijn 34 cm (20 liter) bakje met garnalen, maar hij steekt wel wat zieligjes af tegen de 80 die er langs staat ;) Ik weet wel welke mijn voorkeur heeft als ik zou moeten kiezen ;)
 
Ligt er net aan hoe ze staan hoor! Heb hier zeker zoveel plezier van de bettabak, ondanks dat de 80cm er strak naast staat. Mooi formaat waar ne genoeg mee kunt, veel plezier!
 
Terug
Bovenaan