Wat is er nieuw

Eerste watertest (Wesdijk)

Miro

Well-known member
Lid geworden
14 november 2019
Leeftijd
35
Hi allemaal,
Ik heb net voor het eerst de Wesdijkkoffer gebruikt; ik geloof dat die door meerdere mensen hier ook gebruikt wordt. Misschien hebben jullie het antwoord op deze vragen:
- kan je de restanten vd test door de gootsteen gieten of is dat slecht voor het mileu?
- is het normaal dat het nitraatpoeder niet oplost?
- voor de zekerheid: dat "lepeltje", schep je met de brede of de smalle kant?
- sluiten de rode dopjes bij jullie ook niet goed af?
- dat poeder toevoegen is nogal onnauwkeurig vergeleken met het druppelen, maar dat maakt dus niet uit?
Bedankt!

1. De inhoud van het testbuisje spoel je telkens uit onder de kraan. Kan geen enkel kwaad in de gootsteen.​
  2. Beide poeders zouden moeten oplossen tijdens het schudden.​
  3. De smalle kant heeft een uitdieping, daarin heb je een maatstaf voor de hoeveelheid.​
  4. De dopjes sluiten idd niet goed af.​
  5. Belangrijk is dat aantal ml testwater klopt en het poeder goed uitdoseren. Maar helemaal puntje precies gaat niet. Zolang het bij benadering maar klopt.​
De uitslagen bewaren als notitie helpt.

En @Miro als je de uitslag(en) hier vermeld zijn er verschillende ervaren mensen die met je mee kunnen denken en advies geven wanneer nodig.

Je kunt uiteraard ook roeren met een roerstaafje oid.

Hoi beiden, bedankt voor de uitleg.

De smalle kant heeft een uitdieping, daarin heb je een maatstaf voor de hoeveelheid.
Dan heb ik de verkeerde kant gebruikt (en dus ook veel te veel poeder erin gedaan). Je vult dus alleen dat kleine indeukinkje; doe jij dat afgestreken of gewoon een "bol staand' schepje?
En @Miro als je de uitslag(en) hier vermeld zijn er verschillende ervaren mensen die met je mee kunnen denken en advies geven wanneer nodig.
Ik heb de testuitslag hier vermeld: https://aquaforum.nl/index.php?threads/opstarten-rio-125.167892/#post-2157587. Nogmaals dank!

Laatst bewerkt:
Ik heb deze ook en bij het toevoegen van een schepje doe ik een bol schepje zoals je dat noemt. Ook hier slecht sluiten doppen dus met het schudden deze even wat aandrukken. Soms doe ik het ook tegen mn handpalm aan dat schudden en zo verlies je geen vloeistof..

Ja die van Wesdijk zijn niet de beste en daarom zet ik het buisje/flesje vaak tegen mn handpalm en schud dan want anders lekken ze vaak erg vlot.

Ja die van Wesdijk zijn niet de beste en daarom zet ik het buisje/flesje vaak tegen mn handpalm en schud dan want anders lekken ze vaak erg vlot.
Ik schud er gewoon niet zo hard mee 😉 En ik maak meer een roerende beweging met die potjes dan op-en-neer schudden, doet ook wonderen tegen vloeistofverlies uit die krengen.

Top, weer een paar dingen geleerd.

Ik schud er gewoon niet zo hard mee 😉 En ik maak meer een roerende beweging met die potjes dan op-en-neer schudden, doet ook wonderen tegen vloeistofverlies uit die krengen.

Dat doe ik ook wel maar dat werkt goed met 5 ml erin maar bij de po4 moet je 10ml water nemen en dan is het alweer lastiger.

Als ze het goed willen doen moeten ze deze uitvoeren met schroefdop. Ik gebruik ook de losse testen van Colombo wel en dat zijn dan dezelfde flesjes maar met een schroefdop.

Hi allemaal,
Ik heb net voor het eerst de Wesdijkkoffer gebruikt; ik geloof dat die door meerdere mensen hier ook gebruikt wordt.
Dat klopt, deze koffer wordt door met veel tevredenheid door een groot aantal leden hier op het forum gebruikt. Ik zelf gebruik deze koffer ook met veel plezier.

Misschien hebben jullie het antwoord op deze vragen:
We gaan ons best doen! :petjeaf:

- kan je de restanten vd test door de gootsteen gieten of is dat slecht voor het mileu?
Ik vroeg mij dit al langer af. Mijn vrouw werkt als onderwijsassistent voor biologie en scheikunde op een middelbare school en had het vermoeden dat dit niet de bedoeling is.
Echter heb ik zojuist gebeld met Wesdijk en het even nagevraagd. Wesdijk geeft aan dat dit prima door de gootsteen gespoeld kan worden en niet slecht voor het milieu zou zijn.

- is het normaal dat het nitraatpoeder niet oplost?
Ja dat is normaal. Dit is bij mij ook het geval met de NO3 test van Sera en die van Wesdijk.

- voor de zekerheid: dat "lepeltje", schep je met de brede of de smalle kant?
Bij het lepeltje schep je met de smalle kant. Hier zit ook een klein kommetje in. Een ware schep dus. :juggle:

- sluiten de rode dopjes bij jullie ook niet goed af?
Klopt, wat dat betreft zijn het ondingen die testbuisjes. Nu moet ik zeggen dat ik de glazen buisjes en dopjes van Sera ook niet geweldig vind. Deze lekken ook als ik ze schud maar wel aanzienlijk minder dan de testbuisjes van Wesdijk.

- dat poeder toevoegen is nogal onnauwkeurig vergeleken met het druppelen, maar dat maakt dus niet uit?
Dat maakt niet zo veel uit.

Heel graag gedaan, ik hoop dat je er iets mee kunt! :petjeaf:

Mijn vrouw werkt als onderwijsassistent voor biologie en scheikunde op een middelbare school en had het vermoeden dat dit niet de bedoeling is.
Ik had mij hierin vergist. Mijn vrouw zegt ook dat het prima door de gootsteen gespoeld kan worden. En mijn vrouw zegt dat ze altijd gelijk heeft. :juggle:

Thanks voor het navragen :petjeaf:

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan