Eerste zeeaquarium


Okee dan zal ik daar rekening meehouden, maar mijn nitraat gaat niet omhoog? Er zit wel een beetje groene alg maar t lijkt niet echt snel meer te worden, of is dit gewon een kwestie van tijd?
Gr.
Michael
 
jawel . je nittaat gaat wel omhoog.
het word alleen direct opgenomen door de alg voordat je het kan meten..

wacht hewoon tot de algen flink afsterven en zet dan dieren bij
 
Okee dan zal ik maar even afwachten, ik heb trouwens wel een vraag. De poetsgarnaal is vanacht voor het eerst vervelt, maar moet ik dit lege omhulsel laten zitten of weghalen?
 
kan je laten liggen.
zit niets in wat schade kande theorie is day ze hun huls opeten.. ik heb dat nooit gezien
 
michael0705 zei:
Okee dan zal ik maar even afwachten, ik heb trouwens wel een vraag. De poetsgarnaal is vanacht voor het eerst vervelt, maar moet ik dit lege omhulsel laten zitten of weghalen?

Laten liggen.

Ze eten het omhulsel terug op, hierin zitten voedingstoffen.
 
mini-fred zei:
kan je laten liggen.
zit niets in wat schade kande theorie is day ze hun huls opeten.. ik heb dat nooit gezien

Ik heb het ook nog nooit gezien, maar het is toch aangeraden om het te doen.

Er zitten voedingsstoffen in die hun na de vervelling kunnen helpen terug sterker te worden.
 
Dat werkt zo bij zoetwatergarnalen, maar ook bij zoutwatergarnalen (en specifiek de Poetsgarnaal) C�dric? Vanwaar heb je die info?
(onze kennis reikt alleen zo ver als de zoetwatergarnalen en wat mini-fred roept over zoutwaterbakken wordt hier te huize toch zeer gewaardeerd...)
 
Ik denk dat jullie gelijk hebben, er is niet veel meer over van het lege omhulsel. Ik denk dat hij er inderdaad een deel van gegeten heeft.
Gr
Michael
 
mocht hij het niet eten vergaat het vanzelf wel.

ik heb zelf 2 kapper garnalen, hele mooie paarse met wit/rode armen. deze hen ik nog nooit zien vervellen
 
Mascha&Ivo zei:
Dat werkt zo bij zoetwatergarnalen, maar ook bij zoutwatergarnalen (en specifiek de Poetsgarnaal) C�dric? Vanwaar heb je die info?
(onze kennis reikt alleen zo ver als de zoetwatergarnalen en wat mini-fred roept over zoutwaterbakken wordt hier te huize toch zeer gewaardeerd...)

Was dit niet zowel bij de zoetwatergarnalen als bij de zoutwatergarnalen?
 
michael0705 zei:
Ik denk dat jullie gelijk hebben, er is niet veel meer over van het lege omhulsel. Ik denk dat hij er inderdaad een deel van gegeten heeft.
Gr
Michael

Moest het blijven liggen zijn, was het ook geen ramp.

Maar als het grootste deel weg is, zal de garnaal het wel opgepeuzeld hebben.
 
mini-fred zei:
mocht hij het niet eten vergaat het vanzelf wel.

ik heb zelf 2 kapper garnalen, hele mooie paarse met wit/rode armen. deze hen ik nog nooit zien vervellen

Gaat ook heel snel, de vervelling.

Is leuk als je dat in het echt ziet, Seabait (John) heeft er een mooi filmpje van gemaakt.
 
Ik ga morgen het eerste deel van de clean up crew halen, grootse deel van de algen is verdwenen. Zie ook minder groene alg en ook veel minder bruine alg. Waterwaardes zijn stabiel dus lijkt mij wel leuk om een nieuwe bewoner te halen. Ik denk dat ik dan toch voor de salarias ga, iemand anders nog ideeen voor een clean up crew?
Gr
Michael
 
De eerste vis zit erin! :) Ik heb voor een salarias ramosus gekozen (vond die bruine kleur zo mooi). Ik zal zo snel mogelijk wat foto's posten maar nu heeft hij al een holletje gevonden tussen de stenen. De poetsgarnaal is zeer geinterreseerd in hem en ging recht tegenover hem staan staren. Vond dit appart gedrag, iemand een idee waarom hij dit zou doen? Het moment dat ik de vis losliet in de bak ging de garnaal er dorect achteraan.
Gr
Michael
 
Mooi om te lezen dat het goed gaat. Tips heb ik niet, maar blijf je vol plezier volgen
 
dat gedrag valt heel goed te verklaren.

een poetsgarnaal, poetst geen stenen.
een poets garnaal poetst vissen, deze eten dode huid/beschadigingen e.d van de zwemmende vissen.

de salarias heb je net nieuw, net over gewend enzo, dus deze zal gerust een licht beschadigde slijmhuid hebben, of dode huid cellen oid.

dus de poets garnaal probeert waarschijnlijk de salarias te poetsen.

dit is vaak even wennen voor de vissen als ze hier niet aan gewend zijn.. ik had 2 poetsgarnalen in mijn vorige bak, en deze liftte vrolijk mee op de 12 tot 15 centimeter dokters, hardstikke leuk
 
Okee goed om te weten, maar ik heb wel nog een vraag wat ik de salarias het beste kan voeren. Ik heb hem (net als de poetsgarnaal) bij de rifwachter gehaald en hier zeiden ze dat hij diepvriesvoer eet (hij ziet er niet mager uit dus ik had er wel vertrouwen in) maar tot dusver verstopt hij zich constant en heb ik hem niks van het diepvriesvoer zien eten. Vandaag ook een paar levende pekelkreeftjes geprobeert maar deze liet hij ook gewoon voorbij zwemmen. Iemand een idee waarom hij dit doet of moet hij gewoon nog even wennen aan zijn nieuwe omgeving? Ik weet dat ze algeneters zijn maar er zitten nog genoeg algen in mijn bak om van te eten maar hij hapt hij ook niet naar.
Gr
Michael
 
Niet goed van te voren geinformeerd , die eet naar mijn weten enkel algen of voer op algenbasis (nori)
De mijne eet enkel alg van de stenen of ruiten , voer dat ik zelf geef doet ie niks mee .
Ik kijk avonds altijd eventjes of zijn buik op springen staat van het wreten , als ie mooi rond is is er genoeg voorradig .
 
Ik dacht dat het vaak voorkomt dat ze gewoon met de pot mee eten. Bij de rifwachter zit hij in een bakje waar vrijwel geen alg in zit en lijkt me sterk dat hij niks eet dan, ze zeiden dat hij gewoon diepvries voer eet. Het is geen klein exemplaar (heb geen idee of hij gekweekt of wildvang is) maar ik vertrouw de informatie die zij geven wel gewoon. Dus ik zal wel even proberen om hem direct te voeren (met zo'n pipet bij voorbeeld) en anders even aankijken of hij wel naar de algen hapt. Ik ben veel aan t werk vanwege de vakantie dus kan best dat hij het wel gewoon doet maar dat ik het niet zie.
 
deze dieren kweken niet in aquarium.
ga er dus maar vanuit dat het wildvang is

dat hij met de pot mee eet, dat kan.
zijn natuurlijke voedsel behoefte bestaat eigenlijj alleen uit alg en copepods.
als hij geen diepvries eet, mischien dan wel droogvoer of microfauna uit de stenen.
 
Even een korte update, met zowel de poetsgarnaal als de salarias gaat het erg goed. Ik zie de salarias nu inderdaad ook de algen van de stenen eten alleen een goede foto is helaas nog niet gelukt aangezien hij zich eigenlijk constant verstopt (ik zie hem nu wel meer dan eerst maar als ik dichtbij de bak kom, dan duikt ie gauw zijn holletje in achter de steen). Ik zit nu eigenlijk een beetje te denken wat de volgende bewoner zal worden, maar ik denk dag ik voor wat goede algenetende slakken ga (iemand suggesties???). Ik zie in ieder geval veel vorming van paarse alg (dit is toch juist goed of zit ik nu mis?). Ik vind het er in ieder geval mooi uitzien op de stenen etc.
Gr.
Michael
 
paarse harde kalk algen zijn goed.
rood paarse zachte laag is flap en niet zo goed maar tijdens deze weken hebben er enorm veel mensen laat van dus ik paniek daar niet zo op.

als het kalk algen zijn let dan wel goed op je kh ca en magnesium.

kalkalgen verbruiken dit namelijk.. en als deze te laag komt.. heb je een probleem
 
Goed om te weten!
Ik heb eigenlijk geen idee welke van de twee het is maar ik zal morgen wel even kijken. Verder zijn de waterwaardes helemaal stabiel, en het nitraat en nitriet gehalte vrijwel nul. De poetsgarnaal doet goed zijn taak want ik zag hem de salarias schoonmaken (was een leuk gezicht, maar zodra de salarias mij zag, ging hij ervandoor). Ook voer ik de poetsgarnaal wel een uit me hand omdat hij dan me hele hand rondloopt (op zoek naar voedsel). Ziet er wel grappig uit. Verder heb ik eigenlijk nog geen waterverversing gedaan, maar is dit nu al nodig? Als er straks meer dieren en meer vuil in komt kan ik het begrijpen maar het loopt allemaal wel goed. Verder ga ik misschien morgen wel de slakken halen (iemand suggesties??), ik zat zelf te denken aan mexicaanse turboslakken (er zit namelijk behoorlijk veel alg in de bak (geen vieze en grote algen, maar ik vind het er juist een stuk natuurlijker uitzien zo). En het zandbed is ook redelijk bedekt met alg, kan ik hiervoor een opruimer nemen (zandzevende zeester of een zandzevende goby ofzo?). Ik hoor graag wat tips ;)
Gr
Michael
 
dat je geen nitraat meet is dat je algen dit direct verbruiken.

turbo wn torenslakken zijn prima.
turbo zijn tegenwoordig moeilijker te krijgen en duur.
 
Turbo's zijn duur idd , en ik vind ze toch maar "matig" tov de rest .
Ik heb er ook nasaurius vibex en strombussen inzitten (deze houden je zand ook nog eens luchtig)
Ben er al wel een paar verloren door mijn heremietje , die kiest nl. zelf , en dat waren net mijn levende slakken ipv lege huisjes :D
 
Ik heb gister de tweede vis gekocht voor het aquarium, eigenlijk wilde ik voor een vuurvis gaan. Maar deze zijn springers en het werd mij dus afgeraden deze te kopen. Dus ben ik voor een gele lipvis gegaan (deze wilde ik sowieso al graag erin hebben). Ze hadden helaas geen slakken die geschikt waren. Dus dat komt de volgende keer wel. Ik ga dan denk ik voor een groepje nassarius slakken.
Ik zal proberen wat foto's te posten een deze dagen.
Gr.
Michael
 
Jammer dat er geen reacties zijn maar toch nog even een update. Ik ga volgende week (tenminste dat is het plan) het eerste koraal halen. Green Star Polyps (geen idee wat de nederlandse naam is, het is makkelijk om voor te zorgen en ik ga het op een stuk steen zetten zodat het geisoleerd is omdat het snel groeit.
Gr
Michael
 
groene sterpoliep vrij vertaald

leuk stukje om mee te beginnenm goede keuze.

reacties in zee is altijd vrij laag. mischien tijd voor fotos?
 
Ik zal kijken of ik straks een paar foto's kan uploaden ;)
 
Ben ook heel benieuwd naar je foto's en ervaringen! Ik ben zelf namelijk ook pas net begonnen met een zeeaquarium, staat nu ongeveer 8 weken te draaien.
 
De reden dat ik geen foto's heb geupload. Is omdat ik een behoorlijk algen probleem heb. (Paarse flap)
Iemand tips omdat dit onder controle te krijgen?
Gr
Michael
 
als het met afzuigen en bacterien toevoegen niet lukt, colombo mycosidol.

licht minderen.. mycosidol erin gooie.. en na een week zou je er af moeten zijn
 

Terug
Bovenaan