Wat is er nieuw

eerste zelfbouw kast

• Onderwerp starter Onderwerp starter DannyW
  • Startdatum Startdatum
D

DannyW

Guest
Oorspronkelijk had ik het plan om een aluminium of rvs rack neer te zetten voor een aantal aquaria, maar het budget daarvoor is opgegaan aan 2 Maine Coon kittens.
Maar ik wil toch 2 extra bakken neer zetten, dus dan maar zelf aan de gang.

Kast is 182x50x73, en de bedoeling is om hier een 100cm en een 80cm aqualantis style led op te plaatsen. De extra diepte is om meer opslag ruimte onder de bakken te hebben en om de slangen en draden makkelijker weg te kunnen werken.

kast frame.jpg

Het frame is gemaakt van vuren houten balken van 4x9cm.

Kast dearloos.jpg

De bovenplaat is een plaat betonplex van 18mm. De zijkanten en bodemplaat zijn 9mm multiplex, de achterwand is een plaat multiplex van 5 mm.

kast af.jpg

De deuren zijn 5mm multiplex en worden op hun plaats gehouden door magneetsluitingen, ik heb eerst nog gedacht over schanieren maar op deze manier kan ik later eventueel makkelijker bv een bioloog plaatsen.
De afwerklijsten zijn simpele 20mm hoekprofielen.

Ik moet zeggen dat ik best tevreden ben met het resultaat maar pas als de gevulde bakken erop staan weet ik uiteraard pas of ik geen grove fouten gemaakt heb 😉

• Leuk
Waarderingen: Josi
Prachtig meubeltje, zelf ook laatst 1 gemaakt met dezelfde basisconstructie.

Ik moet zeggen dat ik best tevreden ben met het resultaat maar pas als de gevulde bakken erop staan weet ik uiteraard pas of ik geen grove fouten gemaakt heb 😉

ik durf er 1000 euro op te zetten dat er niks gebeurd :juggle: 😀

Netjes hoor!! Mooi gedaan.

De deuren zijn 5mm multiplex en worden op hun plaats gehouden door magneetsluitingen,

Dit vind ik een geweldig alternatief voor scharnieren of grendels. Zou er zelf nooit opgekomen zijn.
En ziet er inderdaad mooi uit.

ik durf er 1000 euro op te zetten

Ook in stukken van 5 cent i.p.v. briefjes van 50€ ? :juggle: 😀

Dit vind ik een geweldig alternatief voor scharnieren of grendels. Zou er zelf nooit opgekomen zijn.
En ziet er inderdaad mooi uit.
Werk alleen maar met luken enzo, lekker makkelijk, zitten nooit deurtjes in de weg ofzo

Dank dank 🙂

En ja deuren zitten snel in de weg.
Enige issue wat ik nu had, was hoe de hoekprofielen aan de zijkanten te plaatsen. De uiteindelijke oplossing was eenvoudig: ik heb ze gewoon aan de deuren geplakt.

Ik had nog wat triplex en hoekprofielen over dus ook de palletstelling maar "aangekleed" zodat die beter bij het interieur past 😉

stelling.jpg

Zit nu echter te twijfelen.. tussen de stelling kast en mijn buro heb ik een stuk van iets meer dan 30 cm, waar nu een ladenkastje staat met aquariumspul.
Het lege bakje bovenop de stelling zou daar perfect passen (=30cm) maar... als ik daar van deze rails gebruik: https://www.gamma.nl/assortiment/handson-rail-enkel-zwart-150-cm-2-stuks/p/B522612 zou ik er 3 boven elkaar kwijt kunnen. Het is een betonnen buitenmuur dus qua gewicht zou het moeten kunnen..

Ik had nog wat triplex en hoekprofielen over dus ook de palletstelling maar "aangekleed" zodat die beter bij het interieur past 😉

Bekijk bijlage 112381

Zit nu echter te twijfelen.. tussen de stelling kast en mijn buro heb ik een stuk van iets meer dan 30 cm, waar nu een ladenkastje staat met aquariumspul.
Het lege bakje bovenop de stelling zou daar perfect passen (=30cm) maar... als ik daar van deze rails gebruik: https://www.gamma.nl/assortiment/handson-rail-enkel-zwart-150-cm-2-stuks/p/B522612 zou ik er 3 boven elkaar kwijt kunnen. Het is een betonnen buitenmuur dus qua gewicht zou het moeten kunnen..

Ziet er super mooi uit!

En drie bakjes boven elkaar van 30 cm zou ook heel tof zijn.

Je link is van een enkele drager, je hebt ook dubbele dragers.
https://www.gamma.nl/assortiment/handson-rail-dubbel-wit-200-cm-2-stuks/p/B522625?sg=a

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan