eet 1 appelslak me planten op?!


Q

quincy010

Guest
Hoi allemaal!

Ik zit er overna te denken dat ik 1 appelslak in me aquarium wil...alleen eet een appelslak me planten op?? en kan die ook anderen dingen doen dan alleen rond kruipen (zwemmen)

groetjes quincy
 
Apelslakken kunnen niet zwemmen want die hebben geen vinnen ervoor (logisch want het is een slak en geen vis) en nee ze eten niet je planten op tenzij je te weinig voert, dan kun je rustig een schijfje kokommer (verzwaren met een lepeltje) in de bak doen en dan eet de slak dat op.
 
Dankje wel!!! nou dan ga ik morgen even naar de aqaurium winkel!!

Groetjes quincy
 
Pas op.....
Je hebt veel verschillende soorten appelslakken maar er zijn er maar een paar in de handel verkrijgbaar, dat zijn de: Pomacea diffusa en de Pomacea canaliculata. De Pomacea diffusa is zeer geschikt om in een aquarium te houden omdat deze de planten met rust laat en hij eet alle dode/rottende plantenresten en het overschot aan visvoer. De Pomacea canaliculata is minder geschikt voor aquariums omdat deze wel planten eet.
 
O ok dan zal ik daar op letten (en zijn ze zoals alle slakke gewoon man en vrouw??)
en is het moeilijk om ze te laten kweken?
 
Nee appelslakken zijn niet tweeslachtig dus je hebt een man en vrouw nodig voor de kweek alleen is het zo goed als niet te zien wat nou wat precies is.
 
Als je een man en vrouw hebt is kweken heel gemakkelijk, voor je het weet een bak vol slakken..... Als je twee op elkaar ziet zitten, weet je vaak wel dat je een man en vrouw hebt ;)
 
Klopt niet helemaal Renate, ook de mannetjes kruipen opelkaar en de vrouwtjes ook, dus dat is geen garantie dat je dan nakweek krijgt.
 
ja maar als ze 'een tijd' op elkaar zitten is het wel duidelijk ;)

nakweek is leuk, maar uit ��n tros komen soms wel 100+ eitjes. Heb al eens een appelslakplaag gehad en daar wordt je ook niet vrolijk van. Wel de mooiste kleurtjes trouwens.

En een appelslak is ook echt wel een vervuiler....
 
Je kan dan ook het geslachtsorgaan van het mannetje zien, dus dat geeft uitsluitsel wat het geslacht betreft.
 
Maar je heb dus al een slaketende slak in je aquarium zoals je zegt in je voorsteltopic, die slaketende slakken, eten ook appelslakken op.
 
Oooooo ok..... dus als ik een groten apelslak koop (5cm ofzo) dan eten die slak etende slaken gewoon die appelslak??? (die salk etende slakken zijn 2cm ofzo)


groetjes quincy
 
Met een slak etende slak in je aquarium kun je echt geen appelslak toevoegen. Dan zul je moeten kiezen.
 
Ok.... kunnen ze wel met garnalen die slak etende slakken (die roden garnaaltjes)
??
Want ik heb nog 1 aquarium staan met 1 paar garnaaltjes.

Groetjes quincy
 
Hoi Goldie83

Waarom is de appelslak een grote vervuiler? Ik zou namelijk zelf een aantal willen ( paars, goud/geel en roze). Heb een Jewel Rekord 600 dus niet groot. Wat mag ik dan verwachten mocht ik 3 van die slakken hebben?

Groetjes

Goldie83 zei:
ja maar als ze 'een tijd' op elkaar zitten is het wel duidelijk ;)

nakweek is leuk, maar uit ��n tros komen soms wel 100+ eitjes. Heb al eens een appelslakplaag gehad en daar wordt je ook niet vrolijk van. Wel de mooiste kleurtjes trouwens.

En een appelslak is ook echt wel een vervuiler....
 
Mensen gaan er vaak vanuit dat een slak een opruimer is, hier hoort een appelslak echt niet bij, die poept enorme drollen haha! Vandaar het vervuilen. 3 slakken in een 60 cm moet kunnen.... mits er natuurlijk niet heel veel vis ingepropt zit....
 
Nee, het is zeker niet de bedoeling om veel vis in men bak te zetten. 1 mannelijke Betta en dan de slakken en garnalen. Ik zou de slakken niet nemen voor het 'opruimen'. Ik vind het hele mooie diertjes en ik vind persoonlijk dat er naast een bodemvis ook een andere soort zoals de lagerdieren in mogen ;-).
 
:thumbs: dat kan dan prima! Appelslakken zijn mooie diertjes.... hou wel in de gaten dat je niet teveel eitjes laat uitkomen... al snel een bak vol :rolleyes: heb ervaring haha!
 
Ja, maar ik zou dus graag een gele/gouden hebben, een paarse en een rose. Het zou al moeten lukken dat er al man en vrouw is want dat kan je niet zien dacht ik he? Maar als deze kleuren zicht voortplanten? Oei, wat komt daar dan van?
 
het is wel te zien, maar heel moeilijk. Ik begon met 6 en toevallig drie koppels... kreeg uit ��n tros alle kleuren, had wit, paars, roze en blauw...
 
Oh, het is niet zo dat je bv kruising van garnalen, garnalen krijgt die 'op niets meer trekken'. Meestal worden dat dan bruine garnaaltjes. Dus bij slakken is dat niet zo. Ja, Een kempvis zal zich misschien interesseren in een slakje? Dan kan de natuur zijn gang gaan. Maar idd, anders wordt het een overbevolking en raak ze maar eens kwijt..
 

Terug
Bovenaan