Wat is er nieuw

Eet de Anentome helena jonge visjes en eitjes?

Noudt

Member
AquaForum Donateur
Lid geworden
11 juni 2024
Leeftijd
39
Hoi Allen. Zoals de titel al zegt de vraag eet de Anentome helena jonge visjes of eitjes van vissen? Ben in mijn lido 120 van plan om ze toe te voegen om slakken tegen te gaan (is nog geen plaag maar wil ik graag zo houden). Wordt momenteel veel gevoerd ivm grootbrengen L144 jongen. Wil daarna mogelijk een corydoras kweek gaan proberen en dan geen last krijgen van deze slakken. Hoor super graag of iemand hier ervaring mee heeft. Gr Noudt

Jonge vissen zullen ze zeker niet eten, maar eitjes worden door zo goed als alles opgegeten. Zeker makkelijk bereikbare eitjes zoals die van Corydoras. Dus niet alleen door helenas, maar ook je huidige slakken, de L144 en zelfs de Corydoras zelf. Als je een serieuze kweekpoging wil doen zou ik de eitjes sowieso apart zetten zodra je ze ziet.

Jonge vissen zullen ze zeker niet eten, maar eitjes worden door zo goed als alles opgegeten. Zeker makkelijk bereikbare eitjes zoals die van Corydoras. Dus niet alleen door helenas, maar ook je huidige slakken, de L144 en zelfs de Corydoras zelf. Als je een serieuze kweekpoging wil doen zou ik de eitjes sowieso apart zetten zodra je ze ziet.
De L144 laat ik uitgroeien tot een mooie maat en dan kunnen ze naar de LFS. Daarna zou ik pas een kweekpoging willen gaan doen. Eitjes in een bak zetten die meedraait op het water van die bak was al het plan en een afzet mop in de stroming zou de schade verder beperken. En als ik je goed begrijp is het slakken vs slakken waarbij de helenas zich veel minder snel voorplanten en beter onder controle te houden zijn. Blij met je antwoord en de snelle reactie. Ik ga er een paar halen.

Zou persoonlijk je slakken handmatig verwijderen, je helena's gaan voor meer ellende zorgen dan de standaard posthoorn/blaashoornslak. Als de slakken op zijn gaan zij voor garnalen en jonge bodemvissen. Ze kunnen jagen in een groep. Daarnaast vreten ze net zo hard de eitjes op van vissen als elke andere slak dus weet niet precies wat je ermee op wilt lossen 🙄
Het volgende probleem is,is dat wanneer er ruim voedsel voor ze aanwezig is ze zich ook behoorlijk snel kunnen voortplanten, het 1 eitje per dag is ook een mooie fabel. Voor je het weet zitten er tal van 1mm helena's door je bodem heen en die krijg je er enkel met zeven of bodemvervanging helemaal uit en dan nog zitten er pakketjes aan de planten, filter en hout geplakt.

Het zijn supermooie slakken, maar weet waar je aan begint!

het 1 eitje per dag is ook een mooie fabel
Die fabel ken ik niet maar wel dat ze ongeveer 1 slakje per dag eten dus dat gaat ook niet heel snel.
Al zouden ze 1 eitje per dag leggen dan is dat nog veel want dat zijn 30 p/mnd.

Lees bij Azaqua dat het 1 ei per keer is maar er staat niet bij hoevaak ze dat doen.

Ze leggen ze achter elkaar geplakt als een lint... het klopt dat ze er niet allemaal tegelijk uit komen :DD

Zou persoonlijk je slakken handmatig verwijderen, je helena's gaan voor meer ellende zorgen dan de standaard posthoorn/blaashoornslak. Als de slakken op zijn gaan zij voor garnalen en jonge bodemvissen. Ze kunnen jagen in een groep. Daarnaast vreten ze net zo hard de eitjes op van vissen als elke andere slak dus weet niet precies wat je ermee op wilt lossen 🙄
Het volgende probleem is,is dat wanneer er ruim voedsel voor ze aanwezig is ze zich ook behoorlijk snel kunnen voortplanten, het 1 eitje per dag is ook een mooie fabel. Voor je het weet zitten er tal van 1mm helena's door je bodem heen en die krijg je er enkel met zeven of bodemvervanging helemaal uit en dan nog zitten er pakketjes aan de planten, filter en hout geplakt.

Dat heb ik nog nooit meegemaakt. Heb bijna altijd helena’s in mijn ZA bakken gehad. Ze kregen jongen zolang er slakken waren, maar als die op waren aten ze visvoer maar er kwamen nooit meer jongen. Ik kweekte Corydoras in die bakken en heb ze nog nooit betrapt op vissen jagen.

Dat heb ik nog nooit meegemaakt. Heb bijna altijd helena’s in mijn ZA bakken gehad. Ze kregen jongen zolang er slakken waren, maar als die op waren aten ze visvoer maar er kwamen nooit meer jongen. Ik kweekte Corydoras in die bakken en heb ze nog nooit betrapt op vissen jagen.
Ze gaan hier ook voor de kleintjes, die ga je niet snel missen. Aangezien die kleintjes vaak onder blaadjes gaan zitten zijn ze een ideale prooi. Zodra ze wat groter zijn zal dit snel meer gebeuren omdat het dan net kleine tankjes zijn als hun ouders die overal doorheen crossen. Beetje hetzelfde als met garnalen, die vervellen, op dat moment heel kwetsbaar, die verschuilen zich ook en dan een makkelijke prooi voor alles wat hun op kan vreten.

Ze gaan hier ook voor de kleintjes, die ga je niet snel missen. Aangezien die kleintjes vaak onder blaadjes gaan zitten zijn ze een ideale prooi. Zodra ze wat groter zijn zal dit snel meer gebeuren omdat het dan net kleine tankjes zijn als hun ouders die overal doorheen crossen. Beetje hetzelfde als met garnalen, die vervellen, op dat moment heel kwetsbaar, die verschuilen zich ook en dan een makkelijke prooi voor alles wat hun op kan vreten.
Maar een visje is toch veel te snel? Die blijft toch niet zitten om opgevreten te worden? Een dode vis eten ze natuurlijk wel op, dat is logisch.

Denk toch dat het slachtoffer toch op de een of andere manier te dom is om weg te zwemmen, zelfde als met garnalen. Misschien vertrouwen ze het allemaal wel (wie verwacht opgevreten te worden door een slak) en heeft de slak het vast voordat het besef komt dat het niet goed is.

Ze kunnen met de voet toeslaan en stevig vasthouden en gaan dan aan het werk met hun rasp.

Allen dank voor de reactie hoop extra info gekregen super fijn!

Ze kunnen met de voet toeslaan en stevig vasthouden en gaan dan aan het werk met hun rasp.
Er is een hele mooie video van op YouTube , ik ben hem al aan het zoeken maar kan hem niet vinden :-(
Mooie detailbeelden.

Dat is geen fijne manier van dood gaan. Maar een zeer mooie closeup video.

Ja zo werkt het in de natuur en een konijn dat door een vos wordt gepakt is ook zoiets. Kan me niet voorstellen dat het konijn dit fijn vindt 😉

Het is inderdaad goed om je slakken zoveel mogelijk handmatig te verwijderen. Helena's pakken wat ze krijgen kunnen maar daar behoren gezonde vissen echt niet bij. Zo'n vis zou dan stil moeten blijven zitten terwijl de slak zicht op die vis vastzuigt met hun voet om vervolgens met een "uitschuifbare" mond de vis op te zuigen. Dat gaat dus niet lukken. Daarvoor is een vis gewoon te snel weg. Een slak is niet snel weg, daarom worden die voornamelijk verorberd. Alles wat stil blijft zitten zoals eitjes worden ook gegeten. Overigens eten Helena's zo nodig ook elkaar wanneer er geen andere slakken aanwezig zijn. Dus teveel krijg je er niet snel. Ze lusten wel graag overtollig voer maar planten laten ze met rust. Zelf heb ik lang Helena's gehad, ook met bodemvissen trouwens, zonder problemen. Helena,s jagen niet alleen over en in de bodem maar kruipen ook wel tegen glas op voor een lekker hapje wanneer de die menen te vinden snuffelend met hun siphon.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan