Wat is er nieuw

Effect van zouten in NO3 en PO4 bemesting?

Teun van Lent

Well-known member
Lid geworden
1 oktober 2019
Berichten
166
Leeftijd
26
Locatie
Wageningen
Beste hobbyist,

Een tijd geleden heb ik zakjes plantbemesting gekocht die je zelf in water op kan lossen, ideaal want het scheelt veel geld en valt naar eigen zeggen makkelijker te doseren.
Ik heb KH2PO4 en MgNO3, daarnaast ook een sporen elementen (Tenso cocktail).
Wat zijn jullie ervaringen of adviezen van het toedienen van deze nutrienten, en wat zou je desnoods aanbevelen?
Ik heb een tropica aqua soil in het aquarium, met zand en grind voor afwerking. Daarnaast een Twinstar 45B RGB lamp (8 lichturen).
Daarnaast dien ik CO2 toe, beginnend vanaf 2 uur van te voren dat het licht aan gaat en de CO2 toediening gaat uit op het moment dat de lamp nog 2 uur aan staat.
Mijn aquarium is 56L, heeft helaas ergens een onbalans gehad en lijkt nu ook een broedplaats voor alg te zijn (draadalg, puntalg op het glas en die verdomde penseelalg)
 
Welke waterwaardes heb je?
Hoeveel plantenvoeding /waarde voeg je toe?
Verlichting op 100% of gedimd?
 
Na etenstijd zal ik de waterwaardes weer meten, ik houd je op de hoogte! Evenals de details van de plantenvoeding.
Verlichting is op 100%, kan het niet dimmen via de lamp zelf. De lichtopbrengst zou niet heel hoog moeten zijn heb ik eens berekend, als ik t goed heb 20 lumen per liter
 
Ik heb ook 20 lumen en dat is geen overdaad aan licht inderdaad.
 
Beste hobbyist,

Een tijd geleden heb ik zakjes plantbemesting gekocht die je zelf in water op kan lossen, ideaal want het scheelt veel geld en valt naar eigen zeggen makkelijker te doseren.
Ik heb KH2PO4 en MgNO3, daarnaast ook een sporen elementen (Tenso cocktail).
Wat zijn jullie ervaringen of adviezen van het toedienen van deze nutrienten, en wat zou je desnoods aanbevelen?
Ik heb een tropica aqua soil in het aquarium, met zand en grind voor afwerking. Daarnaast een Twinstar 45B RGB lamp (8 lichturen).
Daarnaast dien ik CO2 toe, beginnend vanaf 2 uur van te voren dat het licht aan gaat en de CO2 toediening gaat uit op het moment dat de lamp nog 2 uur aan staat.
Mijn aquarium is 56L, heeft helaas ergens een onbalans gehad en lijkt nu ook een broedplaats voor alg te zijn (draadalg, puntalg op het glas en die verdomde penseelalg)
Ik blijf het altijd vreemd vinden dat niemand eerst vraagt welk plantenbestand er in de bak zit en komt te zitten. Want juist dat bepaald de lichtsterkte die je gedurende zo'n 8 uur kan aanbieden (excl. dimtijden.) en daaropvolgend, als afgeleide, bemesting waaronder eventueel ook CO2, die gedoseerd moet worden. Maar dat is dan ook gewoon mijn mening.
 
Aantal random opmerkingen/ vragen:
- ben wel benieuwd naar de waarden van je water
- ik vraag me af waarom je Magnesiumnitraat gebruikt als stikstofbron en niet gewoon KNO3?
- ik verwacht dat je een verhouding 10:1 nastreeft. (rich-dose) Waarom doe je dat, icm met een aquasoil die barst van de voeding?
- heb je wel eens een pH profiel gemaakt en waarom laat je de CO2 niet langer doorlopen?
- welk filter (l/u) staat erop?
- verzichtfoto is wel gewenst
 
Hierbij wat meer details en foto's van hoe op het moment het aquarium erbij staat.

Filter: JBL Cristalprofi e702 greenline (is deze té sterk voor het aquarium?)
Uitlaat van het filter staat iets naar beneden gericht om wat meer stroming onderin te creëren.
Javavaren vandaag toegevoegd op de 2 stukjes cholla hout. Verder in plantbestand sinds vorige week de Rotala rotundifolia in het aquarium gezet en eergister enkele toppen gestekt en erbij gezet.
Op de inlaatpijp van de filter heb ik een stuk filtermedia gezet om te zorgen dat babygarnalen niet in de filter terecht komen, en ook deels fungerend als extra fysieke barrière voor groter afval. De drijfplantjes zijn Salvinia natans en verder is er een onbekend plantje dus ben benieuwd of jullie weten wat het is! Ik kan het niet identificeren.

Waterwaarden (vandaag 13-4-21) na de wekelijkse waterwissel van gister:
23 graden
pH =7
KH = 12
GH = 10
NO2= 0,0
NO3 = 0,0
PO4 = 0,0
NO3 = 0,0
NH4 = 0,0

Ik heb expres nog geen bemesting toegevoegd om (1) advies af te wachten en (2) te kijken hoeveel ik van mijn waterwaardes overhoud 24h na een verversing.

@Cornelius Ik heb zelf eigenlijk geen reden waarom ik magnesiumnitraat gebruik, zou je KNO3 aanraden boven magnesiumnitraat? Verder, om welke reden zou je het CO2 langer door laten lopen en wat vind je 'langer'?
Hmm, nitraat:fosfaat (10:1) is meer een rich-dose dan normale balans?
 
Vooraanzicht.jpeg
 

Bijlagen

  • Uitstroom.jpeg
    Uitstroom.jpeg
    80.1 KB · Weergaven: 73
  • Onbekende plant.jpeg
    Onbekende plant.jpeg
    79.4 KB · Weergaven: 73
  • CO2 dropchecker.jpeg
    CO2 dropchecker.jpeg
    89.6 KB · Weergaven: 74
Waterwaarden (vandaag 13-4-21) na de wekelijkse waterwissel van gister:
erg vreemd dat je helemaal niets meet, terwijl je wel voeding doseert. Hoeveel ppm doseer je met je poeders?
k heb expres nog geen bemesting toegevoegd om (1) advies af te wachten en (2) te kijken hoeveel ik van mijn waterwaardes overhoud 24h na een verversing.
en wat zijn de waterwaardes vòòr een verversing?

Ik heb zelf eigenlijk geen reden waarom ik magnesiumnitraat gebruik, zou je KNO3 aanraden boven magnesiumnitraat?
Ik zou het volgende gebruiken: KNO3, KH2PO4 en K2SO4
Verder, om welke reden zou je het CO2 langer door laten lopen en wat vind je 'langer'?
Zodra je de CO2 stopt verdwijnt de CO2 uit je bak. En gemiddeld na een uur is er weer een evenwicht ontstaan (equilibrium state) maw alle toegevoegde CO2 is uit je bak verdwenen
En als de belichting nog aan staat zou er dus een CO2 tekort kunnen ontstaan. Twee uur is daarom te lang, beter om hier 1 uur van te maken.
 
Ik probeer met dosering te sturen op 10 ppm NO3 en 1 ppm PO4, waterwaardes had ik niet gemeten vóór de verversing helaas. Aangezien de waardes nu op '0' staan, ga ik vandaag doseren en komende dinsdag weer meten wat er nog van in zit. Alvast bedankt voor de adviezen Cornelius, vooral ook een goede over het CO2
 
Gezien je algenprobleem zou ik persoonlijk kiezen voor een (tijdelijke) lean-dose bemesting, zoals de bemesting van Tropica, ADA of een Masterline AIO.
Want met je huidig bemestingsregime gaan ook de algen profiteren...

Je gebruikt weinig licht en hebt daarbij een zeer rijke soil. Dat maakt een streefwaarde van 10 ppm NO3 en 1 ppm PO4 eigenlijk overbodig.
 
Wanneer je Tenso gebruikt zoals ook geadviseerd met als extra een mengsel van magnesiumsulfaat en Kaliumsulfaat, de laaste twee wel apart te doseren heb je voldoen aan deze cocktail met eventueel als toevoeging Kaliumnitraat en kaliumfosfaat. Kaliumsulfaat is dan niet nodig. Een prima plantenvoeding. Wat de dosering betreft zou ik het eenvoudig houdig door de mix aan te houden die door aquariumbemesting wordt geadviseerd op 500 ml water. Ook voor de dosering zou ik uit gaan van de dosering als geadviseerd. Je zal merken dat dit een redelijk goed advies is zeker als begin omdat het een "zuinige" start is. Het is dan een kwestie van goed naar je planten kijken hoe de reactie is.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan