Effecten van het houden van een aquarium


Shoto

Well-known member
Lid geworden
10 september 2019
Berichten
731
Leeftijd
42
Locatie
Landgraaf
Website
www.instagram.com
Ik vroeg Google bard wat de wetenschappelijke bewezen effecten van het houden van een aquarium zijn.
Hieronder het resultaat:


Er zijn verschillende wetenschappelijk bewezen effecten van het houden van een aquarium. Deze effecten zijn zowel fysiek als mentaal.

Fysieke effecten

Reductie van stress en angst: Het kijken naar een aquarium kan helpen om de hartslag en bloeddruk te verlagen, en het kan ook het niveau van het stresshormoon cortisol verminderen.
Verbetering van de slaapkwaliteit: Het geluid van een aquarium kan helpen om mensen te ontspannen en beter te slapen.
Verhoging van de concentratie en focus: Het kijken naar een aquarium kan helpen om de aandacht te vestigen en de concentratie te verbeteren.
Mentale effecten

Verhoging van de creativiteit: Het kijken naar een aquarium kan helpen om nieuwe ideeƫn te genereren en de creativiteit te stimuleren.
Verbetering van de stemming: Het kijken naar een aquarium kan helpen om de stemming te verbeteren en het gevoel van welzijn te vergroten.
Vermindering van pijn: Het kijken naar een aquarium kan helpen om pijn te verminderen, zowel fysieke als emotionele pijn.
Overige effecten

Verhoging van het leervermogen: Het verzorgen van een aquarium kan helpen om het leervermogen te verbeteren.
Vermindering van eenzaamheid: Het hebben van een aquarium kan helpen om eenzaamheid te verminderen en het gevoel van verbondenheid te vergroten.
Onderzoek

Er is een groot aantal wetenschappelijke studies die de positieve effecten van het houden van een aquarium hebben aangetoond. Een studie uit 2017, gepubliceerd in het tijdschrift "PLOS ONE", vond dat mensen die naar een aquarium keken, een lagere hartslag en bloeddruk hadden dan mensen die naar een muur keken. Een andere studie, gepubliceerd in het tijdschrift "Environment and Behavior" in 2018, vond dat mensen die naar een aquarium keken, een lager niveau van het stresshormoon cortisol hadden dan mensen die naar een andere video keken.

Conclusie

Er zijn veel wetenschappelijk bewezen effecten van het houden van een aquarium. Deze effecten zijn zowel fysiek als mentaal, en ze kunnen een positieve invloed hebben op de gezondheid en het welzijn van mensen.
 
Als er iets niet goed gaat is al die ontspanning van daarvoor allemaal ineens teniet gedaan.
Nou dat is waar want als ik last heb of krijg van alg dan ben ik in staat alles in de kliko te gooien en dan moet ik eerst diep in en uit ademen. Maar ja zoals met alles gaat het leven niet altijd over rozen.
 
Nou dat is waar want als ik last heb of krijg van alg dan ben ik in staat alles in de kliko te gooien en dan moet ik eerst diep in en uit ademen. Maar ja zoals met alles gaat het leven niet altijd over rozen.
Breathe Chill Out GIF by CSDRMS
 
@ Lysia

Dat van die katten klopt wel wat je schrijft, waarom weet ik niet maar er schijnen veel aquarianen te zijn die deze combinatie hebben, ikzelf ook maar dan met een paludarium, voorheen een aquarium.

Wij ik en mijn vrouw zijn sinds kort weer voorzien van een jonge kitten, brits korthaar met een geweldig karakter, het mooie van een kat of hond verzorgen is dat deze nimmer chagrijnig zijn, en dat is ook bloeddruk verlagend.:giggle:

Een aquarium kan rustgevend werken maar ook zoals in eerdere post's stress opwekken als het fout gaat, dus de beleving zal wel ergens in de midden liggen.
 
jij bent echt super scherp John in het reageren met een reactie waar ik van het lachen pijn in mijn buik krijgt, wat een humor:LOL::LOL: ik hoop maar dat ieder ander het ook zo opvat.
 
jij bent echt super scherp John in het reageren met een reactie waar ik van het lachen pijn in mijn buik krijgt, wat een humor:LOL::LOL: ik hoop maar dat ieder ander het ook zo opvat.
O jee, het was niet de bedoeling dat de leden buikpijn krijgen Bert want voor je het weet heb ik schadeclaims aan mn broek:ROFLMAO::pp
Maar ja de TS zal me wel ontzien want als Ajax fans onder elkaar doe je zoiets niet;)
 
Ajax fans, bestaan die nog?
Waarom vraag je je af...
Nou daar kan ik je een antwoord opgeven Rens. Gewoon omdat het de beste club uit Nederland is en dat al decennia lang. Soms hebben ze een wat minder jaar maar ja dat hebben andere clubs zoals PSV en Feyenoord ook.
Naast de Ajax fans zijn er vele duizenden in ons land die geen verstand van voetbal hebben en die worden dan dus fan van een andere club dan Ajax:ROFLMAO::pp

Uefa Champions League Holland GIF by Manne Nilsson
 
Nou daar kan ik je een antwoord opgeven Rens. Gewoon omdat het de beste club uit Nederland is en dat al decennia lang. Soms hebben ze een wat minder jaar maar ja dat hebben andere clubs zoals PSV en Feyenoord ook.
Naast de Ajax fans zijn er vele duizenden in ons land die geen verstand van voetbal hebben en die worden dan dus fan van een andere club dan Ajax:ROFLMAO::pp

Uefa Champions League Holland GIF by Manne Nilsson
HatsjoeeešŸ¤§ Sorry ik ben allergisch voor bullshitšŸ¤Ŗ
 
Nou daar kan ik je een antwoord opgeven Rens. Gewoon omdat het de beste club uit Nederland is en dat al decennia lang. Soms hebben ze een wat minder jaar maar ja dat hebben andere clubs zoals PSV en Feyenoord ook.
Naast de Ajax fans zijn er vele duizenden in ons land die geen verstand van voetbal hebben en die worden dan dus fan van een andere club dan Ajax:ROFLMAO::pp

Uefa Champions League Holland GIF by Manne Nilsson
De beste club?? Heb je een klap van de 5e wiek vd molen gehad? Dr is maar een club die de beste is dit jaar. En die komt toevallig niet uit Aā€™dam, maar uit het mooie Eindhovuh.
 
De beste club?? Heb je een klap van de 5e wiek vd molen gehad? Dr is maar een club die de beste is dit jaar. En die komt toevallig niet uit Aā€™dam, maar uit het mooie Eindhovuh.
Dat is ze gegund na al die jaren want jaren hebben ze weinig laten zien dus daarom mogen ze nu ook een keertje hoor:pp:pp
Maar ja je laat nu wel openlijk blijken dat jij bij die vele duizenden hoort die geen verstand van voetbal hebben als PSV fan;);););)
Zo ik ga Stefan zn topic niet verder vervuilen en die mag zelf nu reclame maken voor de rood-witten:DD
 

Terug
Bovenaan