Wat is er nieuw

Efficiënte waterwissels

  • Onderwerp starter Onderwerp starter vriend van de cory
  • Startdatum Startdatum
V

vriend van de cory

Guest
Beste medeleden ,

Ik vroeg me af hoe jullie grote bakken met bv 250L+ verversen.
Mijn 120L en 60L bakken kan ik makkelijk met een bidon doen, en die sleur ik dan 3-4 keer 2 verdiepen naar boven.
Maar in de toekomst komt er een 500L bak, en ik wil graag weten hoe ik deze op een efficiënte manier kan bijvullen.
 
Die 500 literbak in de woonkamer nemen met een kraan in de buurt, scheelt je zoiezo 2 verdiepingen 😀

Ik doe mijn 120liter met een emmer, leeghevelen en de bak met een gieter bijvullen.

Zodra hij groter als 5-700L wordt zou ik zelfs een extra wateraansluiting/afvoer overwegen, of in ieder geval een goede slangnippel op de kraan zetten en met slangen werken
 
Ik heb een ton van 60 liter, die zet ik naast Mn aquarium. Slang erin en 60 liter eruit hevelen. Opvoerpomp en tuinslang in de ton, tuinslang in de douche.. pomp aan en ton leegpompen de douche in.. dan de ton naar de douche, 30 liter kraan water en 30 liter osmose water erin, pomp erin met tuinslang, slang in aquarium en pompen maar.. scheelt me gesjouw met water en t is in een half uur gepiept.
 
^voor 240 liter bak
 
Ik ververs 350 liter wekelijks, tuinslang met een pvc pijpje er op voor het afhevelen, de slang de tuin in en bij koud weer de toilet in, vullen met een andere slang vanaf de mengkraan op temperatuur.

Ter illustratie dit voorbeeld filmpje...
 
Ik hang er een slang in, die laat ik hevelen in de gootsteen, als het water onder de slang komt stopt die vanzelf met stromen. Daarna slang aan koude kraan en kraan open (hier blijf ik wel bij). In ongeveer 20 minuten klaar, waarvan ik zelf een minuut of 5-10 moet opletten.
 
Is deze vraag later voor uw bak op kot of ga je die nu al op uw kamer plaatsen ?
 
Ik heb een opvoerpompje met slang eraan. Slang in tuin s winters in gootsteen. Stekker erin en afhevelen. Gootsteen vol laten lopen met water van dezelfde tempratuur, kraan laten stromen en pompje in de gootsteen tuinslang in aquarium, sterker erin en pomp het verse water in aquarium. 20 minuten, 300 liter waterwissel klaar. Bodem reinigen doe ik met een bodemreiniger en emmertje.
 
Deze vraag is voor de bak op mijn kot (appartement eigenlijk) .
Het idee met een slang op de mengkraan en in toilet ofzo lijkt mij het best. Maar hoe doe ik dat dan met osmose ? Ik had graag mijn GH wat lager gehad via osmose.
Gek eigenlijk, van wat ik hier lees zijn mensen met 3 keer zo grote bakken als mij 3 keer zo snel klaar haha 😀 .
 
Tenzij je een doorlopend osmose drup systeem aan wilt leggen is toch een reservoir waar je je osmose water in opslaat met een opvoerpomp het makkelijkst denk ik. Ik zou het anders niet weten, want ik doe toch al snel een uur of anderhalf over 5 liter osmose water maken. Afhankelijk van hoeveelheid ben je elke week dus wel even bezig met genoeg osmose water delven.

Stel je haalt er 80 liter uit, en je wilt 50-50 osmose kraanwater. 80 liter naar de gootsteen pompen/hevelen. Pomp uit aquarium naar je osmose vat, slang in de bak, 40 liter water de bak in pompen. slang van de pomp op de kraan zetten, en aanvullen met 40 liter. Zelf meng ik 50-50 alvast in het vat zodat ik de pomp in het vat aanzet, bakkie zet en als deze op is is het watervat leeg. Vervolgens vul ik het vat weer met de helft osmose, en de dag voor de waterwissel vul ik het vat aan met de andere helft koud leidingwater. Dag later is het water op kamertemperatuur en pomp ik het de bak weer in. Heb ik ook geen energie van de boiler verspild, en bovendien zit er meer troep in opgewarmd leidingwater dan in koud water.
 
Kwestie van investeren. Ik heb hier de beschikking over 2 in serie geschakelde 100GPD Filmtec membranen met drukpomp en haal 760 liter osmose water per 24 uur. Vul hiermee een 60 liter vat en meng dit met osmosezout. Middels een dompelpomp vul ik hiermee het aquarium na het afhevelen. Vullen van vat osmosewater gaat semi automatisch. Water aansluiten en als vat vol is gaat magneetventiel dicht en stopt de drukpomp. Aanmengen van osmosezout gebeurdt de avond voor de waterwissel. Indien nodig op temperatuur gebracht middels verwarming en voorzien van filterpomp voor mengen/rondpompen.
 
Oke dank jullie.
Ik heb hier al een osmose membraam staan.
Hopelijk is er plaats in de berging voor een vat , dan kan ik die altijd opvullen.
 
Ik heb de tuinslang op de douce aangesloten voor het vullen, mss nog een ideetje
 
Ik gebruik een Python No-Spill systeem dat ik aan de kraan knoop. Echt ideaal op mijn 400l bak. Vullen doe ik met gieters regenwater en al met al ben ik in een kwartiertje klaar.
 
Ik ververs 350 liter wekelijks, tuinslang met een pvc pijpje er op voor het afhevelen, de slang de tuin in en bij koud weer de toilet in, vullen met een andere slang vanaf de mengkraan op temperatuur.

Ter illustratie dit voorbeeld filmpje...


He ton,

Zuig je de slang dan aan met je mond?
 
Klopt, de slang is ongeveer 5 meter lang, een klein beetje aanzuigen en de natuurwetten doen de rest, je kan ook wat water in de slang laten lopen en terug in de bak, dat werkt hetzelfde, zolang er maar hoogteverschil is.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan