Eheim 120x45x55


T

tonnyteun

Guest
Ik heb hier in een tijdje een gezelschap bak gehad maar had een akadama bodem die stof bleef geven en altijd mijn plantjes en alles onder een bruine waas zat.

Na lang twijfelen heb ik de bodem eruit gehaald en er een jbl Zanzibar black bodem voor in de plaats gedaan, met daar onder Een voeding bodem van jbl : proflora start.

Nu wil ik hier een plantenbak van proberen te maken.
Ik voeg CO2 toe
Externe eheim filter 2213( word binnenkort waarschijnlijk vervangen voor zijn grote broer)
2 t5 dennerle trocal Amazon day
2 trocal longlife power reflectors

Ik heb qua planten er momenteel inzitten:

Micranthemum micranthemoides
Hemianthus callitrichoides
Rottawalla waliicii
Vallisneria gigantica
Lysimachia nummelaria aurea
Ludwigia palustris

Heeft iemand tips idee�n wat ik hier nog bij kan voegen?

Mvg Teun
 
Heb nu nog wat plantjes toegevoegd

Alternanthera sessilis red
Cryptocoryne walkeri
En een vaantjesplant

Foto's volgen spoedig
 
677628_0_82_01aa2de79280662b8920d17d6a727956eb3736291a.jpg


totaaltje

mijn hc veldje in wording
177231tonnyteun_0_82_01c4dcccf08f4de822366a5fc3da88d93ed906fd17.jpg


mijn cory

622964tonnyteun_0_82_01f55907d8be581d65267d113f51d46758cc329eb1.jpg


248591tonnyteun_0_82_016d2cd0538d09ce235f37c524883e271e47ddc6d2.jpg
 
Ik ben aan het kijken voor een zwaardere filter aangezien deze al een jaartje of 5 vol op draait en net iets te weinig capaciteit heeft naar mijn zin.

Nu ben ik aan het twijfelen tussen de eheim professionel 3 2073 die 1050 liter pu rond pompt en 7,4 liter inhoud heeft
Of de 2075 die 1250 liter pu pomp en een inhoud heeft van 9,2 liter.

Ik ben ook van plan om een externe reactor van aqua medic te gebruiken deze kan 1000 Lph hebben dus zou ik met Een Y splitsing moeten gaan werken als ik het goed begrijp.

Enerzijds ben ik bang dat 1250 lph een beetje overkill is op +/- 250 liter water en het dadelijk net een tornado gaat lijken in mijn bakje....

Heeft iemand nog een ander idee wat misschien kan betreft reactor of tips welke filter ik hoor het graag


Mvg Teun
 
Mooie layout heb je al,
Nu op je vraag:
Ik heb altijd geleerd dat je hoeveel water dus voor jouw 250Liter x6 moet doen dus dat is 1500lph. Voor de juiste watercirculatie voor planten bakken. Dit is alleen voor het CO2 naar de planten te brengen.

Dus als ik jouw was zou ik voor de 2075 gaan.

Btw als je al je planten zie meegaan in de stromingen heb je de juiste watercirculatie, hierdoor krijgen je planten de juiste hoeveelheid CO2.
 
Als eerst bedankt voor je reactie!

Ok� dus dat is dan eigenlijk het minimale?
Wat raad je aan voor mijn CO2 toe te voegen heb nu een dennerle flipper maar vind hem ongelofelijk lelijk om te zien en betwijfel of ik zo mijn CO2 optimaal benut

Mvg Teun
 
Ik heb het beste ervaring met een fijne CO2 glas diffusor.
En zien in het aquarium ook het netst uit.
Je kan ook kiezen voor een atomizer, maar naar mijn gevoel verloor ik daar meer co2 door.

Hier voor beiden een linkje: Atomizer
Glas Diffusor
 
ligt er niet erg weinig zand in ? Of lijkt dat maar.
 
Bedankt voor de reacties!

Ik heb ergens gelezen dat je van atomizers een CO2 waas in je aquarium krijgt of valt dit wel mee?
Ik ben van plan om voor de 2075 filter een uitstroom te maken over de lengte van mijn aquarium aan de voorzijde om de stroming te verminderen en zo een goede CO2 verdeling te maken door heel mijn bak.
Of raden jullie me dit af?

Er ligt 30 kilo zand in en ook nog 10 liter voedingsbodem denk niet dat dit te weinig zal zijn.

Heb nog wat plantjes bij besteld :

Rode tijger Lotus
Helferi pogostemon
Myriophyllum mattogrossense red
Ammannia gracilis

Hopelijk gaan ze het goed doen ben namelijk bang dat mijn belichting minimaal is.

Mvg Teun
 
De eheim professional3 is aangesloten. De originele uitstroom blaast wel erg hard helemaal spoorvorming in mijn bodem.
Ik ga proberen mijn oude uitstroom te verbinden met de nieuwe zodat de druk meer verdeeld word en de stroming dus minder hard.

Ik had een Sera CO2 400 defiusor aangeschaft welke niet paste op mijn filterslangen en ook niet op mijn co2 slang met als gevolg.... Inderdaad. Afgebroken. Ik had er al veel over gelezen op internet en dacht dat als ik het rustig aan doe me dit heus wel moet lukken, maar nee. Een echte afrader dus.
 
Na weer een week tegen de dennerle flipper aan gekeken te hebben toch maar de reactor 1000 van aqua medic besteld.

Heb ook mijn uitstroom zo veranderd dat hij doormidden van 2 16/22 buizen over de achter zijde van mijn aquarium naar de vooruit blaast waardoor hij als het waren echt over de lengte van mijn bak circuleert.

Ik heb ook wat problemen met het helder krijgen van mijn water.

Ik gebruik de originele filter inrichting,
Voeg profitto ferro en op het moment easy start voor mijn bacterie cultuur in het filter.

Kan iemand mij hier tips of suggesties voor geven?

Teun
 
Dankje! Alles begint nu ook redelijk aan te slaan.
Morgen ga ik de reactor 1000 aansluiten en proberen nog wat foto's te maken.
 
hierbij nog wat foto's hoe het er nu bij staat.
totaaltje

733953tonnyteun_0_82_img_0427.jpg


mijn nieuwe lotus!
173473tonnyteun_0_82_img_0428.jpg

337484tonnyteun_0_82_img_0429.jpg


hc veldje begint er ook al op te lijken
443385tonnyteun_0_82_img_0430.jpg



links
157319tonnyteun_0_82_img_0435.jpg


rechts
792267tonnyteun_0_82_img_0433.jpg


zo loopt mijn uitsproei buis nu
224862tonnyteun_0_82_img_0432.jpg


nog niet helemaal tevreden over omdat hij zo ongelofelijk in het zicht zit hoop dat als alles mooi hoog gegroeid is het minder stoort anders word het waarschijnlijk een doorzichtige of zwarte buis

alle kritiek en tips zijn welkom!

groetjes teun
 
Heeft er iemand misschien tips voor extra licht te kunnen toepassen zonder een compleet nieuwe licht kap?
 
Reflectoren? Of misschien Led verlichting er bij inbouwen?
 

Terug
Bovenaan