Wat is er nieuw

Eheim 150 Classic - Vulling bij garnalenbak

Arasazi

Well-known member
Lid geworden
11 mei 2012
Berichten
156
Hi allen,

Ik heb op mijn nanobak (Dennerle Cube, 30L, voornamelijk naaldgras + co2 ) met alleen garnalen een Eheim Classic 150 (2211) staan. Ik vraag me af wat de beste vulling daarvoor is gezien mijn bak.

Punt is dat ik nog best wel wat spul heb liggen van eerdere pompen.
  • Een stuk of vier (blauwe) filtermatten
  • Eheim Mesh
  • Eheim Lava
  • Eheim Substrat Pro (100g)
  • Witte filtervlies + zak filterwatten
  • Bio filterkogels van een JBL CristalProfi
Momenteel zit er een mengelmoes in van matten en de substrat pro, plus een handjevol filterkogels. Dit was vooral omdat ik problemen had met de stroming en valse lucht en een combinatie probeerde te vinden die het op zou lossen. Later kwam ik er pas achter de problemen met de pomp kwamen doordat ik de inlet te veel afschermde in een poging de babygarnalen te beschermen. Voor dat laatste ga ik nu de aquario neo inlet gebruiken.

Ik weet dat het advies vaak is hou de aanbeveling van Eheim aan (blauwe mat, substrat pro, witte filtervlies) maar dat zou betekenen dat ik nog substrat pro bij moet kopen. Kan ik met bovenstaande ook een leuke combinatie maken zonder dat ik de doorstroom te veel belemmer? Ik zie de mesh wel terugkomen bij de grotere broertjes van de 150, maar vraag me af of die deze pomp niet teveel in de weg zullen zitten.

Alvast bedankt!
 
Het maakt niet zoveel uit. Met alleen garnalen is de belasting zo laag.. ik zou doen wat je prettig vind in t onderhoud..
 
Heb een shrimpguard gekocht, maar uiteindelijk niet gebruikt omdat het zo'n afbreuk doet aan aquarium. Gebruik 'm nu bij het afhevelen. De neo inlet is in die zin een stuk subtieler en mooier. Heb momenteel geen (hele) kleintes dus kan het nog niet testen, maar lijkt me onwaarschijnlijk dat ze echt doorheen kunnen. En anders weer een (zwart)netje eroverheen spannen.

Zal wat betreft de pomp dan verder niet te lastig doen en het voorlopig even zo houden. Als het goed gaat, waarom dan gaan veranderen. 🙂
 
Ja maar een zwart netje zal ook opvallen en dan is een shrimpguard minder zichtbaar denk ik maar je moet het ff uitproberen.
Ik kan zo niet inschatten hoe groot de gaatjes zijn maar ja net geboren garnalen zijn heel erg klein.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan