Wat is er nieuw

Eheim 2078 modificeren

Erik Blom

Well-known member
Lid geworden
13 december 2012
Ik heb op dit moment een eheim 2078 draaien.
Ik heb het zelfde probleem als meerdere mensen op dit forum met deze pomp.
Het probleem is buiten om dat hij lekt, hij als hij schoon gemaakt is al na 2 a 3 dagen zakt in zijn pomp capaciteit.
2 of 3 ledjes hooguit.
Deze pomp zou 1850 ltr per uur moeten doen ik weet dit halen ze bij lange na niet in de praktijk, maar na een paar dagen al minder dan de helft is wel erg snel.
Heb volgens mij vorig jaar ruim 500,00 betaald voor dit ding.
Is deze pomp intelligent, of is dit gewoon mechanisch?
Kan ik al die elektronica er niet gewoon uitslopen zodat hij weer als een ouderwetse pomp draait.
Deze schijnt nu ook aan te geven wanneer er service gedaan dient te worden of over hoeveel maanden.
Als je nu gewoon de prik op de motor aansluit buiten die slimheid om heb je denk ik wel een goede pomp.
Ik weet niet of iemand hier iets over weet of gelezen heeft?

Mvg,

Erik

Ik kan het niet onderbouwen, maar dat klinkt best plausibel.
Als je stroom aansluit op een motortje gat het draaien.

Je hoeft niets om te bouwen.

Zet het ding in de manuele stand. Kwestie van op de juiste knopjes drukken.

Het punt met dit type motor is dat het een frequentie geregelde gelijkstroom motor is.
Dus je kunt niet zonder de electronica.

De meeste filters werken gewoon op de 50 Hz van het lichtnet. Dus wisselspanning.

Maar ik snap dondersgoed jou ergernissen hoor. Ik heb die tijd ook gehad.
En waar ik echt niet tegen kon, was dat het ook zo random was.

De pomp kan max 4 ledjes (doorverbuiling??) Geeft deze aan. Trek je de stekker eruit. En stop je die er daarna weer in. Laat het hele ding zijn gang gaan. En ja hoor. Dan kan die ineens weer 6 ledjes. Dus veel meer verpompen. Zonder schoonmaak.
En er is niets veranderd. Daar kan ik niet tegen.
En tevens maakt het ding ook veel geluid als deze zogenaamd aan zijn max zit.

Dat lekken is overigens redelijk makkelijk te verhelpen (tenminste wel bij 2080, maar die is volgens mij gelijk op de electronica na?).
De lekkages buitenom is simpelweg rubbers smeren of vervangen.
De lekkage in de kop is makkelijk te verhelpen, ik heb dit zelf vorige week nog gedaan.
Mijn 2080 (2e hands op de kop getikt en zal best een oudje zijn) lekte ook binnenin waardoor de kop langzaam vol liep.
Ik heb hem open gemaakt helemaal en het probleem zit hem in de afdichting voor het aanzuigsysteem.
Deze wordt snel vuil waardoor hij niet goed meer afdicht.
De rubbers waren echter nog goed, dus ik heb alles schoon gemaakt en ingevet met dat speciale spul van Eheim en sindsdien is hij helemaal droog.

Ik heb het helaas niet opgenomen of gefotografeerd, want op youtube is er niks te vinden over hoe dit precies uit elkaar moet.

Als je dat vorig jaar gedaan hebt dan niet zelf gaan lopen zoeken maar retour voor garantie lijkt me zit 3 jaar garantie op
Die 500 euro is wel hoop ik met filter materiaal geweest want anders ben je behoorlijk :6:S:juggle:

Ik heb op dit moment een eheim 2078 draaien.
Ik heb het zelfde probleem als meerdere mensen op dit forum met deze pomp.
Het probleem is buiten om dat hij lekt, hij als hij schoon gemaakt is al na 2 a 3 dagen zakt in zijn pomp capaciteit.
2 of 3 ledjes hooguit.
Deze pomp zou 1850 ltr per uur moeten doen ik weet dit halen ze bij lange na niet in de praktijk, maar na een paar dagen al minder dan de helft is wel erg snel.
Is deze pomp intelligent, of is dit gewoon mechanisch?
Kan ik al die elektronica er niet gewoon uitslopen zodat hij weer als een ouderwetse pomp draait.
Deze schijnt nu ook aan te geven wanneer er service gedaan dient te worden of over hoeveel maanden.
Als je nu gewoon de prik op de motor aansluit buiten die slimheid om heb je denk ik wel een goede pomp.
Ik weet niet of iemand hier iets over weet of gelezen heeft?

Mvg,

Erik
Google is vaak je vriend. Hier is in ieder geval iemand die het zaakje open heeft gemaakt. Overigens, volgens mij heeft Eheim ook nog een USB Interface, computerkoppeling, voor dit ding gemaakt. Is daar iets mee te doen?

Handleiding: https://www.wesdijk.nl/dieren/meet-regeltechniek/2813-eheim-interface-4011708401897.html

Dat lekken is overigens redelijk makkelijk te verhelpen (tenminste wel bij 2080, maar die is volgens mij gelijk op de electronica na?).
De lekkages buitenom is simpelweg rubbers smeren of vervangen.
De lekkage in de kop is makkelijk te verhelpen, ik heb dit zelf vorige week nog gedaan.
Mijn 2080 (2e hands op de kop getikt en zal best een oudje zijn) lekte ook binnenin waardoor de kop langzaam vol liep.
Ik heb hem open gemaakt helemaal en het probleem zit hem in de afdichting voor het aanzuigsysteem.
Deze wordt snel vuil waardoor hij niet goed meer afdicht.
De rubbers waren echter nog goed, dus ik heb alles schoon gemaakt en ingevet met dat speciale spul van Eheim en sindsdien is hij helemaal droog.

Ik heb het helaas niet opgenomen of gefotografeerd, want op youtube is er niks te vinden over hoe dit precies uit elkaar moet.

Hier ook gedaan met een 2080, 2078 en 2076 ...
probleem blijft alleen dat als je de priming knop gebruikt de kop weer vol loopt met water, maar in normaal gebruik lekt de pomp nu niet meer in ieder geval.
Die rubber flens is nergens te bestellen helaas, in de US heb je repair kits die te bstellen zijn maar wordt niet verstuurd naar NL helaas.
Ik ga er vanaf stappen en ga over naar de classic.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan