Wat is er nieuw

Eheim 2078e steeds lucht er in?

Crash

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
28 juli 2012
Leeftijd
50
Zo als in de titel vermeld, heb ik een Eheim 3078e welke ik elke dag moet ontluchten. Filter diverse keren uit elkaar gehad, rubbers schoon gemaakt en leidingen schoongemaakt. Ook de aan/afvoer van de bak en deze dus verschillende keren opnieuw aangekoppeld. Ik moet elke dag de knop om water aan te zuigen gebruiken.

Ik heb deze gevuld met wat Eheim aangeeft, dus onder de "hengsel". Enige wat ik later in de bovenste bak erbij heb gedaan ie twee zakjes Purigen. Links en recht van het hengsel eentje. Daar wel eerst een beetje materiaal opzij gedaan om het niet boven het hengsel te laten komen.

Verder zijn de PVC leidingen van 20mm, met uitzondering van de slangtules, daar is de diameter wat kleiner.

Dat ik dit filter net had, heb ik hier geen last van gehad. Heb denk ongeveer een maand geleden de mandjes voor het eerst onder de kraan met lauw water afgespoeld, met de filter inhoud erin. Er zat inmiddels behoorlijk wat "slip" in na zo'n 9 maanden. Tussendoor doe ik enkel de witte filtermat ongeveer om de maand vervangen. De blauwe grof filtermat doe ik vaker even goed uitspoelen onder de douchekop.

Hoewel ik het me niet kan voorstellen, omdat ik het in het begin niet had, maar zou er teveel aan filter materiaal inzitten?

Ik heb deze gevuld met wat Eheim aangeeft, dus onder de "hengsel". Enige wat ik later in de bovenste bak erbij heb gedaan ie twee zakjes Purigen.

Is dat niet de instroom met grof schuim?

Het water komt eerst in de voorfilter met grofschuim.
Hier het blauwe "bakje" links op de foto;
http://i46.tinypic.com/2u936n6.jpg

Ik had dit ook al, voor ik de blauwe schuim heb vervangen.

Die zakjes zijn toch niet zo groot?
6x 4 cm?
Die remmen toch niet af?

Ik denk dat je een lekje hebt in je aanvoer. Dan zuigt ie wel lucht.

Mvg Jorrit

@Bertus,
Zakjes zijn inderdaad niet groot. Misschien eens een testje doen, met de zakjes een dagje eruit laten. Moet deze toch gaan regenereren.

@Jorrit,
Ook dit zal ik na moeten kijken, maar had er in het begin geen last van. Heb vanaf het begin deze leidingen aangesloten gehad.

Geen luchtsteenje onder de aanvoer?

Gr. Rob.

Er zit geen luchtsteentje in de bak. Enkel Co2 maar die aanvoer zit aan de andere kant van de bak.

electronic - Eheim

manual mode. Zunehmende Verschmutzung im Filter erkennt die Elektronik
automatisch und regelt auf die von Ihnen ein- ...... Filter zuigt lucht / CO2.
Luchtbron ...
https://www.eheim.com/.../EHEIM_profess ... tronic.pdf -

Link werkt niet.
Misschien verder zoeken.

Zit er soms bij de overgang naar 20 mm en luchtlekje.

Dat er bij aanzuigen wat lucht mee gaat?

Bertus zei:
Hier wil ik inderdaad naar gaan kijken. Desnoods doe ik de verlijmde stukken aan de buitenkant nog extra insmeren met PVC lijm. Het rare is, dat ik er eerst geen last van had, met dezelfde PVC leidingen. Zal ook de slangen iets inkorten, zodat er "verse" uiteinden opzitten.

Bertus zei:
Die nagekeken en nu een rubber ringetje als afdichting als eerste op de verloop gedaan en daartegen de slang. Ook de slangen aan beide kanten 1cm afgesneden, zodat ik een "vers" uiteinde had. Verbindingen van PVC leidingen aan de buitenkant met PVC lijm gedaan voor de zekerheid, helaas nog steeds lucht. Heb nu een Eheim bocht aangekoppeld met een andere slang, nog steeds lucht. :S

Ga denk maar eens wat vulling uit elk bakje halen, kijken wat dat voor effect heeft.

Gister nog eens de boel nagekeken en het "lek" gevonden. 🙂

Heb het volgende gedaan;
-zoals eerder aangegeven slangen/leidingen nagelopen, deze blijken dus goed en niet lucht aan te zuigen.
-vulling nagelopen bleek bij 1 bakje toch het handgreepje niet helemaal vlak te zitten. Nooit gemerkt daar ik de filterkop zonder kracht kon vastzetten.
-in de filterkop zit een vlottertje, heb deze nog nooit los/eruit gehad. Tekeningen op internet gezocht en bleek het rubberen dopje daarin verkeerd om te zitten. Deze goed om gedaan.
-de twee zakjes Purigen net even op een ander manier verdeelt om te zorgen voor een beter stroming in het filter. 1 zakje in de bovenste bak en 1 zakje een bak eronder tegen over de plek waar het zakje in de eerste bak zit.

Filter draait nu weer iets van 24 uur en geen lucht er meer in.

Zeker fijn dat het opgelost is. Toch maar eens MP in de gaten houden voor een reserve.

Toch dit oude topic van mij even naar boven halen. Langzaam kwam er toch steeds weer meer lucht in, dus het probleem was terug. Wel in mindere mate. Ben dus blijven doorzoeken en proberen. Heb omdat het toch verstandig is de slang-koppeling te smeren, Eheim lubricant gehaald. Hiermee ook alle rubbers van de pomp mee ingespoten. Ook die in het bakje van de voorfilter zit en de twee rubbertjes op de slang-koppeling. Tevens het rubber van de ontluchting "balg". 8 november dit allemaal gedaan en een maand later nog steeds geen lucht. Ongeveer 2 tot 4 keer per week hoor ik de filter zelf een beetje lucht uitblazen, als deze zichzelf aan het kalibreren is. Nu kan ik wel zeggen dat het over is. 🙂

Mooi,Alex. dat je de oplossing heb gevonden.

Ja, vaseline ,onmisbaar, voor de rubbers.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan