Mijn bak van 350 l draait op de eheim 2180 (met ingebouwde thermostaat) en dat werkt super. Het is inderdaad wel zo dat je even moet spelen met de instellingen om ook daadwerkelijk de juiste temperatuur in je bak te krijgen. De thermostaat meet namelijk de temperatuur in de pomp en die verschilt iets van de temperatuur in je bak.
Een aandachtspuntje is wel dat je de pomp helemaal dicht kunt zetten terwijl deze nog aanstaat. Heb dit ooit tijdens het snoeien gedaan zodat niet alles door de bak zou dwarrelen, maar vergat de stekker uit het stopcontact te trekken.. Het gevolg was dat de temperatuur in de pomp flink opliep (30 graden), want de thermostaat blijft gewoon aan. Gelukkig zit er een beveiliging op dus veel hoger dan 30 graden kan het gelukkig niet komen, dan schakelt de pomp in zijn geheel uit, maar het kan dus zomaar zijn dat je per ongeluk flink wat warmer water in je aquarium brengt zodra je de pomp weer open zet.
Mocht je trouwens garnalen hebben en komen ze per ongeluk in je filter terect (gebeurt bij mij aan de lopende band..) kun je ze als je de filter schoonmaakt allemaal terugvangen, ze gaan bij mij namelijk bijna allemaal in het bovenste filterbakje zitten onder de grove blauwe spons 😛
Het schoonmaken of verplaatsen van deze filter is ook makkelijker gemaakt met wieltjes (je moet de filter wel een klein beetje schuin houden om makkelijker te rijden) en handvaten aan alle vier de kanten en alle filtermaterialen zitten in handige bakjes. Ik heb er ook nog een opvang bak bij waar ik de deksel (en de daadwerkelijke pomp dus) in kan zetten zodat niet alles nat druppelt.
Na het schoonmaken kun je trouwens een ontluchtingsknop gebruiken om een groot deel van de lucht uit je pomp te verwijderen bij het opstarten van de pomp, dit werkt goed alhoewel bij mij soms een van de aanvoerslangen niet direct wil pakken. Ik knijp dan tijdelijk een van de aanvoerslangen dicht zodat de andere zich vult met water en begint te stromen, daarna doe ik hetzelfde bij de andere slang, vervolgens zou alles moeten werken 🙂
Ook niet onbelangrijk trouwens de pomp is heel erg stil! 🙂