Wat is er nieuw

Eheim 2180 ervaringen verwarming

• Onderwerp starter Onderwerp starter Tim82
  • Startdatum Startdatum
T

Tim82

Guest
Iemand ervaring met de Eheim 2180 met ingebouwde heater?
Verwarmt deze de bak effici�nt?
Gaat deze snel stuk? Hoe lang heb jij hem al in gebruik?

Of is de 2080 met een Hydor element een betere optie?

Beide zouden op dezelfde prijs uitkomen, dus qua prijs maakt het me niet uit.

Als ik een suggestie mag geven zou ik gaan voor de Fluval FX6 en de Hydor verwarming.
totale kosten 300 euro. Groter filter , aparte verwarming toch handiger als er iets kapot gaat.

Ik heb de 2080 zonder heater gehad. Werkt goed , maar kennis heeft de FX6 en die is veel krachtiger , net zo stil en makkelijk om schoon te maken.

Mijn bak is 550 liter. Ik heb eerder een B merk gekocht, nou dat doe ik niet weer.
Vandaar dat ik graag een A-klasse filter wil nu.
De FX6 is 43 watt, de 2180 is 25 watt. Dat vind ik een te groot verschil.

En dat gaat door tikken,over een heel jaar.

Ik heb zelf ook een eheim met verwarming er in , ben echt super tevreden over het product en verwarmd goed. Enigste puntje is wel dat ik 1 graden meer moet instellen om hem op de gewenste graden te krijgen ( dus als je 24 wil moet je hem op 25 instellen ).

Al met al met een goede doorstroming in je bak komt het goed 🙂

Nee dat bedoel ik niet, ik had een B filter en dan ben ik alsnog duur uit.
18 watt verschil vind ik teveel, temeer omdat het ding 24 uur per dag draait (bijna 160.000 watt verschil per jaar, kost me dan bijna 40 euro per jaar meer. En dat is natuurlijk makkelijk verdient.

ja qua wattage heb je inderdaad gelijk. Ik zal dat in de toekomst ook eens in de gaten gaan houden. :thumbs:

Mijn bak van 350 l draait op de eheim 2180 (met ingebouwde thermostaat) en dat werkt super. Het is inderdaad wel zo dat je even moet spelen met de instellingen om ook daadwerkelijk de juiste temperatuur in je bak te krijgen. De thermostaat meet namelijk de temperatuur in de pomp en die verschilt iets van de temperatuur in je bak.

Een aandachtspuntje is wel dat je de pomp helemaal dicht kunt zetten terwijl deze nog aanstaat. Heb dit ooit tijdens het snoeien gedaan zodat niet alles door de bak zou dwarrelen, maar vergat de stekker uit het stopcontact te trekken.. Het gevolg was dat de temperatuur in de pomp flink opliep (30 graden), want de thermostaat blijft gewoon aan. Gelukkig zit er een beveiliging op dus veel hoger dan 30 graden kan het gelukkig niet komen, dan schakelt de pomp in zijn geheel uit, maar het kan dus zomaar zijn dat je per ongeluk flink wat warmer water in je aquarium brengt zodra je de pomp weer open zet.

Mocht je trouwens garnalen hebben en komen ze per ongeluk in je filter terect (gebeurt bij mij aan de lopende band..) kun je ze als je de filter schoonmaakt allemaal terugvangen, ze gaan bij mij namelijk bijna allemaal in het bovenste filterbakje zitten onder de grove blauwe spons 😛

Het schoonmaken of verplaatsen van deze filter is ook makkelijker gemaakt met wieltjes (je moet de filter wel een klein beetje schuin houden om makkelijker te rijden) en handvaten aan alle vier de kanten en alle filtermaterialen zitten in handige bakjes. Ik heb er ook nog een opvang bak bij waar ik de deksel (en de daadwerkelijke pomp dus) in kan zetten zodat niet alles nat druppelt.

Na het schoonmaken kun je trouwens een ontluchtingsknop gebruiken om een groot deel van de lucht uit je pomp te verwijderen bij het opstarten van de pomp, dit werkt goed alhoewel bij mij soms een van de aanvoerslangen niet direct wil pakken. Ik knijp dan tijdelijk een van de aanvoerslangen dicht zodat de andere zich vult met water en begint te stromen, daarna doe ik hetzelfde bij de andere slang, vervolgens zou alles moeten werken 🙂

Ook niet onbelangrijk trouwens de pomp is heel erg stil! 🙂

Bedankt voor de info. Ik heb hem aangeschaft.

denk dat u een denk fout maakt met het vergelijken van de fuval fx 6 en eheim 2180 deze filters zijn qua inhoud en opbrengst niet echt te vergelijken
lijkt me logies dat een filter meer stroom gebruikt als zijn opbrengst meer is

eheim 2080 pompcapaciteit 1700 ltr/u

fluval x6 maximaal doorvoervermogen: 3500 l/h

groet

jaap

Staar je niet blind op de vermelde capaciteit van de Fluval. Onderstaande test laat zien wat er in de praktijk overblijft.

FLOW RATE
Manufactuers rate their filters by the maximum produced by the pump under ideal conditions without media and things like hoses which isn'tvery helpful in the real world. Most cannisters seem to get less then 50% of their rated flow capacity when used in the real world but both these filters did better then that.
The Fluval showed a flowrate of 1991 litres per hour when full of media and connected which is about 57% of its rated pump capacity of 3500 l/ph but the Eheim did even better giving 1207 litres per hour out of its possible 1700 l/ph for a amazing 71% !
This still gives the Fluval a nearly 800 litres per hour flowrate advantage when used in real life situations but filtration is more then flow alone its also about capacity.

Bron: http://www.monsterfishkeepers.com/forums/showthread.php?68458-REVIEW-Fluval-FX5-vs-Eheim-Pro3-compared

ik staar mij zeker niet blind op de vermelde capaciteit die in diverse specs genoemd worden over het algemeen zijn deze bij nullast gemeten
wat ik wel weet is dat de fuval x6 een betere doorstroming heeft als de eheim 2080
heb ze beiden staan das kan ik mooi vergelijken
wat de link betreft daar staan al een paar dingen in waarvan dus niets klopt bv de opbouw van de filter media is tussen de twee behoorlijk anders
ook de op bouw van de beide filters is totaal anders
tevens kun je als je een vergelijkbare test uitvoert geen ander filter martiaal gebruiken als wat bij de pomp geleverd wordt en dat doen ze wel
om het volgens hun eerlijk te houden tja is maar hoe je het bekijkt

groet

jaap

Jawel Jaap, maar is het hoger vermogen en wattage ook naar,he.
Pompt hij uiteraard ook veel meer.

Bertus dat weet ik maar ging mij puur om de vergelijking die gemaakt wordt tussen de beide filters
trouwens de 25 watt van de eheim is ook maar bij benadering heb er voor de gein eens een gebruiks-meter tussen gezet kwam uit op 31 watt
bij de fluval nog niet gedaan kast is een beetje krapjes om dat even te doen.

greenbee bij mij zijn ze erg stil maar als je er google op los laat zie je van beide filters klachten langs komen over herrie
is maar net hoe je ze neer zet

groet

jaap

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan