Wat is er nieuw

Eheim 2180 op Rio 300: kap?

• Onderwerp starter Onderwerp starter BvdW
  • Startdatum Startdatum
B

BvdW

Guest
Vandaag is mijn nieuwe Eheim 2180 binnengekomen voor op mijn Rio 300. Vol goede moed begonnen met uitpakken en in elkaar zetten, gelukt allemaal.. maar.. twee vragen:

1) De lichtkap van de Rio 300 is in z'n standaard uitvoering ongeschikt om dit filter te plaatsen of ik moet de achterkant open laten staan (geen optie). Misschien dat de afzuigslangen er nog net wel in gaan, maar ik heb geen schijn van kans om de spraybar er netjes in te werken.

Ik kan op zich met m'n dremel wel in de weer gaan om de plastic afdeklatten wat uit te frezen om ruimte te maken voor de slangen/buizen, maar ik steek liever eerst hier mijn licht even op voordat ik m'n kap beschadig. Tips zijn welkom!

2) Indraaien: het bestaande binnenfilter is natuurlijk al helemaal ingedraaid en mijn bak is bewoond. Mijn eerste idee is om het nieuwe filter een maand naast het bestaande filter te laten meedraaien. Ik ben alleen bang dat de Juwel dan alsnog al het werk doet en de nieuwe niet goed ingedraaid raakt. Is het misschien een beter idee om de filters om beurten te laten draaien? Dus tijdklokjes op beiden en dan om beurten steeds 2 uurtjes laten draaien? Het interesseert me niet zoveel hoe lang het gaat duren, als de beestjes maar niets te lijden hebben.

1)Ik denk dat je met de dremel aan slag zult moeten gaan. Maar gezien ik zelf geen Rio bezig kan een ander je hier vast beter mee helpen.
2)Als je ze beiden een maand op het Aquarium laat draaien dan moet het zeker lukken om soepel te wisselen.

Succes :thumbs:

Makkelijkste is idd om ruimte in het dunne deksel te maken maar je zou ook de uitsparingen in de achterrand groter kunnen maken met je dremel.

3 weken het nieuwe filter mee laten draaien is al voldoende.

Hoe? Dan moet je met de dremel een stuk uit het glas halen. Dat is namelijk alleen een plastic laagje dat over het glas zit, geen echte kap.

Dan is het misschien bij de 300 anders maar bij mijn bak zit er een dikke kunststof rand van 5cm die boven het glas uitsteekt,is ook de rand waar de standaard uitsparing zit voor het leidingwerk.

En hoe ver boven de rand van het glas komt die uitsparing nog?

Want zoals in begrijp is de hoogte van de voorgevormde uitsparing niet genoeg. Dus dan zou er omlaag moeten worden gedremeld.

@BvdW: begrijp ik de manier waarop de uitsparing te klein is (in de hoogte) goed? Is het geen optie een kleine uitsparing in die flap van de lichtkap te maken?

~ Ivo

Het is een "nieuwe" Rio 300 van nog geen jaar oud. Ik zit nu op mijn werk dus kan de gelinkte video nu nog niet helemaal bekijken, maar zo'n bak is het inderdaad wel. Het grootste probleem is denk ik de spraybar. Het hulpstuk dat werd bijgeleverd vereist dat ik dat via de zijkant van de bak bovenlangs naar binnen leid, maar dat kan nu niet tenzij het door het bestaande gat voor een voederautomaat/eiwitafschuimer kan. Dat is echter een behoorlijk fors gat waar nogal veel licht en waterdamp door naar buiten gaat komen. Als de spraybar haaks zou kunnen, zou ik hem via de achterkant kunnen binnenlaten en alsnog horizontaal tegen de achterkant kunnen plakken. Een haaks koppelstukje zat er helaas niet bij.

Dit weekend ga ik eens experimenteren met de kap eraf. Als het dan naar tevredenheid hangt allemaal, kan ik nog kijken wat ik zoal moet doen om de kap ook weer dicht te krijgen. Jullie reacties maken me in elk geval wel duidelijk dat er sowieso iets zal moeten wijken aan de bak. Liefst doe ik dat dan op zo'n plastic flap omdat die bij een grote miskleun mijnerzijds makkelijk/goedkoop vervangen kan worden. Eerlijk gezegd ben ik ook als de dood dat ik met mijn dremel het glas raak als ik de bestaande uitsparingen uitdiep. Straks even kijken of ik kan zien waar het glas precies begint..

Kortom.. genoeg te overpeinzen weer hier..

In ieder geval alvast bedankt tot dusver voor jullie reacties!!

Een haaks koppelstukje zat er helaas niet bij.

Nee? maar die verkopen ze wel,hoor.

Gebogen bochten.
Ik heb een in uit set van een andere pomp genomen.
Werkt prima.
En in de andere bakken loopt het zo de bak in.
Zonder spraybar.

Bochtstukje aanschaffen inderdaad. Eigenlijk een beetje apart dat dit niet wordt meegeleverd.

Anders stukje slang ertussen met slangklemmen.

anders even naar de spraybar van jbl kijken zit wel alles bij

428744flipper34_0_82_jbl.jpg

groet

jaap

Juist,heb ik van de tetratec.

Ik vind het zelf ook wel raar eigenlijk. Op de site van Eheim worden aansluitsetjes aangeboden die er heel anders uitzien. Sowieso, het meegeleverde spul.. groene buis met knalwitte koeienletters 'Eheim' erop. Met die groene buis kan ik nog wel leven, maar die letters knallen er zo uit. Raar van zo'n gerenommeerd bedrijf dat ze dit zo doen. Zaterdag eerst maar eens shoppen. Als ik passend spul kan krijgen in zwart of transparant, dan vervang ik de hele meegeleverde toestand daardoor. Blijf ik nog wel zitten het een gebrek aan gaten in de kap, maar dat gaat wel goedkomen.

Hoezo.
Dan draai je dat toch uit het zicht.

Je kan er doorheen kijken dus die witte letters blijf je zien.. 🙁

BvdW zei:
Ik vind het zelf ook wel raar eigenlijk. Op de site van Eheim worden aansluitsetjes aangeboden die er heel anders uitzien. Sowieso, het meegeleverde spul.. groene buis met knalwitte koeienletters 'Eheim' erop. Met die groene buis kan ik nog wel leven, maar die letters knallen er zo uit. Raar van zo'n gerenommeerd bedrijf dat ze dit zo doen.
Ik heb dit dus wel eens aangegeven als verschil als mensen de keuze tussen vergelijkbare JBL en Eheim filters wilden maken.

Werd geregeld ietwat lacherig over gegaan, maar ik blijf er dus op wijzen 😉

~ Ivo

Ik ga er ook even over klagen bij Eheim. Niet dat ik daar iets van verwacht, maar geen signaal afgeven is ook maar niks.

Typisch groot bedrijf: op al onze buizen staat het Eheim-logo, iets anders hebben we niet en compatible buizen bestaan niet. Lekker dan. Met "compatible" bedoelen ze dan natuurlijk "compatible met onze garantievoorwaarden", want technisch past elke 16/22 buis gewoon. Vervelend, want ik wil de garantie nog wel graag een tijdje behouden.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan