Wat is er nieuw

Eheim 2180 verwarmings probleem

• Onderwerp starter Onderwerp starter H540
  • Startdatum Startdatum
H

H540

Guest
Goedemiddag,

Ik ben een bak aan het opstarten en heb een Eheim 2180 waarvan de verwarming vreemd doet.

Zodra de verwarming wordt ingeschakeld (vanuit "off" of door stekker in stopcontact) begint hij prima te verwarmen naar de ingestelde temperatuur (24,5). Echter zodra deze temperatuur bereikt is (na 5 - 10 minuten volgens de display op de pomp) begint deze langzaam terug te lopen en zakt dan weer terug naar de waarde die de bak zou hebben zonder verwarming (23,3 door de lampen). LED lampje voor de heater blijft wel branden maar lijkt dus niet meer op temperatuur te komen. Ook heb ik 1 keer kortstondig (1 seconde) de letters "def" op het display zien verschijnen.

Iemand enig idee wat er aan de hand is? Is de thermostaat te calibreren of resetten?

Als calibratie of resetten een optie was had je dit wel in de gebruiksaanwijzing terug gevonden.

De thermostaat heeft een soort van failsafe, dat houdt in dat hij in en uitschakelt in een range van ongeveer 1,5 graden.
Als je graag een hogere temperatuur aanhoudt dan nu, stel dan de thermostaat gewoon 1 *C hoger in en je probleem is opgelost.

Schakelmoment van 1,5 graad Celsius is best wel hoog vergeleken met de 0,5 graden die je bij staafverwarming ziet.

Schakelmoment van 1,5 graad Celsius is best wel hoog vergeleken met de 0,5 graden die je bij staafverwarming ziet.

Hier schakeld de Eheim ook op een halve graad. Resolutie van de display is op hele graden.
Dus het lijkt of deze een hele graad zakt, maar dat is de afronding.

Thermometer in de bak geeft een halve graad verschil. Min,max.

Laatst bewerkt door een moderator:
De thermostaat heeft een soort van failsafe, dat houdt in dat hij in en uitschakelt in een range van ongeveer 1,5 graden.
Als je graag een hogere temperatuur aanhoudt dan nu, stel dan de thermostaat gewoon 1 *C hoger in en je probleem is opgelost.

aha schakelt hij pas op 1,5 graden? Dat had ik niet verwacht eerlijk gezegd. Dan staat hij best wel een schommeling in temperatuur toe. Ga proberen hoger in te stellen. Wat ik wel vreemd blijf vinden is dat de beide LED's van de heater (ingeschakeld en heater in bedrijf) branden terwijl de temperatuur langzaam terug zakt.

Is die "failsafe" de "def" melding die ik heel kort zag op het display?

Temp. hoger instellen werkt helaas niet. Blijft raar dat de pomp dus:
1 eerst wel verwarmt
2 stopt met verwarmen als juiste temp. is bereikt
3 echter lampjes van pomp en verwarming blijven dan branden, maar temperatuur zakt terug en pomp slaat ook niet meer aan.

De Eheim 2180 hier schakelt even uit mijn hoofd op 0,3 graden. Zet hem op 25,3 graden en hij schakelt in bij 25 en stopt weer bij 25,3.
Veel nauwkeuriger je temperatuur controleren kan bijna niet.
Maar dan moet hij het wel doen natuurlijk. Jouw probleem klinkt als een probleem met de besturing van de temperatuur. De sensor werkt blijkbaar en de verwarming ook.
Wellicht even contact opnemen met Eheim?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan