Eheim 2211 aan de praat krijgen...


S

Sanneke80

Guest
Zoals de titel al zegt, hoe krijg ik mijn eheim classic 2211 (150) aan de praat.
Het is al een heel oud ding die al jaren niet meer heeft gedraaid.

Ik voel me nu echt een dummie, maar het lukt me dus niet :'(


Ten eerste krijg ik de pompkop al zeer moeilijk op de filterpot.
Ten tweede lekt hij op die aansluit rand water, dat zou toch niet mogen?

En hoe krijg ik hem aan het filteren?
Hoe krijg ik water in de slangen?

:help: :D


Even een foto van de situatie...

2017-02-24 13.04.08.jpg
2017-02-24 13.04.32.jpg
 
Hij mag idd niet lekken. Ik zuig altijd aan de uitstroom het water de filter door tot hij pompt maar je kan ook de pot iets hoger zetten en dan de uitstroom onder de pot houden zodat het ook gaat lopen.Zet de pot eens op de rand bij de bak en dan de uitstroom even in een emmer op de grond houden.
 
Hoe ziet die rubberen ring er uit? Evt. goed met vaseline insmeren en hopen dat dat werkt. Of een nieuwe ring kopen :).
 
Bedankt voor de tip. Ik ga maar een nieuw rubberen ring bestelllen.

Er zitten geen kraantjes op Richard, dat is niet standaard bij dit filter.

Als de nieuwe ring binnen is, ga ik het opnieuw proberen met de tips van John.

Dan zal ik uiteraard even laten weten of het opgelost is.

Bedankt alvast!
 
maar hoe pleeg je dan ooit onderhoud aan het filter... dan blijft dat water toch maar lopen?
 
Ik dank de Ts. Nu weet ik ook weer waarom ik mijn oudere Eheim maar weinig gebruik....


;););)


Haha, ik ben niet ontevreden over de Eheim maar vindt zelf de JBL met die knop om aan te zuigen inderdaad makkelijker. Lekkage heb ik nog niet meegemaakt maar zal het even afkloppen;)
 
Inderdaad, het zijn niet echt slechte filters. Degelijk gebouwd maar kaal. Het is een Eheim 2226 Professional. En, in zover klopt de benaming, je moet als een professional kunnen zuigen om het apparaat aan de praat te krijgen. Bovendien moet je er altijd van alles, te duur overigens , bijkopen die bij andere filters gewoon als standaard geboden worden. Lekkage heb ik inderdaad ook nog niet gehad maar ook niet bij mijn JBL.
 
Inderdaad, het zijn niet echt slechte filters. Degelijk gebouwd maar kaal. Het is een Eheim 2226 Professional. En, in zover klopt de benaming, je moet als een professional kunnen zuigen om het apparaat aan de praat te krijgen. Bovendien moet je er altijd van alles, te duur overigens , bijkopen die bij andere filters gewoon als standaard geboden worden. Lekkage heb ik inderdaad ook nog niet gehad maar ook niet bij mijn JBL.

Heb zelf de eheim 2224, dus dezelfde als jou, maar nooit geen problemen mee.
Hoef deze ook nooit aan te zuigen of zo, behalve als ik eens per jaar de slangen loshaal om te reinigen.
Mijn vader heeft de 4+ serie en is al helemaal iedeaal, zit een aanzuigknop op.

Alleen deze classic heb ik dus nog nooit gehad, die is dus wel heel kaal idd.
 
Heb zelf de eheim 2224, dus dezelfde als jou, maar nooit geen problemen mee.
Hoef deze ook nooit aan te zuigen of zo, behalve als ik eens per jaar de slangen loshaal om te reinigen.
Mijn vader heeft de 4+ serie en is al helemaal iedeaal, zit een aanzuigknop op.

Alleen deze classic heb ik dus nog nooit gehad, die is dus wel heel kaal idd.
Elk nadeel, Sanneke, heeft zo z'n voordeel. Ik moet wél elke keer (aan-) zuigen op de 2226. Je krijgt er getrainde lippen van. Andere moeten die voor veel geld laten opvullen met botox...

:D:D:D;):petjeaf:
 
Is toch eigenlijk heel erg simpel, dat aanzuigen: Laat de filter na reinigen droog, en sluit de slangen weer aan, zuig nu aan de slang van de UITVOER van de filter en voilá, de filter vult zich vanzelf en als er flink wat water staat in de slang die je hebt aangezogen ( dus de UITVOER van de filter) dan hang je deze op zijn plaats in de bak en zet de stroom erop, KLAAR!
 
Haha, ik ben niet ontevreden over de Eheim maar vindt zelf de JBL met die knop om aan te zuigen inderdaad makkelijker. Lekkage heb ik nog niet meegemaakt maar zal het even afkloppen;)

Ieder zijn eigen ding. Dat aanslingeren met die knop heeft niet mijn voorkeur. ff aanzuigen (met de mond) aan de uitstroom en gaan. Dit deed ik ook met de JBL. Die knop heeft nooit mijn voorkeur gehad. kost 10x keer meer energie. Vaak gaat het 'zwaar' en staat ie in een kast.
 
Zoals de titel al zegt, hoe krijg ik mijn eheim classic 2211 (150) aan de praat.

Herstel, zie dat hij al hoger staat. HOGER is Nog betr, als dat kan.
Het is al een heel oud ding die al jaren niet meer heeft gedraaid.

Ik voel me nu echt een dummie, maar het lukt me dus niet :'(


Ten eerste krijg ik de pompkop al zeer moeilijk op de filterpot.
Ten tweede lekt hij op die aansluit rand water, dat zou toch niet mogen?

En hoe krijg ik hem aan het filteren?
Hoe krijg ik water in de slangen?

:help: :D


Even een foto van de situatie...

Bekijk bijlage 9122 Bekijk bijlage 9123

SAnneke, Heb je de kop eerst getest of hij draait??? ALs er nu op de pomp , opvoerhoogte 1.2 m staat. en jij hangt de slang op???? 1.6 m??? Tja, dan gaat het moeilijk.

Je krijgt de kop er moeilijk op? geen vaseline? dan tipje margarine op de rubber rand?

Doordat het rubber droog is, lekt hij, dus, vaseline.

IK heb er ook nog 3, plus het oudere grijze model. WErken nog prima.
 
IK zet mijn filter altijd bij de kraan vol.

Giet hem eerst in een emmer leeg(het water) met grof vuil.
Dan het water weer terug , zonder bezinksel.
Garnalen in een zeef opvangen, en in andere emmer.
 
SAnneke, Heb je de kop eerst getest of hij draait??? ALs er nu op de pomp , opvoerhoogte 1.2 m staat. en jij hangt de slang op???? 1.6 m??? Tja, dan gaat het moeilijk.

Je krijgt de kop er moeilijk op? geen vaseline? dan tipje margarine op de rubber rand?

Doordat het rubber droog is, lekt hij, dus, vaseline.

IK heb er ook nog 3, plus het oudere grijze model. WErken nog prima.


Qua opvoerhoogte? Daar heb ik helemaal niet aan gedacht, wat stom.
De motor draait op zich wel.
Het rubber insmeren met boter? Dat kan ik gaan proberen!

Bedankt Bertus! :D
 
Dan floept de kop er zo in, en komt ook makkelijker los.
Het beste doet hij het naast de bak.
Heeft hij volle porie.

Ik heb er nu ook even 1 bij staan, heb een lade open, daar ruitje op. en daar de pomp opgezet.
Bak was wat stoffig.
 
Dat is wel een slim plan van die lade!
Zal eens kijken of dat hier ook kan.
 
Aaaah, Ik zat mar bij dat andere te kijken.
Dacht, schiet niet op zo.

Nu naar buiten. Mettertijd de boel weer vol gooien.
 
Update!

Het filter doet het!

Het was een heel gedoe, maar hij loopt nu in elk geval.
Ik herinnerde mij opeens dat ik bij mijn andere eheim filter zo'n klein zakje vet had gekregen en daar heb ik het rubber mee ingevet.

Daarna heb ik er een kruk bij gepakt zodat de pomp hoger kwam te staan.
Toen de slangen zo veel mogelijk gevuld met water en de stekker er in gedaan.

Het duurde even voordat alle lucht eruit was en de pomp stiller werd.
Hij draait nu al een paar uur en blijft het goed doen.

Dus kan ik strakjes de filterpot vullen met het filtermateriaal uit mijn binnenfiltertje.


Bedankt allemaal voor de tips!
 

Terug
Bovenaan