Wat is er nieuw

Eheim 2211 Classis 150

E

Ell_en

Guest
Hoi!

Ik ben me nu een tijdje aan het verdiepen in het opstarten van een aquarium. Ik mag van iemand een 60 liter bak gebruiken, kijken of ik het echt zo leuk vind, en als ik wil kan ik dan doorsparen voor een groter aquarium.
Omdat 60 liter niet een heel grote bak is, wil ik liever geen pomp die binnen in zit, dat scheelt alweer ruimte.

Nu heb hoorde ik dat de pomp Eheim 2211 Classis 150 een goede buitenpomp is.

Dit is de beschrijving:
Info:
Eheim Classic 150 (2211), buitenfilter.

De 2211 is de kleinste Eheim buitenfilter. Zeer geschikt voor de kleinere aquaria tot 150 liter
Door de praktische afmeting is er voor dit model altijd plaats.
Door de meegeleverde standaard, staat het filter zeer stabiel.
Het filtervolume wordt geheel benut. Hierdoor is er een goede verhouding tussen filtervolume en aquariuminhoud.

Compleet met installatiemateriaal voor de druk- en zuigzijde, Eheim kwaliteitsslang � 9/12 mm, � 12/16 mm

Aquaria: 50 tot 150 liter.
Pompcapaciteit: 300 liter / uur.
Opvoerhoogte: max. 1,2 meter.
Afmetingen:11,0 x 29,0 cm.
Verbruik: 5 watt.
Filter volume: 1 liter
Slangmaten: aanzuigzijde 12/16 mm, drukzijde 9/12 mm.
Exclusief Eheim filtermassa.

Als je deze aansluit op een bak van 60 liter, filter het dus de hele bak 5x per uur. Maar deze pomp zou ik dan eventueel ook weer over kunnen zetten naar een groter aquarium in de toekomst.
Is dat niet veels te veel? Of kan dit geen kwaad.

En als dit niet de juiste pomp is, welke is dan wel geschikt?

Dit filter is heel geschikt voor je bakje en voor een 80cm werkt het filter ook nog prima.
Ik zou er wel dubbele kraantjes bijnemen want die zitten er volgens mij niet standaard bij want ze zijn reuze makkelijk.

Let dan wel op dat je de juiste maten neemt want zoals je ziet zitten er twee verschillende diameters slangen aan het filter.

Ik heb zelf een Eheim Classic 250 (2213) op zo'n soort aquarium.. wel overcapaciteit.. maar da's prima.. en de misschien wat pittige stroming is op verschillende manieren te verhelpen.
Die Classic pompen van Eheim zijn oerdegelijk..

Zelf zou ik als ik nieuw zou kopen waarschijnlijk eerder voor een nieuwer model van Eheim gaan..
Maar dat is dan wel meteen een slag duurder.

Netjes dat je deze informatie opzoekt voor je begint aan deze mooie hobby! Complimenten en natuurlijk veel plezier met je mooie aquarium.

Over het algemeen zijn is het gegeven debiet onbelast (dus als je de pomp van het filter in het water hangt, en er verder geen enkele slang aan zit, en zeker geen filtermateriaal waar het water doorheen geperst moet worden). De schattingen lopen uiteen, maar ik reken ongeveer 65-75% van de gegeven capaciteit als bruikbare capaciteit.

Veel externe filters kun je ook 'knijpen' door de uitstroom te verminderen. Dit kun je niet helemaal dichtzetten, want de pomp wordt gekoeld door het stromende water. Mijn JBL komt met de instructie de uitstroom niet meer dan 50% te knijpen. Ik denk dat dat voor de meeste gangbare filters wel een aardige maat is.

Je ziet dat je capaciteit best wel te regelen is tot 2-2.5 keer je bakvolume. Dat is heel netjes, en daar kun je goed mee vooruit. Voordeel is zeker dat je, als je een upgrade doet naar een grotere bak, je nog uit de voeten kan met dit filter.

Kellemes noemt al de 2213. Die hebben wij een tijdje op een 80cm gehad en daarvoor vonden wij hem niet voldoen. We zijn voor een grotere pomp op de 80cm gegaan (JBL e701). Maar, de 2213 gaat nu naar een 60cm. Daarvoor zal die ruimschoots voldoen. Over de 2211 heb ikzelf het gevoel dat dat op het randje is.

Overigens vind ik een nadeel van de Eheim classic serie dat je beperkt bent qua mogelijkheden met de uitstroom. Het is die groene buis met bocht erin (deze), of je zet daar de spraybar op. De uitstroom van die buis met bocht kun je niet een bepaalde kant op richten.

Maar begrijp ik goed dat de kans is dat je behoorlijk snel overstapt naar een grotere bak? In plaats van deze 60cm? Dat geeft me nogal een geevoel van tijdelijkheid en in plaats van dan een Eheim classic + dubbele kranen a toch wel heel wat flappen, die mogelijk te beperkt zal zijn voor een grotere bak later zou ik dan zeggen kijk eens naar de AquaEl Turbofilter 500. Wel intern, maar als je binnen afzienbare tijd groter gaat heb je niet meer dan 2 tientjes uitgegeven aan een filtertje dat weliswaar nog even in de weg hangt, maar je wel heel goed kan bewaren voor een noodbakje later.

~ Ivo

Dankjullie wel voor de reacties.

@ Seabait: kan ik die kraantjes gewoon los erbij kopen in een aquariumspeciaalzaak?
@ Kellemes: Fijn om te horen dat ook jij goede ervaringen hebt!
@ Marcel Biermans: Dankjewel voor de informatie! Ik wil graag goede informatie hebben, zodat ik weet waar ik aan begin! En natuurlijk het beste voor de toekomstige aquarium bewoners.
@ Mascha&Ivo: wat is afzienbare tijd, denk wel dat het toch zeker een jaar duurt..

Juist.
Terwijl je op MP een pomp Met kranen koopt voor weing.
Maar, mag ze zelf weten.
Of ze meer geld wilt uitgeven.

Ell_en zei:
@ Seabait: kan ik die kraantjes gewoon los erbij kopen in een aquariumspeciaalzaak?

Dat kan maar meestal betaal je daar al snel de helft meer en zou je ze beter via een webshop kunnen kopen waarvan Kellemes al een link geplaatst heeft.

Of,zoals Bertus al aangeeft via marktplaats wat op de kop tikken 😉

Al mijn filters komen daar vandaan.
nooit spijt van gehad.

Ja is ideaal wat dat betreft Bertus maar mensen zoals jij weten waar ze op moeten letten en kunnen dingen vervangen indien nodig en dat is vaak wel handig als het over tweedehands dingen gaat,zeker met filters.

Vanmorgen nog geboden op mn op een 2213 incl. Slangen en dubbele kranen. Koopje als het lukt.
Kan ik de 2013 die ik maand geleden kocht op rommelmarkt voor 5 euro compleet maken en aansluiten op mn meterbak.

Bertus: Ik had ook een al een mailtje via marktplaats verstuurd. Ik heb zeer zeker interesse in de pomp die je daar aanbied!

Ell_en zei:
Bertus: Ik had ook een al een mailtje via marktplaats verstuurd. Ik heb zeer zeker interesse in de pomp die je daar aanbied!

Oeps, even te gauw gelezen! :sorry:
Heb een mailtje gedaan naar iemand die zo'n pomp aanbied!

Ik had een 250 in een 80 cm bak werkte prima.
Me pa heeft er nog steeds 1 op een 80 cm bak.
Stroomt goed !

Seabait zei:
Ja is ideaal wat dat betreft Bertus maar mensen zoals jij weten waar ze op moeten letten en kunnen dingen vervangen indien nodig en dat is vaak wel handig als het over tweedehands dingen gaat,zeker met filters.
Dan koop je er 2,voor de prijs van 1.
Toch?

Fozzy zei:
Vanmorgen nog geboden op mn op een 2213 incl. Slangen en dubbele kranen. Koopje als het lukt.
Kan ik de 2013 die ik maand geleden kocht op rommelmarkt voor 5 euro compleet maken en aansluiten op mn meterbak.

Och,heb nog zoveel onderdelen voor eheim.
Een lade vol/
2013 losse koppen,potten,roosters,
En, Asjes,rotors voor verschillende binnenfiltertjes. Nieuw.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan