Wat is er nieuw

EHEIM 2211 of JBL 401 Greenline

• Onderwerp starter Onderwerp starter Zanziee
  • Startdatum Startdatum
Z

Zanziee

Guest
Hallo allen,

Ik ben aan het neuzen voor een Buitenfilter in mijn aquarium (60 liter). Nu zat ik eerst te kijken naar een 2213 van EHEIM, maar die is veelte lomp qua uitstroom / slangen.

Mijn twijfel gaat nu naar de EHEIM 2211 ( Klik! ) of de JBL 401 Greenline ( Klik! ).

Bij de 2211, moet ik het ��n en ander aan filtermateriaal bijkopen + kraantjes. De 401 is compleet (20 euro goedkoper).

De 401 is verder iets zuiniger 4 watt tegenover 5 watt en heeft een grotere inhoud van filter(2211 = 1 liter, 401 = 4,6 liter).

De EHEIM hoor en lees ik heel veel (positief) over, maar de JBL niet echt. Qua Filtermateriaal is de JBL iets duurder (correct me if i'm wrong!) Maar kan wel weer meer liters per uur aan.

Bij de EHEIM zit een sproeibuis (iemand enig idee hoelang dit ding is?!) en bij de JBL zit een uitstroom (en eventueel 2 stukjes sproeibuis) Is het niet een te sterke stroming in mijn water? Is dit eventueel te regelen?.

De kraantjes bij een 2211, en geen bij een 401, zit daar nou veel voordeel aan?

Heeft iemand ervaring met de JBL 401 en met de EHEIM 2211? Hoe zit het qua geluidsproductie?

Verder moet het ongeveer 1,5 meter omhoog gepompt worden (staat op de grond), is dit met beide filters mogelijk??

Best wat vragen, waarschijnlijk komen er nog meer :sorry: , maar voorlopig laat ik het hierbij.

Groet Rick

Rickkkkk....je hebt zelf al je keuze gemaakt volgens mij......de JBL 🙂
Zelf heb ik de 901 van JBL...perfecte pomp moet ik zeggen.

Suc6 man!

groet manfred

Nouja, keus.. De kraantjes bij de EHEIM geven makkelijke onderhoudsmogelijkheden. Ik weet niet hoe dat bij de JBL zit, kun je jouw ervaring daarin eens delen? Mooie (nieuwe) foto trouwens!

Als je binnen een half uurtje klaar wilt zijn met onderhoud aan je filter zou ik de JBL nemen, die eheim 2211 is heel lastig om weer dicht te krijgen (gaat erg vaak lekken als je denkt dat ie dicht is :S)

Kan ik daar ook gewoon makkelijk filterwatten inleggen / vervangen? Mijn water is door het hout iets verkleurd en mijn binnenfilter krijgt dat er nog niet echt uit.

Ik heb de eheim2211 in nn 70liter bakje, de sproeibuis is behoorlijk lang, ik heb er 10cm afgezaagd om passend te maken in mn 30cm. Dus denk dat ie zeker 40cm is als hij nieuw is.

En ik vindt het filter erg stil.

Het lekken valt mee hoor. Bij de nieuwe zit het rubber afdichtring in een uitsparing, hierdoor gaat ie niet los vd kop bij onderhoud, en gewoon af en toe vaseline aansmeren als je hem loshaalt,

Mijn ervaring:

Na weken gezocht te hebben..naar de juiste buitenfilter voor mijn bak,
kwam ik terecht bij JBL (you tube, google etc) De juiste filter uitgezocht en gekocht bij Wesdijk (die was op dat moment..en dichtbij en niet zo heel duur in prijs.
Eenmaal thuis..zat de boel zo in elkaar...media...schuimpads..slangen...sproei slang in lengte verschuifbaar aanzuigstuk.
Bij Wesdijk rade ze me aan..om het filterhuis alvast met water te vullen..ivm met het oppompen.
Zo gezegd zo gedaan..3x pompen op de knop..water uit de sproeibuis en de stekker van de filter in het stopcontact en draaien die handel.
Hij is echt muisstil..zelfs als hij na 3 maanden redelijk vol bruine troep zit.
Cleanen is heel simpel...2 handels om..slangaansluiting eruit halen...filter uit de kast.. deksel eraf..en spoelen maar.
Water erin...aansluiten van de slangen..3x pompen..stroom erop en draaien...dit alles red je makkelijk in pak hem beet 15 minuten.
Niks lekkage...niks geen geklooi met vaseline....ik zeg: Top Filter!!

Nogmaals Suc6 met jou keuze 🙂

ook ik heb de 2211 in een 60cm bakje hangen en ben er erg tevreden over totaal geen last van lekken en dergelijke

Heb je em ook al eens moeten schoonmaken? Ik vind het nogal een ramp :S

Hoezo een ramp??
Kop eraf, en dan kan je de watten eruit halen, de turf of de keramieken pijpjes, of wat dan ook.

Een tip hierbij om het makkelijk te doen? Doe je spullen in een netje, of pantykous. Niks geen gedoe met losse turf, kool of wat je ook maar gebruikt. Paar minuten en filter is weer schoon en inzetbaar.
Wel handig zijn dan de kranen op de slangen natuurlijk.

Om het deksel weer op het filter te doen zonder dat ie gaat lekken, Dat is de ramp :S

Dan doe je iets niet goed.
Zit er geen scheurtje in de rubber,of een zandkorreltje?
Doe je clips kruislings vast?

Ik heb een JBL 401 besteld. Omdat het een nieuw model is (er is weinig tot geen 'gebruikers' informatie te vinden) wil ik hier wel het ��n en ander over dit filter gaan vertellen (met foto's) wanneer ik het binnen heb.

Ik ga deze samen installeren en dan minimaal 2 weken met binnenfilter laten meedraaien, kan het binnenfilter er daarna uit?

Ja. Best is om de inhoud van de binnenfilter in de 401 te stoppen

Mondeo zei:

Ik heb nu geen eheim meer, om die reden.

Al moet ik zeggen dat de 'normale' vormen filters van eheim wel goed zijn.

Ging dat maar, de binnenfilter die ik nu heb is echt een onding.. zit naar genoeg geen filter materiaal in.

Zanziee zei:
Kan ik daar ook gewoon makkelijk filterwatten inleggen / vervangen? Mijn water is door het hout iets verkleurd en mijn binnenfilter krijgt dat er nog niet echt uit.

Verkleuring krijg je er alleen uit door actieve kool te gebruiken in je filter. Heeft dus niets met filterwatten te maken... Maar ik zou die kleur lekker zo laten, vinden de vissen fijn en de kool filtert ook weer andere stoffen uit het water die je juist wel wil.

Aha, ahja, het zal vast wel minder worden met waterverversingen.

Filter is ge�nstalleerd, ging erg makkelijk!
Wel moet ik een buisje (waar het water in gaat) nog inkorten want het past net niet helemaal mooi.
Maar dat ga ik allemaal over twee weken in orde maken wanneer het filter is ingedraaid. Nu laat ik het allemaal maar even zitten.
De uitstroom is nu wel erg hoog (2 filters in 60 liter).

Even wat foto's van wat er allemaal in de doos zit.

762768zanziee_0_82_20140115_15.jpg

794829zanziee_0_82_20140115_15.jpg

162956zanziee_0_82_20140115_15.jpg

Ziet er goed uit Rick!
Wat heb jij trouwens een vreselijke avatar,weet niet waarom maar word er helemaal zenuwachtig van! 😉

Bedankt! Haha, dat was ook mijn bedoeling.. Dat mensen gaan wachten tot het plaatje laadt, maar dat doet ie niet!

Ik zal wel eens iets anders gaan zoeken ^^

Filter draait nu anderhalve week, hoor het niet, draait prima (naar mijn idee).

Eerste vissen zitten in de bak, gisteren Japonica's gehaald, maar nu zijn ze allemaal in mijn binnenfilter gekropen... *zucht, het zal een feestmaal wezen voor ze*

Hoelang moet ik mijn binnenfilter nog laten meedraaien met mijn buitenfilter??

Waardes NH4 0 en NO2 ook 0.

Corydorasfan zei:
Mondeo zei:

Ik heb nu geen eheim meer, om die reden.

Al moet ik zeggen dat de 'normale' vormen filters van eheim wel goed zijn.
Heb er 3 draaien.
Voor het erop zetten, tipje vaseline op het rubber,dan Valt hij er haast in.
Als het rubber droog is,dan gaat het zeker moeilijker.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan