Wat is er nieuw

Eheim 2213 - Slangbevestiging

• Onderwerp starter Onderwerp starter Anubias
  • Startdatum Startdatum
A

Anubias

Guest
Beste allen,

Ik heb het interne filter uit mijn Juwel bak gehaald en heb nu een Eheim buitenfilter gekocht. Bij het installeren van de slangen op de pomp en bij de dubbele kranen draai je de slang met een wartel vast maar bij de groen bochten van de inlaat en uitlaat schuif je alleen de slang erop. Hoeft daar geen slangenklem op? Blijft dat wel vastzitten?

Nee dat klopt en die schuif je erop inderdaad. Daar gebruik je verder geen klemmen.
Ik heb er nooit problemen mee gehad maar als je het niet vertrouwd kun je voor je gevoel er altijd een slangenklem opzetten.

Nee dat klopt en die schuif je erop inderdaad. Daar gebruik je verder geen klemmen.
Ik heb er nooit problemen mee gehad maar als je het niet vertrouwd kun je voor je gevoel er altijd een slangenklem opzetten.
Bedankt voor je reactie! Ik vroeg het me af, maar begrijp dat het gebruikelijk is. Ik schuif de slangen gewoon zo op de bocht en dan komt het vast goed.

Wees dan alleen niet te dapper met aandraaien; blijft plastic waar je 't op bevestigt.

Maar nodig is het niet nee; op glazen in- en uitlaten doe je dat tenslotte ook niet.

Wees dan alleen niet te dapper met aandraaien; blijft plastic waar je 't op bevestigt.

Maar nodig is het niet nee; op glazen in- en uitlaten doe je dat tenslotte ook niet.
Klopt hoor maar op de aansluiting op de pot zitten dan wel weer wartels dus waarom daar dan wel? Dat heb ik nog nooit echt goed begrepen.

Klopt hoor maar op de aansluiting op de pot zitten dan wel weer wartels dus waarom daar dan wel? Dat heb ik nog nooit echt goed begrepen.
wartels draai je je sowieso met de hand vast, en niet met bijvoorbeeld een schroevendraaier. Gevoel en kracht die je kunt zetten zijn heel anders. Bovendien zijn sommige slangklemmen van metaal en die wartels altijd van plastic.

Bij, in ieder geval, een JBL filter is het gebruikelijk dat zowel in- als uitlaten voorzien zijn van wartels die de slangen afklemmen. Je gedachte vind ik dus niet raar. Veel slangen verharden daarnaast ook waardoor het soms nodig blijkt de slang te korten om weer een veilige verbinding te krijgen zonder wartel gebruik. Iets wat bij het gebruik van schroefverbindingen minder vaak nodig is. Bij een reactor, bijvoorbeeld vond ik het ook een veilig idee dat de slangen overal goed vast zaten, met wartels dus.

Dat klopt Ben en de JBL heeft overal wartels en ook op de buizen inderdaad. Het heeft me altijd al bevreemd bij de Eheim maar ja dat is een veelgebruikt filter en ik ben er altijd maar vanuit gegaan dat het betrouwbaar is als zo velen het gebruiken.

Heeft met de maatvoering van de buizen te maken.

En er zitten dacht ik bij Eheim ook ribbels op die buis.

Mijn ervaring is dat als die slang er eenmaal op zit, die er bijna niet meer af te halen is.

Ja die ribbels zullen dan wellicht de wartels onnodig maken. Het klopt dat je de slang er soms amper nog afkrijgt.

Ja die ribbels zullen dan wellicht de wartels onnodig maken. Het klopt dat je de slang er soms amper nog afkrijgt.
Op glaswerk heb je geen van beide; komt ook niet zomaar los hoor. Zuigt ook vacuüm deels, komt pas los als je 'm iets verder duwt en daarna trekt.

Mijn ervaring is dat als die slang er eenmaal op zit, die er bijna niet meer af te halen is.
Nou, die ribbels, als je dat zo wilt noemen, zitten ook op de JBL slangbevestiging naast de wartels. Op de foto zie je zo'n aansluiting met een wartel.
550x632.jpg

Dat onder andere bedoelde ik in een eerder bericht dat het soms noodzakelijk wordt om je slang in te korten. Het stukje welk over de pijp geschoven zit verhard zich en moet dan los gepruts worden. Het kan dan niet bij hergebruik over de pijp geschoven worden, het sluit niet meer goed af. Een stukje van de slang snijden en wat warmte zorgt dan weer voor een betere aansluiting. Maar ik blijf het een slechte keuze vinden.

Ik snij dat stukje over de buis meestal in en wrik het er dan af maar goed dat stukje slang ben je dan inderdaad kwijt.

hier in der tijd ook, mocht je op ten duur een nieuw stukje slang nodig hebben dan kost dat ook de kop niet natuurlijk

ik heb daar koppelingen tussen met afsluiters is makkelijk bij onderhoud

1629917753957.png

ik heb daar koppelingen tussen met afsluiters is makkelijk bij onderhoud

Bekijk bijlage 330389
Ja die kranen zijn erg handig als je de pomp wilt reinigen. Maar je moet dan nog steeds de slang van de kraan op de invoer en uitvoerbuis plaatsen. Ik heb de slangen er inmiddels opgeschoven en het voelt stevig, het draait nu prima zonder lekkage.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan